- Es tracta de la desena edició de la Strategic Cluster Week, que organitza ACCIÓ -l’agència per a la competitivitat de l’empresa del Departament d’Empresa i Treball-, en el marc de la qual els empresaris catalans visitaran empreses com OPPO o TENCENT, la creadora de WeChat i rebran formació especialitzada sobre l’economia xinesa
- 3.000 empreses i agents de l’entorn formen part del programa Catalunya Clústers, que impulsa la Generalitat a través d’ACCIÓ des de fa més de 30 anys, amb una facturació agregada de més de 80.000 milions d’euros
Una vintena de clústers han viatjat aquesta setmana a la Xina per conèixer l’ecosistema d’innovació del país, crear aliances i buscar oportunitats de col·laboració internacional. Es tracta de la desena edició de la Strategic Cluster Week, una iniciativa organitzada per ACCIÓ —l’agència per a la competitivitat de l’empresa del Departament d’Empresa i Treball— com a part del programa Catalunya Clústers.
Els clústers que hi participen són alguns dels membres del programa Catalonia Clusters: Edutech, Innovi, Àmbit, el Leather Cluster Barcelona, el Tech Tourism Cluster, el Cluster Digital, Femac, el Clúster de Residus, el Packaging Cluster, Foodservice, el Catalan Water Partnership, Kids Cluster, MAV, CEEC, Indescat, Catalonia.Health, el Clúster Audiovisual, CSIM i CICAT.
En concret, han viatjat a Hong Kong, Shenzhen i Shanghai. Durant la missió, s’han reunit amb empreses xineses com la multinacional tecnològica OPPO, Shenzhen InnoX (incubadora tecnològica), Tencent (una de les principals tecnològiques més grans del món, creadora de WeChat) o la companyia de comerç electrònic Baozun. També han visitat les instal·lacions de Hutchison Ports HIT, un dels principals operadors de terminals portuàries del món, i de l’empresa catalana Ficosa, especialitzada en components per a l’automoció, present a la Xina des dels anys 90.
A més, han participat en sessions de formació i sensibilització especialitzada sobre l’economia i el model de consum xinesos. Unes sessions conduïdes per especialistes com l’economista en cap per a Àsia-Pacífic de Natixis i investigadora sènior del think tank BRUEGEL, Alicia García Herrero, o la professora de la Universitat de Ciència i Tecnologia de Hong Kong, Coral Puig. Els representants de les empreses catalanes també s’han format sobre la política de clústers xinesa, amb una sessió a càrrec del director de l’Institut de Desenvolupament de la Terra i Economia Regional de l’East China Normal University, el professor Teng Tangwei.
La d’aquest 2024 és la desena edició de la Strategic Cluster Week, una iniciativa que anualment acompanya els clústers catalans a diferents països del món perquè puguin conèixer altres ecosistemes d’innovació que els serveixin d’inspiració i amb qui puguin compartir coneixements i experiències. Entre d’altres, els clústers catalans han viatjat anteriorment a Boston, Silicon Valley, Nova York, Corea del Sud, Singapur o el Japó.
Què és un clúster?
Un clúster és un conjunt d’empreses (pimes, multinacionals i empreses emergents) i agents de l’entorn (universitats i centres tecnològics) d’un determinat àmbit econòmic que competeixen i cooperen a la vegada. Es tracta d’un instrument que permet millorar la competitivitat dels membres que en formen part a partir del desenvolupament de projectes transformadors conjunts i la definició de reptes estratègics per al seu sector.
A Catalunya, la política de clústers s’articula mitjançant el programa Catalunya Clústers, que impulsa la Generalitat a través d’ACCIÓ des de fa més de 30 anys. Actualment, 27 clústers catalans formen part del programa i agrupen 3.000 empreses i agents de l’entorn, que sumen una facturació que supera els 80.000 milions d’euros.