- Avui s’han pogut veure les primeres imatges dels 10 trens que Alstom està fabricant i que uniran el centre de Barcelona amb l’Aeroport del Prat en poc més de 20 minuts
- Stadler està construint els quatre trens que donaran servei a la línia Lleida-Manresa
- FGC incorporarà fins a 70 maquinistes per a la prestació d’aquests nous serveis ferroviaris
La construcció dels nous trens de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) per operar la connexió ràpida amb l’Aeroport de Barcelona i el servei entre Lleida i Manresa continua avançant. Les dues empreses encarregades de la fabricació, Alstom i Stadler, juntament amb FGC, han explicat avui en una presentació celebrada a l’estand de la Generalitat a la fira Tomorrow Mobility World Congress el punt en què es troba la fabricació i les principals característiques dels nous combois, així com també s’han pogut veure imatges virtuals de com seran els nous trens.
La sessió ha estat moderada per la directora adjunta de Projectes i Desenvolupament de Nous Negocis d’FGC, Adrina Bachiller i Saña, i hi han participat el director de Projectes i Desenvolupament de Nous Negocis d’FGC, Albert Tortajada i Flores, el director de clients d’Alstom a Catalunya, Sergio Boya García, i l’Area Sales Manager d’Stadler, Sergio Moliner Gómez.
Els trens a l’Aeroport tindran pantalles amb informació dels vols en temps real
Avui s’han pogut veure les primeres imatges de com seran els deu trens elèctrics amb els quals FGC Mobilitat operarà el servei entre Barcelona i l’Aeroport Josep Tarradellas Barcelona-El Prat, a partir de l’any 2026. Alstom està construint a la fàbrica de Santa Perpètua de Mogoda aquests trens elèctrics, formats per cinc cotxes, que tindran 10 portes a cada costat (20 en total), 209 seients (202 de fixes i 7 d’abatibles) i una capacitat total de 656 viatgers. A més dels indicadors sonors d’obertura i tancament de portes, els trens tindran un sistema d’enllumenat verd (obertura) o vermell (tancament) per facilitar la identificació de la maniobra per part de les persones amb discapacitat auditiva.
A cada tren hi haurà 20 pantalles panoràmiques dedicades a informació del tren (quatre a cada cotxe) i nou pantalles també panoràmiques dedicades a informació aeroportuària, amb dades sobre les sortides i arribades dels vols. A més, tots els cotxes disposaran de múltiples espais per guardar equipatge. Per informar les persones usuàries que estiguin a les andanes, els trens disposaran de 12 pantalles LED exteriors, dues de les quals frontals (ubicades a la part superior de cada cabina) i 10 laterals.
Els trens seran accessibles, sense escales d’accés des de l’andana, i comptaran amb rampa automàtica a les portes properes a la zona de mobilitat reduïda. Cada tren disposarà de dos espais reservats per a persones amb mobilitat reduïda, així com dos espais multifuncionals per a bicicletes, cotxets, etc. La zona reservada per a persones amb mobilitat reduïda estarà ubicada al segon cotxe. El lavabo del tren, situat en aquest mateix cotxe, estarà adaptat a persones amb mobilitat reduïda i comptarà amb una porta d’accionament elèctric.
El lliurament del primer tren, per iniciar el període de proves, està previst per al darrer trimestre del 2025. El contracte amb Alstom inclou el manteniment de deu trens elèctrics durant un període de 15 anys i la construcció d’un taller per fer el manteniment. El subministrament de les noves unitats té un import de 107 milions d’euros, el manteniment de 50,9 milions d’euros i el taller de 19,5 milions d’euros (imports abans d’IVA).
