- Aquest matí s’ha celebrat la IV Jornada d’intercanvi d’experiències #aquiproubullying
- Esther Niubó: “Garantir el benestar físic i emocional dels nostres joves i en definitiva de tots els ciutadans és una tasca per la qual el sistema educatiu és essencial”
Més de 283 centres educatius d’arreu de Catalunya han format part del programa d’innovació pedagògica #aquiproubullying des de la seva posada en funcionament l’any 2017. El programa té per objectiu promoure el benestar emocional de l’alumnat, la implicació individual i col·lectiva en la millora de la convivència, i la sensibilització envers l’assetjament escolar com a factors clau en la prevenció. Aquest curs 11 han entrat per primera vegada a participar en el programa, i estaran en la convocatòria de 2024-2027 (el programa té una durada de tres cursos escolars).
Aquest matí l’Institut Estany de la Ricarda del Prat de Llobregat ha acollit la IV Jornada d’intercanvi d’experiències dels centres participants en el programa, que ha acollit a 150 persones inscrites. La consellera d’Educació i Formació Professional, Esther Niubó, en la inauguració de l’acte, ha destacat la importància del programa en la cultura dels centres educatius.
“Estem davant d’un repte que no és menor, però solucionar-lo està a les nostres mans.Si bé és cert que tots ens hi hem d’implicar. Garantir el benestar físic i emocional dels nostres joves i en definitiva de tots els ciutadans és una tasca per la qual el sistema educatiu és essencial, però ha de comptar amb la col·laboració de totes i tots i el compromís compartit per aconseguir uns espais segurs per a tothom”, ha remarcat Niubó.
Durant la jornada els centres educatius han compartit les seves experiències en taules d’intercanvi, que s’ha centrat en diferents temes: implicació de l’alumnat en la prevenció de l’assetjament (Escola Farigola del Clot); vinculació de les famílies (Escola Teresa Claramunt); l’abordatge d’un conflicte relacional crònic com a centre (Escola Pau Casals); Equips per la convivència a secundària (Institut Gallecs); desplegament del programa en l’estructura del centre (Institut Estany de la Ricarda). Prèviament, el membre del seminari d’educació per la pau de l’Associació pro-Drets Humans i professor de la UAB Paco Gascón ha dut a terme la conferència inaugural de la jornada.
La prevenció de l’assetjament, prioritària
El Departament d’Educació i Formació Professional té en marxa diverses accions encaminades a millorar la detecció de l’assetjament escolar i garantir el benestar de l’alumnat. Fa un mes del llançament de la campanya “Busca els senyals. Atura l’assetjament” per sensibilitzar l’alumnat dels centres educatius catalans i les seves famílies de la importància de millorar la detecció de l’assetjament escolar. També es va llançar el web assetjamentescolar.gencat.cat, que inclou exemples de senyals que poden indicar que un infant o jove està patint assetjament i conté un llistat dels recursos que el centre, les famílies i qualsevol membre de la comunitat educativa pot activar.
Altres iniciatives per prevenir l’assetjament escolar són: la implantació d’una persona referent en coeducació, convivència i benestar (COCOBE) en cada centre educatiu; la dotació a cada Servei Territorial d’un referent de violències al territori; i el programa la ‘Tutoria entre iguals’.
16 de novembre de 2024