Antoni Serra Ramoneda presidirà una Comissió d’Experts que marcarà les directrius del procés i validarà les tècniques i els procediments que s’utilitzin
El Departament d’Economia i Finances ha rebut l’encàrrec del Govern d’elaborar un informe economicofinancer sobre l’estat de les finances de la Generalitat de Catalunya a 31 de desembre del 2003, així com d’avaluació de la gestió. D’aquesta manera, el Govern vol conèixer amb detall la situació real de les finances de l’Administració catalana, detectar els punts febles i les àrees de risc, així com proposar millores en la gestió dels comptes públics. Es preveu que estigui enllestit a mitjans del mes de maig d’aquest any.
Informe economicofinancer
Té per objectiu conèixer dades reals i fiables sobre la situació financera de la Generalitat. Aquest informe inclourà les següents informacions.
Liquidació del Pressupost 2003 per capítols. D’aquesta manera, es podrà detectar la necessitat o capacitat de finançament (resultat no financer) de la Generalitat, així com el dèficit o superàvit i el romanent de tresoreria de l’Administració.
Liquidació del Pressupost en termes de comptabilitat nacional: es comprovarà si els comptes compleixen les exigències europees i del Govern Central de complir la Llei d’Estabilitat Pressupostària.
Quantificació del total de l’endeutament viu de la Generalitat de Catalunya. Així, s’analitzarà no solament el financer, sinó també el deute a través d’altres fórmules com els censos enfitèutics, la titulització d’ingressos o el confirming, entre d’altres.
Balanços de situació.
Anàlisi dels compromisos de despesa adquirits per la Generalitat al llarg del 2003 i que s’hagin d’atendre el 2004 (anualitats de despeses plurianuals, contractes amb tramitació anticipada de despesa i tota mena de compromisos de despesa no reflectits en la comptabilitat del 2003).
Memòria explicativa de tots aquests estats.
Tota aquesta anàlisi, inclosos els balanços de situació, no només es limitarà al sector administratiu (Generalitat, Servei Català de la Salut, ICS, ICASS i organismes autònoms administratius), sinó que també posarà especial atenció a totes les empreses públiques, consorcis amb participació majoritària de la Generalitat i universitats catalanes.
Informe d’avaluació de la gestió
D’altra banda, també es durà a terme una anàlisi de la gestió administrativa. Es tracta d’elaborar un informe global que analitzi de forma horitzontal i exhaustiva l’estructura i organització de la Generalitat així com les formes de contractació, el creixement del personal i les subvencions que s’atorguen, entre d’altres aspectes.
A part, en aquelles àrees i funcions que es determini, també es realitzarà una anàlisi específica per estudiar el cost que tenen per a l’Administració determinats serveis en relació amb els productes que n’obté i amb la capacitat d’assolir els objectius que s’havien fixat.
Metodologia i mitjans
Per dur a terme tant l’informe economicofinancer com el d’avaluació de la gestió, el Departament d’Economia i Finances ha dissenyat un organigrama específic en què es combina la tasca d’una unitat especial integrada pels propis serveis de l’Administració amb l’assessorament d’experts independents.
Dins la Intervenció General, es crearà una unitat especial, dirigida per l’Interventor General, que s’encarregarà de realitzar tots els treballs i de contractar, si és necessari, tasques concretes a serveis externes.
Es constituirà una Comissió d’Experts independents i de reconegut prestigi en els camps de la comptabilitat i l’auditoria, que s’encarregarà de vetllar per la realització de l’informe economicofinancer. Aquesta Comissió, presidida pel catedràtic Antoni Serra Ramoneda i integrada per sis membres més, marcarà les directrius i els criteris per dur a terme aquest informe, d’acord amb la unitat especial de la Intervenció, que s’encarregarà de fer els treballs pertinents. Els experts també validaran les tècniques i els procediments que s’utilitzin per avaluar l’estat dels comptes públics.
A més, un comitè de seguiment, presidit pel conseller d’Economia i Finances, i del que en formaran part el secretari general del Departament d’Economia i Finances, l’Interventor General, la directora general de Pressupostos i Tresor, i el subdirector general de Control Financer, anirà supervisant els treballs de realització de l’informe economicofinancer.
Quant a l’informe d’avaluació de la gestió, en farà el seguiment l’actual comissió de Coordinació Interdepartamental presidida pel secretari de Govern. També en formen part: el secretari general del Departament de la Presidència, el Secretari General d’Afers Interdepartamentals, el Secretari General del Departament de Governació i Administració Pública, el secretari general d’Administració i Funció Pública, el secretari general del Departament d’Economia i Finances, l’Interventor General, la directora general de Pressupostos i Tresor i el director general d’Organització de l’Administració, que actua com a secretari.
Membres de la Comissió d’Experts
Antoni Serra Ramoneda (president)
Catedràtic d’Economia de l’Empresa (UAB)
President de Caixa Catalunya
Rector de la Universitat Autònoma de Barcelona (1980 – 1986)
President de l’Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de la Generalitat de Catalunya
Milagros García Crespo
Catedràtica d’Economia Aplicada (Universitat del País Basc)
Presidenta i membre del Tribunal de Cuentas d’Espanya (1992 – 2002)
Presidenta del Tribunal Basc de Comptes Públics (1989 – 1992)
Consellera d’Economia i Planificació del Govern basc (1987 – 1989)
Oriol Amat Salas
Catedràtic de Comptabilitat (UPF)
Director del Departament d’Economia i Empresa (UPF)
Membre de la Junta de Govern del Col·legi d’Economistes de Catalunya
Vicepresident de l’Associació Catalana de Comptabilitat
Joan Baptista Casas Onteniente
Economista
Soci director de la firma Faura-Casas Auditors-Consultors
Membre de la Junta de Govern del Col·legi d’Economistes de Catalunya
Membre del Comitè de Sector Públic de l’Associació Espanyola de Comptabilitat i Administració d’Empreses (AECA)
Enric Genescà Garrigosa
Catedràtic d’Economia de l’Empresa (UAB)
Vicerector d’Economia i Administració de la UAB (1986 – 1990)
Vicerector delegat del Rector de la UAB (1998 – 2001)
Degà de la Facultat de Ciències Econòmiques i Empresarials de la UAB (1981 – 1983)
Vicent Montesinos Julve
Catedràtic d’Economia Financera i Comptabilitat (Universitat de València - Estudis Generals)
Síndic Major i membre de la Sindicatura de Comptes de la Generalitat valenciana (1985 – 1998)
Membre de la Comissió Consultiva de Normes Comptables de la Comissió Europea
Martín Pagonabarraga Garro
Interventor de l’Administració Local
Director General de Funció Pública de la Generalitat de Catalunya (1979 – 1980)
Director General de Funció Pública i Organització de la Generalitat de Catalunya (1980 – 1981)
Interventor General de l’Ajuntament de Barcelona (1981 – 1992)
Barcelona, 20 de gener del 2004