- Un està dirigit a professors de matemàtiques que no siguin graduats en matemàtiques, un altre a mestres de matemàtiques, i l’últim a mestres i professors de llengua, per a la millora de la competència lectora de l'alumnat
- El Departament d’Educació i FP finançarà les places, sota el compromís dels participants d’acabar el postgrau i entrar a la borsa de formadors
- Consellera Niubó: “Posem l’accent en reforçar la formació continuada del professorat” per millorar els resultats educatius de l’alumnat
La consellera d’Educació i Formació Professional, Esther Niubó, ha anunciat la creació de d’un postgrau interuniversitari i dos diplomes d’expert (equiparables a postgraus) per aprofundir en les competències docents de matemàtiques i llengua. Estaran adreçats a docents en actiu de primària i secundària que vulguin millorar la seva formació per poder desenvolupar-se professionalment, reforçar l’ensenyament que duen a terme a l’aula i, en últim terme, contribuir a la millora dels resultats educatius de l’alumnat.
El Departament becarà les places sota el compromís dels docents participants d’acabar el postgrau i, posteriorment, d’entrar a la borsa de formadors, amb l’objectiu que siguin capaços d’estendre el seu aprofundiment a altres docents en actiu, a través de la formació continuada que ofereix el departament. Els tres estudis estaran disponibles a partir de juliol de 2025 i al llarg del curs 2025-2026. La consellera Niubó va afirmar ahir al Parlament que el Departament vol “posar l’accent en reforçar la formació continuada del professorat” per millorar els resultats educatius de l’alumnat.
En primer lloc, en col·laboració amb la Societat Catalana de Matemàtiques, es crearà un postgrau en “Aprofundiment en matemàtiques per a professorat d’educació secundària obligatòria i batxillerat”. Adreçat a professorat en actiu de secundària, oferirà 100 places a docents que imparteixin matemàtiques però no siguin graduats en Matemàtiques (segons les últimes dades del Departament, només el 31,41 % ho són). El pla d’estudis, amb 15 crèdits ECTS (150 hores lectives i 225 de treball personal), s’ha dissenyat per tal que els docents puguin consolidar coneixements i habilitats matemàtiques i didàctiques, tot fent connexions amb situacions concretes d’aprenentatge a l’aula. Les 100 places estaran repartides en 4 seus territorials, i s’oferiran 25 places per a cada demarcació: UdG (Girona), UdL (Lleida), UPC (Barcelona) i URV (Tarragona). La UPC ha estat la universitat coordinadora d’aquesta primera edició. La inversió prevista en aquest postgrau és de 125.000 euros.
En segon lloc, i encara sobre matemàtiques, es crearà el “Diploma d’expert en l’aprenentatge i l’ensenyament de la matemàtica escolar”, en col·laboració amb l’Institut de Ciències de l’Educació de la Universitat Autònoma de Barcelona (ICE-UAB). Estarà dirigit a docents en actiu d’educació primària que vulguin desenvolupar les seves competències específiques per millorar la pràctica matemàtica de l’aula i la presa de decisions estratègiques en el centre, per exercir com a referents i formadors de docents. Oferirà 30 places. Serà de modalitat híbrida (amb un 50 % docència presencial i un 50 % de virtual), i constarà de 18 crèdits ECTS (112,5 hores lectives i 337,5 de treball autònom), repartits en dues assignatures: “Fonaments i contextos per a l’aprenentatge i l’ensenyament de la matemàtica escolar” i “Organització, planificació, diagnòstic i millora de la matemàtica escolar en el centre educatiu”.
La tercera titulació, anomenada “Diploma d’expert en l’aprenentatge i l’ensenyament de la llengua i la lectura”, també es crea en col·laboració amb l’ICE-UAB. Dirigida a docents de primària i ESO de centres inclosos en el Pla de millora de la competència lectora, també constarà de 18 crèdits ECTS impartits de forma híbrida, amb la mateixa càrrega horària i assignatures anàlogues al postgrau sobre matemàtica escolar descrit anteriorment. S’oferiran 40 places.
15 de novembre de 2024