- La consellera exposa al Parlament que “la mobilitat serà clau per a la sostenibilitat, les oportunitats i la competitivitat del país”
La consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque, ha volgut donar un “missatge de tranquil·litat” en la seva interpel·lació al ple del Parlament i ha assegurat que “el Govern establirà les mesures necessàries per impulsar el transport públic”, malgrat el govern espanyol va anunciar que no renovaria les bonificacions generalistes per aquest 2025. La consellera, en aquest sentit, ha explicat que el Govern treballarà, des de l’àmbit de les seves competències, en la definició de les tarifes i bonificacions des de “la racionalitat” però tenint en compte “els usuaris que fan ús del sistema, el caràcter progressiu i l’impuls del conjunt del sistema”.
La consellera ha assegurat que “som conscients de la importància del transport públic per tenir un país més equitatiu. Els col·lectius que en fan un ús més intensiu disposen del suport per part del Govern. De fet, actualment el 36% de les validacions totals del sistema es fan amb títols socials a preus reduïts, que beneficien als col·lectius més vulnerables”.
Sílvia Paneque ha recordat que les bonificacions generalistes ”van ser impulsades pel govern de progrés a Espanya l’any 2022, en un moment d’excepcionalitat” i que “han tingut una resposta adequada i han enfortit el sistema. També és cert que el cost del transport públic i la responsabilitat amb els comptes de la Generalitat obligaran a trobar fórmules progressives que beneficiïn la majoria dels usuaris, sobretot els més vulnerables”.
La consellera, d’altra banda, ha explicat que, en matèria de mobilitat, el Govern preveu “actualitzar el Pla d’infraestructures del transport de Catalunya, que data del 2006; el nou Pla de transports de viatgers; i el pla de Rodalies 2025-2030, integrat a dins el Pla d’infraestructures”. En aquest sentit, ha detallat que “diferents estudis demostren que les densitats demogràfiques no han d’ampliar-se al voltant de Barcelona i que, en canvi, serà més la gent que viurà més lluny de la capital. En aquestes circumstàncies, la mobilitat esdevé clau per augmentar sostenibilitat, oportunitats i competitivitat de país; és a dir, reduir l’escletxa social”.
Transport en carretera
La consellera ha recordat la inversió de 4,4 MEUR que ha anunciat aquesta setmana per millorar la xarxa d’autobusos interurbans d’arreu de Catalunya “amb l’objectiu d’incrementar la capacitat, els vehicles i les freqüències en hores punta”. “Les inversions en transport públic persegueixen l’objectiu de convertir-lo en una opció més atractiva a l’ús del vehicle privat. Incentivant el transport públic, millorem la descarbonització i també en termes d’economia i equilibri territorial; i hem incorporat busos més sostenibles amb la renovació de flotes”, ha reblat.
Traspàs de Rodalies
“La peça clau en trens és Rodalies”, ha assenyalat. “El traspàs manté el calendari: al gener tindrem la proposta d’estatuts de la nova operadora i determinades les línies a traspassar; el gran repte de Catalunya és fer un país amb un sistema de mobilitat amb tren d’alta eficàcia”,ha explicat.
1