Amb l’entrada en funcionament dels pavellons 3 i 4, Barcelona haurà triplicat en cinc anys el seu espai firalal

Les obres de construcció del recinte firal Gran Via avancen a bon ritme i està previst que durant el primer trimestre del 2005 entrin en funcionament els pavellons 3 i 4. D’aquesta manera, Fira Barcelona es convertirà en el segon recinte firal més gran d’Europa, desprès de Milà, i duplicarà la seva superfície expositora. En aquests moments, s’està treballant en totes les obres previstes en la fase d’ampliació de la Fira que finalitzarà el 2007. S’estan construint els pavellons 3 i 4, han començat les obres de cimentació del pavelló 5 i d’urbanització de la Porta Firal de Barcelona (al Passeig de la Zona Franca) i de la plaça Europa, i està previst que a finals del 2004 es comenci a treballar al solar on s’ha d’aixecar el pavelló 0. També s’ha adjudicat la construcció de les torres Toyo Ito al grup Layetana-Metrópolis. Les obres d’aquesta fase estan pressupostades en 417 milions d’euros, finançades per les institucions accionistes de Fira 2000: Generalitat de Catalunya, Ajuntament de Barcelona, Ajuntament de l’Hospitalet, Cambra de Comerç de Barcelona i Mancomunitat de Municipis.

A finals del 2007, una vegada acabades les obres ara en marxa, el recinte Gran Via disposarà de 190.000 metres quadrats d’exposició, més de 5.000 places d’aparcament i sis parades de diferents mitjans de transport públic que el connectaran amb la ciutat i l’aeroport. Un cop urbanitzat tot l’espai, també es disposarà de set noves hectàrees de zones verdes. Els serveis d’exposició es complementaran amb una oferta de restauració equiparable als millors espais firals europeus. Quan entrin en funcionament els pavellons 3 i 4, el recinte Gran Via tindrà 35 locals de restauració (entre bars i restaurants) que podran servir 17.000 entrepans diaris i més de 10.000 menjars.

Tenir enllestits aquests nous pavellons a curt termini garanteix el creixement dels salons més importants que organitza Fira de Barcelona, com Construmat i Alimentària, que haurien pogut veure perjudicada la seva competitivitat internacional per la manca d’espai. Amb l’entrada en funcionament dels pavellons 3 i 4, la Fira haurà triplicat en cinc anys l’espai d’exposició. El fet de disposar de dos recintes amb molta més capacitat, permetrà allotjar diferents salons de forma simultània. Segons els càlculs de Fira de Barcelona, Gran Via estarà oberta al públic 160 dies l’any.

Amb el nou Consell d’Administració encapçalat per Josep Lluís Bonet, Fira 2000, la societat encarregada de  les obres de construcció dels nous equipaments, està treballant perquè d’aquí a vuit mesos puguin entrar en funcionament els pavellons 3 i 4. Això suposarà incrementar fins a 116.000 metres quadrats l’espai d’exposició del recinte Gran Via, que disposarà del doble de superfície d’exhibició que les actuals instal·lacions de la plaça Espanya. A més, també es disposarà de 2.000 noves places d’aparcament. L’edificació d’aquests dos pavellons ha implicat la construcció, al mateix barri, d’un polígon industrial de més de 60.000 metres quadrats per ubicar-hi les 25 empreses que ocupaven els terrenys on ara s’aixequen les noves instal·lacions, mantenint els llocs de treball d’aquestes indústries.

El 2006 s’acabaran el pavelló 5 i l’espina central

El pavelló 5, el primer dissenyat per l’arquitecte japonès Toyo Ito, ha passat ja la primera fase de licitació i en aquesta moments s’està treballant ja en la cimentació de l’edifici. Tindrà 40.000 metres quadrats agrupats en dues plantes i enllaçarà amb el complex d’oficines i hotel Porta Firal de Barcelona, que construiran diversos inversors privats en aquest indret. Els visitants accediran a aquest pavelló a través d’una plaça de dues hectàrees on Ito ha projectat fonts monumentals i elements arquitectònics de gran vistositat, que la convertiran en una nova icona del barri i de la ciutat.

En aquest indret començarà un passadís elevat de grans dimensions, l’espina central, que naixerà al pavelló 5 i permetrà als visitants desplaçar-se pel recinte amb comoditat. Aquest espectacular carrer major de la Fira tindrà més d’un quilòmetre de llarg i constitueix un dels elements més emblemàtics del recinte Gran Via. 

El pavelló 0 i les torres Toyo Ito

Un dels elements visuals de referència de la nova Fira de Barcelona serà el pavelló 0 i juntament amb les dues torres Toyo Ito, serà visible des de l’extrem sud de la Gran Via. Situat a la confluència entre el carrer Amadeu Torner i la nova Plaça d’Europa, aquest recinte tindrà 23.000 metres quadrats. Comptarà amb un vestíbul de 7.000 metres quadrats que acollirà serveis per als visitants com la gestió de les acreditacions, els punts d’informació, i els taulells de facturació dels vols programats a l’aeroport del Prat.

L’entrada sud de la Fira es completarà amb les dues torres Toyo Ito que, amb 114 metres d’alçada i 52.000 metres quadrats, acolliran un complex d’oficines i un hotel.

Una Fira connectada a la ciutat

El calendari d’obres del recinte Gran Via avança de forma paral·lela amb el d’alguns equipaments de transport públic que ja s’estan construint. Així, el 2007 el nou recinte disposarà de sis parades de diferents mitjans de transport: tres estacions de la línia 9 del metro, que connectaran la Fira amb l’aeroport i el complex industrial i de serveis de la Zona Franca; dues parades de l’actual línia 2 del metro, que en el futur es perllongarà fins al recinte; i per últim, la Plaça d’Europa també acollirà una nova estació dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya. Dotant-la de tots aquest equipaments, es pretén millorar l’accessibilitat a la Fira i connectar-la amb els principals nodes de comunicació com El Prat o l’alta velocitat, així com amb la ciutat de Barcelona i la seva àrea metropolitana.

El cor del recinte

El nou recinte Gran Via oferirà als expositors serveis firals d’última generació. Al subsòl dels nous pavellons hi haurà la veritable “intel·ligència de la Fira”, ja que s’hi ha construït una extensa xarxa de galeries que proporcionarà a les empreses accés directe a multitud d’instal·lacions. Des dels estands podran tenir serveis d’electricitat, aigua, desguàs, veu i aire comprimit. Per oferir aquestes prestacions, sota els pavellons 3 i 4 s’hi ha construït un entramat de galeries de 5,5 Kms, 1,2 Kms de passadissos principals (aptes per vehicles) i 4,3 Kms de secundaris.

El recinte Gran Via en xifres

190.000 metres quadrats construïts 24 camps de futbol o 19 illes de l’Eixample

7 hectàrees d’espais verds 9 camps de futbol o 7 illes de l’Eixample

Llocs de treball ocupats en la fase de construcció 1600 a l’any

Impacte econòmic dels esdeveniments firals sobre l’economia catalana 0,95% del PIB català

16.000 tones de ferro laminat 2 Torres Eiffel