El conseller d’Agricultura, Ramaderia i Pesca, Josep Grau, ha afirmat avui al Parlament que Catalunya és capdavantera a nivell estatal en recerca, innovació i transferència tecnològica agroalimentària. Grau ha fet aquestes declaracions en resposta a una interpel·lació presentada pel Grup Parlamentari de Convergència i Unió.
En aquest sentit, el màxim responsable de l’Administració agrària catalana ha dit que la recerca i la innovació tecnològica han esdevingut un component bàsic per a garantir la continuïtat i el progrés del sector agroalimentari a mig termini i que competir en l’actual entorn, amb mercats cada vegada més oberts i competitius, obliga a realitzar un constant esforç per incorporar noves formes de treball, d’organització i de producció que siguin més eficients i més segures.
Així, el conseller Grau ha explicat que en el marc del Pla de Recerca de Catalunya, és l’instrument de coordinació del Govern en aquesta matèria, i es contempla una àrea específica adreçada a les ciències agroalimentàries, que es coordinada des del DARP a través de l’Institut de Recerca i Tecnologia Agroalimentària (IRTA), que anualment, porta a terme més de 400 contractes de recerca amb el sector agrari i agroalimentari i que manté una cartera de més de 200 projectes d’investigació.
Segons el responsable del DARP, l’existència d’un organisme propi dedicat a la recerca i la innovació en el sector agroalimentari suposa garantir la generació de tecnologia pròpia i, a l’hora, incrementar significativament la competitivitat de la indústria agroalimentària a mig i llarg termini. A més, facilita l’adaptació de les innovacions que apareixen en qualsevol sector i qualsevol lloc del món a la realitat de les nostres produccions, permet millorar els processos de formació, al garantir una major coordinació amb les activitats formatives que es porten a terme des de les diferents Universitats i, permet donar una resposta immediata als problemes estructurals que se’ns puguin plantejar.
D’altra banda, el conseller Grau ha explicat que per garantir les actuacions en recerca i innovació tecnològica al sector agrari de Catalunya, el DARP executa amb caràcter anual un Programa de Transferència Tecnològica. Aquest programa compta amb 412 actuacions durant aquest any 2003, que van des d’actuacions adreçades a la millora del maneig en el sector ramader, al compliment de les bones pràctiques agràries, o a la millora en la producció fructícola o hortícola, passant per la millora de cultius extensius (arròs, farratges, cereals, …) o jornades formatives adreçades a les aplicacions de reg per diverses varietats. Aquest Programa es caracteritza pel seu caràcter professional i l’elevat nivell tecnològic de les actuacions desenvolupades, que volen donar resposta a les necessitats específiques de les produccions pròpies de les diferents comarques catalanes.
Barcelona, 10 d’abril de 2003