1. S’ha simulat un accident de trànsit dins el túnel amb una vintena de persones afectades
  2. El simulacre ha permès posar a prova el Pla d’Autoprotecció del túnel

La Direcció General de Protecció Civil del Departament d’Interior i Seguretat Pública i el Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològicade la Generalitat han organitzat aquesta passada matinada un simulacre d’accident de trànsit i incendi a l’interior del túnel de Bracons (carretera C-37), entre Osona i la Garrotxa.

L’objectiu principal del simulacre ha estat provar l’activació i avisos previstos al Pla d’Autoprotecció del Túnel, homologat recentment aquest 2024; practicar les actuacions i coordinació entre els diferents actuants i el personal del túnel; a més de comprovar el correcte funcionament de la ventilació del túnel.

L’exercici ha consistit en un accident entre dos vehicles dins el túnel amb una vintena de persones ferides i il·leses d’altres vehicles afectats indirectament. Després de l’accident un dels vehicles s’ha incendiat.

El centre de control viari de la Generalitat de Catalunya, a Vic, en detectar l’accident, ha avisat al telèfon d’emergències 112de Catalunya i al Centre de Coordinació Operativa de Catalunya (CECAT) de Protecció Civil de la Generalitat. En rebre l’avís, s’han mobilitzat tots els efectius d’emergències necessaris per resoldre la situació, i el personal propi de manteniment del túnel que actua com a equip de primera intervenció del túnel.

Els Bombers de la Generalitat han participat en el simulacre amb quatre camions i quatre vehicles lleugers de comandament i coordinació de la Regió d’Emergències Centre i de la Regió d’Emergències de Girona. En total, una vintena d’efectius del cos.

Els Bombers han hagut d’atendre inicialment un total de 18 ferits de diversa consideració, tres dels quals havien quedat atrapats a l’interior del vehicle. Posteriorment, un dels vehicles implicats s’ha incendiat i ha provocat un espès fum a l’interior del túnel, fent necessària l’evacuació de tot el personal intervinent en l’accident, a excepció dels equips de Bombers encarregats de l’extinció de l’incendi i de l’evacuació dels ferits.

Així, els Bombers han treballat en les tasques d’excarceració de la persona atrapada, en l’extinció de l’incendi del vehicle i en l’evacuació, fora de la zona calenta i fins al punt de recepció del personal sanitari del SEM, dels ferits i afectats, tant per l’accident com pel fum acumulat dins del túnel.

El Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM) ha estat l’encarregat d’oferir assistència sanitària a l'interior del túnel de Bracons a almenys 18 persones afectades de diversa consideració.

El SEM ha rebut l’alerta a través del 112, moment en què s’han activat diverses unitats. Quan la primera ambulància ha arribat al lloc, ha ampliat informació de la situació a la Central de Coordinació Sanitària (CECOS), dimensionant d’aquesta manera els efectius per fer front a l’incident.

Al tractar-se d’un Incident amb Múltiples Afectats (IMA), s’ha realitzat el triatge per ordenar la prioritat d’assistència i evacuació als centres sanitaris. A continuació s’ha procedit a l’estabilització i aplicació del tractament als pacients per tal de dur a terme el seu trasllat al centre sanitari més adient en funció de la seva patologia i gravetat.

El SEM ha intervingut amb un total de 34 professionals de la Central de Coordinació Sanitària (CECOS) i de les 14 unitats terrestres que s’han mobilitzat fins al lloc de l’incident: 2 Unitat de Suport Vital Avançat (SVA), 4 Unitats de Suport Vital Bàsic (SVB), 2 Vehicle d’Intervenció Ràpida (VIR), 4 unitats de Logística, 2 Transport Sanitaris No Urgents (TSNU) i 1 comandament

El cos de Mossos d’Esquadra ha mobilitzat 6 dotacions (3 de la Regió Policial Central, i 3 de la Regió Policial de Girona), i un vehicle de comandament. Han col·laborat en el tall de la carretera i el desviament del trànsit, a més de fer controls d’alcoholèmia i indagacions d’actes infractors. També han gestionat la rebuda de dades de persones afectades en l’accident i els centres sanitaris de destí.

Protecció Civil de la Generalitat ha comptat amb el personal propi de la sala del Centre de Coordinació Operativa de Catalunya i amb 4 tècnics dels serveis territorials de la Catalunya Central i dels serveis territorials de Girona.

