- L’Estudi Internacional de Tendències en Matemàtiques i Ciències TIMMS 2023 mostra que Catalunya obté 489 punts en matemàtiques i 502 en ciències, en ambdós casos per sota de la mitjana europea i de l’OCDE
- TIMMS 2023 va avaluar l’any passat un total de 980 alumnes de 4t de primària procedents de 49 centres educatius
- Mercè Andreu, presidenta del Consell Superior d’Avaluació i directora general d’Innovació, Digitalització i Currículum: “La puntuació justifica de nou el neguit del Departament per millorar els resultats educatius”
El Departament d'Educació i FP confia en millorar els resultats en les competències científico-matemàtiques de l’alumnat de l’etapa obligatòria, i al mateix temps revertir els resultats de les proves d’avaluació que es duen a terme tant pel sistema educatiu català com per part d’organismes internacionals.
Avui s’ha fet públic l’informe de l’Estudi Internacional de Tendències en Matemàtiques i Ciències TIMMS 2023, que va avaluar l’any passat un total de 980 alumnes de 4t de primària procedents d’un total de 49 centres educatius catalans. Els resultat de les proves dutes a terme en aquesta mostra de centres determina que Catalunya obté de mitjana 489 punts en matemàtiques, 502 punts en ciències i 517 punts en consciència ambiental. Aquesta puntuació situa l’alumnat català en el nivell intermedi de la competència en els tres àmbits.
La presidenta del Consell Superior d’Avaluació i directora general d’Innovació, Digitalització i Currículum, Mercè Andreu, ha valorat l’informe: “La puntuació d’aquestes proves justifica de nou el neguit del Departament per millorar els resultats educatius i, en concret, en competència matemàtica; per aquest motiu es venen impulsant diferents mesures. La tendència és negativa però els canvis en educació necessiten temps i els resultats no s’obtindran d’un dia per l’altre. Hem abordat aquest problema des de moltes vessants, però focalitzem els esforços en la formació dels docents i millorar l’anàlisi dels resultats”.
En el mateix sentit, ha explicat que el Departament d'Educació i Formació Professional planteja diverses mesures, algunes ja en marxa i d’altres que es començaran a treballar, per tal de revertir aquesta situació.
Programa Florence i postgraus en matemàtiques
El Programa Florence s’ha posat en marxa aquest curs amb la intenció de millorar la competència matemàtica de l’alumnat de l’etapa obligatòria a través de canvis en l’organització dels centres, especialment en l’ús de les hores de gestió autònoma, i a través d’actuacions adreçades als centres, al professorat i a l’alumnat.
A banda del Florence, la consellera Niubó va avançar al Parlament que el Departament està treballant amb les universitats per tal de posar en marxa dos postgraus que permetin aprofundir en les competències docents de matemàtiques com a factor també de millora dels resultats dels alumnes.
Un d’ells està adreçat a professors de secundària matemàtiques en actiu que no tinguin el grau de matemàtiques. S’ha dissenyat per tal que els docents puguin consolidar coneixements i habilitats matemàtiques i didàctiques, tot fent connexions amb situacions concretes d’aprenentatge a l’aula.
L’altre postgrau s’adreça a mestres de matemàtiques en actiu d’educació primària que vulguin desenvolupar les seves competències específiques per millorar la pràctica matemàtica de l’aula i la presa de decisions estratègiques en el centre, per exercir com a referents i formadors de docents.
En ambdós casos, el Departament d’Educació i FP finançarà les places, sota el compromís dels participants d’acabar el postgrau i entrar a la borsa de formadors.
Resultats del TIMMS 2023
L’estudi conclou que Catalunya se situamitjana en el nivell intermedi de la competència en els tres àmbits analitzats: matemàtiques, ciències i consciència mediambiental (àmbit que s’ha avaluat per primera vegada): 489 punts en matemàtiques, 502 punts en ciències i 517 punts en consciència ambiental. En dues de les tres competències analitzades (matemàtiques i ciències) l’alumnat català està per sota de la mitjana europea i de l’OCDE.
En l’edició de TIMMS 2023 hi han participat 59 països d’arreu del món, i Catalunya ha tingut una mostra pròpia amb 49 centres -33 públics i 16 concertats-. La prova cognitiva de matemàtiques i ciències s’estructura al voltant de dues dimensions:
- Els dominis de contingut dels àmbits científics i matemàtics.
- Els dominis cognitius que recullen els processos del pensament científic i matemàtic.
4 de desembre de 2024