Educació

La prevenció de riscos arriba a les escoles catalanes

Els consellers Carme-Laura Gil i Antoni Fernàndez Teixidó presenten el material didàctic "No badis"

query_builder   16 gener 2003 14:34

event_note Nota de premsa

La prevenció de riscos arriba a les escoles catalanes

Els consellers Carme-Laura Gil i Antoni Fernàndez Teixidó presenten el material didàctic "No badis"

Els consellers d’Ensenyament i de Treball, Indústria, Comerç i Turisme, Carme-Laura Gil i Antoni Fernàndez Teixidó, han presentat avui en roda de premsa el material didàctic“No badis” que té per objectiu fomentar les bases d’una cultura preventiva en matèria de seguretat i salut laboral a les escoles.

Aquest material, elaborat per ambdós departaments, va dirigit als alumnes dels tres cicles d’educació primària d’escoles públiques i privades concertades de Catalunya.

El material“No badis” s’adreça als alumnes de primària d’entre 6 a 12 anys dels tres cicles: inicial, mitjà i superior, i  afecta en una primera fase al 205.879 alumnes de 1478 Centres públics i  a 142.786 alumnes de 614 Centres privats concertats  segons el cens del curs 2001-2002.

Per cada cicle s’ha preparat una guia d’activitats amb orientacions i recursos, així com fulls de treball, jocs i aplicacions multimèdia i jocs interactius per internet.

Consisteix en una capsa de material didàctic que conté:

 2 vídeos (presentació del material didàctic adreçat als nens i pla d’evacuació del centre escolar)

 conte de les 3 bessones

 carpeta amb les guies d’activitats.

 carpeta amb materials de treball: jocs, cartells, cartes i dominó.

 jocs telemàtics interactius per fer des del portal edu365.com

L’objectiu d’aquest material didàctic on es recullen situacions de perill que es poden produir habitualment a casa, a l’escola i al carrer: caigudes, ús d’instruments punxeguts o tallants, males postures, etc., és integrar de forma definitiva la prevenció en totes les activitats que realitzi l’alumnat i de les quals es puguin derivar riscos per a la salut, així com inculcar actituds i hàbits que promoguin mètodes de treball segurs, que es tindran en compte en el desenvolupament de qualsevol joc o activitat i, a llarg termini, a la feina.

Per trobar situacions de risc que puguin ser quotidianes per l’alumne i en les que aquest s’identifiqui plenament, s’ha utilitzat l’entorn proper del nen: escola, casa, carrer; així les activitats lúdiques que hi apareixen es fan servir per introduir conceptes molt bàsics relacionats amb la prevenció i que són comprensibles per ell, tipus: la importància de l’ordre, l’organització, la planificació.

Es tracta de fer-li entendre amb l’ajuda del professor, mitjançant una ensenyança transversal i no afegint una assignatura més, que si no hi ha una veritable cultura preventiva difícilment podrà arrelar en el món del treball i que la prevenció  és la base perquè en el món laboral no es produeixen accidents.

La creació d’una veritable cultura preventiva ha estat un objectiu constant del Departament de Treball des del 1985 en el que es va iniciar la col·laboració entre ambdós departaments, introduint aquesta matèria en la Formació Professional.

 Barcelona, 16 de gener de 2003