El nou servei d’FGC unirà el centre de la capital catalana amb les dues terminals de l’Aeroport de Barcelona-El Prat, amb una freqüència de pas de cada 15 minuts i un temps de trajecte de poc més de 20 minuts (entre l’estació de Passeig de Gràcia i la T-1). La nova línia, actualment en construcció, comptarà amb 22,7 quilòmetres de longitud i un total de 9 estacions: Sant Andreu, Sagrera, El Clot, Passeig de Gràcia, Sants, Bellvitge, El Prat, Aeroport T-2 i Aeroport T-1.
Quatre trens amb capacitat per a més de 430 viatgers operaran la línia Lleida-Manresa
Durant la presentació d’avui també s’ha explicat com avança la construcció dels quatre trens elèctrics que està construint Stadler i que donaran servei a la línia Lleida-Manresa, que actualment forma part del sistema de Rodalies Lleida i té una longitud de 120 quilòmetres. L’oferta de Ferrocarrils, que FGC Rail operarà a finals del 2025, consistirà en 12 circulacions diàries per sentit entre Lleida i Cervera, cinc de les quals circularan fins a Manresa.
Els nous trens elèctrics, formats per tres cotxes, tindran sis portes a cada costat (12 en total), 164 seients (140 de fixes i 24 d’abatibles) i una capacitat total de 439 viatgers. A banda dels indicadors sonors d’obertura i tancament de portes, els trens tindran un sistema d’enllumenat verd (obertura) o vermell (tancament) per facilitar la identificació de la maniobra per part de les persones amb discapacitat auditiva. A cada tren hi haurà 15 pantalles panoràmiques d’informació al client (cinc a cada cotxe). A més, el sistema d’informació al viatger comptarà amb 16 altaveus a cada cotxe. Per informar els passatgers de les andanes, els trens disposaran de vuit pantalles LED exteriors, dues de les quals de frontals (ubicades a la part superior de cada cabina) i sis de laterals.
Els trens seran accessibles, sense escales d’accés des de l’andana i amb rampa automàtica a les portes properes a la zona de mobilitat reduïda. El pas interior entre cotxes està permès mitjançant passadissos d’intercomunicació, amb una lleugera rampa, sense graons. Cada tren disposarà de dos espais reservats per a persones amb mobilitat reduïda, així com dos espais multifuncionals per a bicicletes, cotxets, etc.
La zona reservada per a persones amb mobilitat reduïda estarà ubicada al cotxe intermedi i disposarà d’un polsador per sol·licitar parada. El cotxe intermedi, a més, disposarà d’un sistema d’assistència per als usuaris amb audiòfons per comunicar transmissions de servei i anuncis d’emergència. El lavabo del tren, adaptat a persones amb mobilitat reduïda, tindrà porta d’accionament elèctric.
La construcció dels nous trens, ja en curs, va a càrrec de l’empresa Stadler, i l’entrega del primer tren per iniciar el període de proves està prevista per al segon trimestre del 2025. El contracte adjudicat a Stadler inclou el manteniment dels quatre trens elèctrics per un període de 15 anys. El subministrament de les quatre noves unitats té un cost de 44 milions d’euros i el manteniment, de 21,2 milions.
70 maquinistes per als nous serveis ferroviaris
Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) incorporarà fins a 70 maquinistes per treballar als nous serveis que començarà a operar en la xarxa d’ample ibèric en els propers dos anys: la línia Lleida-Manresa, mitjançant FGC Rail SA; i la nova connexió ferroviària ràpida entre Barcelona i l’Aeroport Josep Tarradellas Barcelona-El Prat, mitjançant FGC Mobilitat SA.
Aquest mes d’octubre, Ferrocarrils ha llançat una campanya de captació de maquinistes als canals digitals d’FGC i a suports propis a estacions i instal·lacions d’FGC. En la mateixa línia, a finals de juliol FGC va llançar una pàgina web per donar a conèixer la futura convocatòria d’aquestes places de maquinista amb l’objectiu de captar maquinistes que ja tinguin la titulació de conducció necessària i, alhora, d’incentivar joves i adults a iniciar la formació pertinent per poder acabar treballant en alguna de les dues companyies.
2
Vídeos
1