- El nombre de llibreries participants arriba a 535, un 6% més que en el 2023 i la xifra més alta des del 2016, quan es va crear la campanya
- La principal llengua triada en els llibres adquirits és el català, un 73% del total de llibres comprats, i s’han venut prop de 7.000 títols de 385 editorials
La consellera de Cultura, Sònia Hernández Almodóvar, i la consellera d’Educació i Formació Professional, Esther Niubó, han presentat avui les dades de la 9a edició de la campanya Fas 6 anys. Tria un llibre d’enguany. Per al conjunt de Catalunya, aquest 2024 hi han participat 39.821 infants de 6 anys del total de 69.101 censats, xifra que representa que un 57,6%dels nens i nenes d’aquesta edat han bescanviat el seu targetó. Des que es va endegar la campanya per primera vegada, l’any 2016, el percentatge d’infants participants ha augmentat des del 38,3% fins a prop d’un 60% en les darreres edicions.
La consellera Hernández Almodóvar ha destacat les bones xifres d’enguany i ha afirmat que “és una de les millors eines de què disposem per complir els objectius del Pla Nacional del Llibre i la Lectura: contribuir a crear un hàbit lector que es mantingui al llarg de la vida i fer-ho, especialment, en català. La campanya respon, també, a una de les nostres prioritats per a aquesta legislatura: situar les persones -en aquest cas, les més menudes- al centre de les polítiques públiques, tot garantint-los el dret d’accés i de participació cultural”.
A més, la consellera Hernández Almodóvar ha celebrat l’augment del nombre de llibreries participants, xifrat en un 6% en relació al 2023, i ha recordat que “les llibreries són un punt de referència cultural als pobles i als barris. I les llibreteres i els llibreters, com a prescriptors, són una peça clau per despertar el plaer de la lectura i consolidar-ne l’hàbit”. La consellera també ha agraït la feina i els esforços del Gremi de Llibreters, organitzador de la campanya, dels dos Departaments que hi han col·laborat (Educació i Formació Professional i Salut) i del Gremi d’Editors i l’Associació d’Editors en Llengua Catalana, també col·laboradors, i de les biblioteques públiques de Catalunya, que difonen la campanya entre els seus usuaris i usuàries.
Per la seva banda, la consellera d’Educació i Formació Professional ha remarcat que el procés de millora de resultats educatius passa per la millora dels aprenentatges en matemàtiques i lectoescriptura i la comprensió lectora hi és clau: “Impulsar un bon nivell de comprensió lectora es essencial per a garantir la competitivitat futura de la societat catalana. Però tan o més important que això és poder transmetre el virus del lector, el plaer per la lectura. Mostrant-los que en el llibre podran trobar una eina de treball, una forma d’entreteniment, un espai per al gaudi i l’exercici de la imaginació o fins i tot un recurs terapèutic. Donant-los la lectura, els estem donant una clau de pas que els acompanyarà tota la vida. Llegir ha de ser quelcom que vagi molt més enllà d’una habilitat o d’una exigència curricular”.
La presentació de les dades de la campanya 2024 ha tingut lloc a l’escola Pompeu Fabra de Vallirana. L’acte ha començat amb una visita de les conselleres a les diverses activitats participatives a l’entorn del llibre organitzades a l’escola.
En conjunt, en aquesta edició 2024 s’han venut un total de 6.902 títols de 385 editorials (enfront dels 7.116 títols de 424 editorials venuts en l’edició del 2023).A més, la principal llengua triada pels infants és el català, amb unes vendes que representen un 73% dels llibres adquirits. La xifra se situa lleugerament per damunt del percentatge de llibres venuts en català de l’any passat, que era del 72,7%.
L’any 2024 també ha destacat per l’increment en el nombre de llibreries participants a la campanya, de 504 el 2023 a 535 enguany (un 6% més). Pel que fa a la tipologia de llibreries amb major índex de bescanvis del targetó, enguany les llibreries independents acumulen més vendes (57,7%) que les cadenes (42,2%).
Per demarcacions, Barcelona acumula els percentatges més elevats de participació, amb un 58,9% de bescanvis per part dels infants censats, seguit de Lleida, on un 56,3% dels nens i nenes han adquirit un llibre com a part de la campanya. Una mica per sota se situen Tarragona i Girona, amb un 54,2% i un 53,5% dels targetons bescanviats, respectivament.
Una campanya coparticipada
La campanya, que impulsa el Gremi de Llibreters amb el suport del Departament de Cultura, es duu a terme des del 2016 i forma part de les mesures incloses en el Pla Nacional del Llibre i la Lectura i té com a principal objectiu que els nens i les nenes descobreixin les llibreries com a espais de proximitat que fan accessible la cultura a capes àmplies de la població catalana i que aprenguin a donar valor als llibres.
Des del 2023, i amb la col·laboració del Departament d’Educació i Formació Professional, cada any es posa a disposició dels docents una Guia per als i les mestres que conté un recull d’accions vinculades a la campanya que els permeten aprofitar pedagògicament el llibre adquirit pels infants. A més, l’acord amb l’ONCE permet adaptar la targeta al sistema braille de lectura i escriptura tàctil, de manera que els infants amb discapacitat visual també puguin adquirir el seu llibre.
Fas 6 anys. Tria un llibre és una iniciativa del Gremi de Llibreters de Catalunya i té com a col·laboradors institucionals el Departament de Cultura, a través del l‘Institut Català de les Empreses Culturals (ICEC), també compta amb la col·laboració del Departament d’Educació i Formació Professional, del Departament de Salut, de l’Institut d’Estadística de Catalunya (Idescat), l’ONCE i la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals. La campanya també compta amb la col·laboració del Gremi d’Editors de Catalunya i l’Associació d’Editors en Llengua Catalana. Com a col·laboradors en la difusió de la campanya hi participen les biblioteques i les escoles públiques, privades i concertades.
1