Com a figurants hi han participat una vintena d’estudiants del curs de Tècnic/a en Emergències Sanitàries de l’escola Joviat de Manresa, de l’Institut de Vic i de l’escola Vedruna de Navàs.

El túnel ha estat tallat des de les 22 hores del dia 23 i fins la matinada del 24 d’octubre.

El túnel de Bracons

El túnel de Bracons està situat a la carretera C-37 i forma part del denominat eix de Bracons, que connecta les comarques d’Osona i la Garrotxa, entre els municipis de Torelló i Sant Esteve d’en Bas. Amb una longitud de 4.577 metres, és el tercer més llarg de Catalunya, tot i que cal tenir en compte que tots els túnels que integren l’eix de Bracons (10 en total) sumen 7.843 metres. Compta amb tres carrils de circulació, dos en sentit Vic i un en sentit Olot, i registra un trànsit d’uns 7.200 vehicles diaris de mitjana.

Donada la seva magnitud, el túnel de Bracons està equipat amb un modern sistema d’infraestructura, instal·lacions i elements de control i seguretat. En aquest sentit, cal destacar el següents elements:

  1. Galeria d’emergències: En el costat sentit Olot, hi ha una galeria paral·lela al túnel per tal de poder evacuar els usuaris en cas d'emergència. Aquesta galeria compta amb 11 connexions cada 400 metres aproximadament amb el túnel principal i sortides a les boques del túnel.
  2. Edificis tècnics: A les dues boques del túnel, hi ha espai on poder acollir els possibles afectats en cas d'una emergència dins del túnel, així com edificis tècnics on es reben les senyals de tots els sistemes de detecció i control del túnel, es monitoritzen i es transfereixen al Centre de Control Viari de la Generalitat (CCV). A la boca sud del túnel, l'edifici tècnic compta també amb una sala de control des de la qual es pot comandar el túnel en cas de perdre la comunicació amb el CCV i un edifici de ventilació.
  3. Instal·lacions i sistemes de senyalització, seguretat i control: en aquest apartat, cal remarcar elements com l’enllumenat, el sistema de ventilació, la senyalització vertical i horitzontal, el Detector Automàtic d'Incidències (DAI), càmeres de circuit tancat de televisió, megafonia, detector de concentració de gasos, cable detector d'incendis, panells de missatge variable i aspa-fletxes, pals SOS, control gàlib per infraroig, semàfors, sistema de radiocomunicacions per a serveis d'emergència, missatgeria d'emergència per ràdio per usuaris o sistemes de lluita contra incendis.

Els simulacres que s’efectuen periòdicament a Bracons serveixen a l’explotador de túnel per a posar a prova el pla d’autoprotecció; comprovar i millorar la formació del personal; avaluar l’eficàcia de les infraestructures i dels seus sistemes de seguretat, així com dels procediments d’explotació; comprovar la coordinació entre els mitjans humans desplaçats al túnel i el centre de control i la coordinació en la gestió d’informació i difusió a la ciutadania.

Un equip de gravació dels Bombers de la Generalitat de Catalunya ha enregistrat imatges del simulacre que podeu descarregar a fent clic aquí

7  

Imatges

Simulacre Túnel de Bracons - 23 i 24 d'octubre de 2024

Simulacre Túnel de Bracons - 23 i 24 d'octubre de 2024 204865

Simulacre Túnel de Bracons - 23 i 24 d'octubre de 2024

Simulacre Túnel de Bracons - 23 i 24 d'octubre de 2024 204865

Simulacre Túnel de Bracons - 23 i 24 d'octubre de 2024

Simulacre Túnel de Bracons - 23 i 24 d'octubre de 2024 226842

Simulacre Túnel de Bracons - 23 i 24 d'octubre de 2024

Simulacre Túnel de Bracons - 23 i 24 d'octubre de 2024 279224

Simulacre Túnel de Bracons - 23 i 24 d'octubre de 2024

Simulacre Túnel de Bracons - 23 i 24 d'octubre de 2024 192307

Simulacre Túnel de Bracons - 23 i 24 d'octubre de 2024

Simulacre Túnel de Bracons - 23 i 24 d'octubre de 2024 260956

Simulacre Túnel de Bracons - 23 i 24 d'octubre de 2024

Simulacre Túnel de Bracons - 23 i 24 d'octubre de 2024 277934