L’exposició Arquitectura Escolar a Catalunya 1990-2001 que a partir del proper dimecres es podrà visitar a Tortosa recull els resultats d’un ambiciós programa de noves construccions escolars que combina, alhora, la urgència de crear escoles i instituts amb el repte de transformar i dignificar l’espai educatiu.

L’exposició Arquitectura Escolar a Catalunya 1990-2001 vol ser un recorregut pels trets més significatius dels projectes executats al llarg de la dècada dels 90, en què es constata la voluntat de singularitzar cada edifici escolar i adaptar-lo al seu entorn geogràfic. El model adoptat per la Generalitat de Catalunya en aquest àmbit defuig les fórmules uniformitzadores i repetitives, i opta pel projecte arquitectònic singular i adaptat a cada realitat urbana o rural.

Aquesta voluntat s’esdevé al llarg de tota la dècada dels noranta tot atenent una nova necessitat, la implantació de la LOGSE, que amb la generalització de l’ensenyament secundari fa necessària la construcció d’instituts arreu del país. Encara a la segona meitat dels noranta i a l’actualitat, la necessitat de mantenir el ritme de noves construccions escolars s’accentua amb una nova realitat: la mobilitat entre municipis de la població catalana.

En aquest període, tal com recull l’exposició, s’han portat a terme 604 actuacions en centres públics, amb una inversió de 736 milions d’euros (122.504 milions de pessetes), és a dir, una mitjana de més d’una obra pública cada setmana al llarg de 12 anys i de més de 10.000 milions de pessetes d’inversió cada any. D’aquestes 604 actuacions, 262 són centres de nova construcció i 342 són ampliacions i adequacions de centres docents públics. En total s’han construït 140 noves escoles públiques d’infantil i primària i 122 nous instituts d’educació secundària. Pel que fa a les obres d’ampliació i adequació dels centres docents públics, se n’han fet 178 als centres d’infantil i primària i 164 als instituts de secundària. Dels 122.504 milions de pessetes d’inversió des de l’any 1990 fins el 2001, 81.020 milions han estat destinats a centres de nova construcció, i 41.484 milions a ampliacions i adequacions de centres docents públics.

Durant la seqüència cronològica que abasta aquesta exposició (1990-2001) cal dir que, concretament, la inversió del Departament d’Ensenyament a les comarques de les Terres de l’Ebre ha sigut de 5.986 milions de pessetes, amb un total de 37 actuacions.

Aquestes actuacions es poden detallar per comarques i són les següents :

Baix Ebre: 10 actuacions amb 2.200 milions de pessetes d’inversió.

Montsià: 19 actuacions amb 2.722 milions de pessetes d’inversió.

Ribera d’Ebre: 6 actuacions amb 699 milions de pessetes d’inversió.

Terra Alta: 2 actuacions amb 365 milions de pessetes d’inversió.

L’exposició l’inaugurarà el proper dimecres, dia 3 de setembre, a les 7 de la tarda, Ramon Farré, secretari general del Departament d’Ensenyament. L’exposició, que restarà oberta entre el 3 i el 30 de setembre de 2003, està instal·lada a la seu de la Delegació Territorial d’Ensenyament a les Terres de l’Ebre, c/ Povidència, 7-9 de Tortosa.

Barcelona, 29 d’agost de 2003