El secretari general del Departament d’Ensenyament, Ramon Farré, i el secretari de Telecomunicacions i Societat de la Informació, Jordi Alvinyà, acompanyats pel president del Consell Comarcal de l’Alt Urgell, Ventura Roca, han presidit aquest matí l’acte de lliurament de les dotacions de materials informàtics als centres docents públics de l’Alt Urgell, realitzats en el marc de l’experiència “Alt Urgell en xarxa”.

 Els centres educatius de Catalunya tenien el curs 2002/03 una ràtio d’11 alumnes per ordinador que amb les dotacions que es produiran durant els anys 2003 i 2004, és previst que evolucioni cap a 9,5 alumnes per ordinador el 2003, i 8 alumnes/ordinador el 2004. Amb l’acció que avui s’ha dut a terme a l’Alt Urgell, aquesta comarca assolirà una ràtio de 7 alumnes per ordinador, esdevenint una comarca capdavantera en el camp de la integració educativa de les tecnologies de la Informació i la Comunicació. La dotació d’equipaments ha afectat un total de 14 centres d’Educació Infantil i Primària i a 2 Instituts d’Ensenyament Secundari.

 L’acte de presentació ha tingut lloc a l’Institut d’Ensenyament Secundari Joan Brudieu de La Seu d’Urgell i ha comptat amb l’assistència, entre d’altres, de pares i mares, alumnes, professors, directors d’escoles i alcaldes de la comarca que han pogut també participar de la “Mostra d’aplicacions educatives de les TIC Alt Urgell”, on els centres docents de l’Alt Urgell han presentat experiències i aplicacions educatives de les TIC realitzades en aquests centres.

 La Generalitat de Catalunya ha escollit a aquesta comarca pel projecte desenvolupat pel Consell Comarcal que rep el nom de “Alt Urgell en xarxa”. Sota aquest programa s’aglutinen diverses accions i línies d’actuació que tenen com objectiu situar a la comarca i a totes les seves poblacions en igualtat de condicions que altres zones de Catalunya en relació a l’accés i ús de les noves tecnologies.

Garantir l’extensió de les noves tecnologies per tot el territori

L’aposta del govern català per impulsar l’ús de les noves tecnologies en el sistema d’ensenyament es va iniciar l’any 1988 amb l’entrada en funcionament de la Xarxa Telemàtica Educativa de Catalunya (XTEC), amb l’objectiu de donar serveis de comunicació als centres docents, a través dels mecanismes disponibles en aquells moments. Actualment, la XTEC connecta la comunitat educativa no universitària de Catalunya, proporcionant serveis Internet als centres docents, al professorat i a l’alumnat.

 L’any 1998 el Govern va aprovar el projecte ARGO amb l’objectiu fonamental que l’ensenyament català integrés les tecnologies de la informació i la comunicació preparant la comunitat educativa per als reptes que planteja la societat de la informació. El programa s’ha dut a terme en el marc de la col·laboració entre el Departament d’Ensenyament i la Secretaria de Telecomunicacions i Societat de la Informació del Departament d’Universitats, Recerca i Societat de la Informació.

 El març del 2001, el Departament d’Ensenyament va posar en funcionament el portal educatiu edu365.com, adreçat als estudiants de Catalunya i a les seves famílies. Aquest portal proporciona un entorn integrat de treball que inclou eines d’estudi – escriptori digital – serveis d’informació i orientació i serveis de suport curricular especialment adreçats a ajudar en l’aprenentatge.

A més a més, la Generalitat de Catalunya promou la xarxa de banda ampla educativa que connectarà a Internet, a una velocitat i una capacitat molt superior a l’actual, tots els centres docents d’ensenyament primari i secundari i els serveis educatius. Amb aquesta política, el Govern català pretén que les comarques i pobles més allunyats dels grans centres urbans i econòmics del país tinguin les mateixes oportunitats i facilitats per accedir als recursos i possibilitats que ofereixen les noves tecnologies. El desplegament de la xarxa en el 100% dels centres públics dependents del Departament d’Ensenyament es produirà dins del curs acadèmic 2.002/03.Aquesta previsió contempla un total de 2.191 centres educatius a connectar.

 Primera connexió via satèl·lit d’un centre educatiu

Els secretaris d’Ensenyament i Telecomunicacions i Societat de la Informació també han aprofitat el seu viatge per conèixer la primera experiència d’una escola connectada bidireccionalment per satèl·lit a Internet en el Pallars Jussà, concretament en el Centre d’Educació Infantil i Primària de Bóixols, situat a Abella de la Conca.

Aquesta connexió té lloc en el marc del desplegament de la xarxa de banda ampla educativa que afecta la totalitat dels centres públics dependents del Departament d’Ensenyament. La instal·lació de la connexió per satèl·lit es produeix com a alternativa a les connexions més convencionals per cable quan les dificultats geogràfiques o d’altres raons tècniques ho fan necessari.

Amb aquesta actuació es materialitza la universalitat de l’accés a Internet dels alumnes del sistema educatiu de Catalunya, especialment a través dels serveis educatius de la XTEC i l’edu365. De forma molt específica, Internet contribuirà a millorar les possibilitats de comunicació d’aquests centres situats en punts dispersos de la nostra geografia i a fortificar la seva integració en la comunitat virtual d’aprenentatge que constitueixen els centres docents de Catalunya.