- Actualment 6.152 persones d’Osona son pacients amb una malaltia crònica complexa o amb una malaltia crònica avançada que necessiten un control gairebé mensual dels seus equips assistencials
- Son usuaris de la ruta de la complexitat que coordina professionals per millorar l’atenció a aquestes persones i que ara usa millores digitals i incorpora el pacient de salut mental
Osona fa un pas més en l’atenció a les persones que presenten una malaltia crònica en un estat avançat. La comissió de la complexitat que aplega professionals de l’àmbit de la salut ha presentat avui la ruta assistencial 2.0, una ruta que aprofita recursos digitals per a l’atenció a les 6.152 persones d’Osona que el sistema de salut considera pacients amb major intensitat d’intervenció.
La presentació de la nova ruta s’ha fet davant un centenar de professionals, referents en cronicitat i de les direccions dels equips d’atenció primària, treballadors socials d’atenció primària, professionals d’atenció urgent, d’atenció intermèdia, salut mental, hospitals, així com els professionals que treballen en alternatives a l’hospitalització com son els qui ofereixen atenció domiciliària. També hi ha participat professionals de l’àmbit social amb l’objectiu que l’any que ve ja s’integrin també en aquesta ruta.
La presentació d’avui és fruit d’un treball que a Osona ja té un llarg recorregut. Fa deu anys s’hi va posar en marxa la ruta de la complexitat. Una rutaassistencial que definia com calia donar resposta als pacients crònics complexos i als que presenten una malaltia crònica avançada. Fer una bona definició de la seva situació de salut, una història clínica compartida per poder atendre millor aquest pacient i per tant una major coordinació entre atenció primària, urgent, intermèdia i hospitalària eren els grans eixos de treball.
Ara, fruit de dos anys de revisió, la comissió de la complexitat d’Osona ha identificat els punts crítics i àrees de millora i n’ha fet una actualització amb noves propostes operatives i d’avaluació. Segons el gerent de la RSCC, Toni Sánchez, “l’objectiu final és que la resposta assistencial a aquests pacients sigui la més adequada, en el lloc adequat i garantint la coordinació de tots els actors”. La presentació a professionals és el primer pas per a implementar el nou model de coordinació 2.0 que permet un millor abordatge del pacient, de manera que hi hagi una mirada única assistencial que incorpora la integració social i sanitària.
L’atenció a aquest tipus de pacient necessita de compartir informació i recursos també de l’àmbit social. Per això, en la ruta s’estableix que s’han d’aprofitar eines digitals que els professionals tenen a l’abast. S’han fet avenços en la història clínica compartida. Tots els professionals que atenen una persona en coneixen el seu estat i poden accedir al pla individual d’intervencions. I a més, des de fa uns mesos, també comparteixen dades socials.
En aquests darrers deu anys des de la primera ruta de la cronicitat, ha augmentat la població envellida a Osona. De cada mil persones fa deu anys, 99 tenien més de 65 anys i ara al 2024 son 127 i conseqüentment ha augment la cronicitat. També dispositius assistencials han evolucionat en la seva capacitat resolutiva i la coordinació permet adequar cada recurs assistencials a les necessitats de la persona.
Osona és un dels primers sectors assistencials de Catalunya en adequar el model existent a les noves necessitats. Després de la presentació a professionals que s’ha fet avui a la sala d’actes de l’Hospital Universitari de Vic, es farà difusió del nou document als equips assistencials i es començarà a operativitzar la nova ruta.