- Els treballs han permès augmentar la protecció física de les línies Llobregat-Anoia i Barcelona-Vallès, que ja disposaven de tancaments a la gran majoria de trams
- La meitat de les actuacions ha consistit en la instal·lació de noves tanques paral·leles a les vies, i la resta de tancaments s’han situat en passos superiors
Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) ha finalitzat aquest desembre els treballs d’instal·lació de noves tanques antivandàliques en una cinquantena de trams de via de les línies Llobregat-Anoia i Barcelona-Vallès. L’actuació, amb un pressupost de 728.000 euros (abans d’IVA), ha tingut l’objectiu de prevenir accions vandàliques en aquests punts i reforçar així la seguretat del trànsit ferroviari de les dues línies.
Les Línies Metropolitanes de Ferrocarrils ja tenien fins ara tancaments laterals a la gran majoria de trams, especialment en zones urbanes i a l’entorn d’estacions. Tot i així, es van identificar una cinquantena de trams concrets i passos superiors on es va considerar necessari reforçar-hi el sistema de protecció. En concret, s’ha actuat en aquells indrets on les tanques no tenien l’alçada adequada o que no disposaven de tancaments de separació, així com en aquells llocs on les tanques ja es trobaven malmeses precisament a causa d’accions vandàliques.
El president de Ferrocarrils, Carles Ruiz Novella, explica que “no ha estat només una actuació de manteniment, sinó que hem anat un pas més enllà: evitar tant com ens sigui possible que es produeixin accions vandàliques a les vies, com ara llançaments d’objectes. Afortunadament, aquest tipus de conductes fins ara ja eren poc habituals a les nostres línies. Però, amb aquesta actuació, ens anticipem i reforcem encara més la seguretat del trànsit ferroviari. I, per tant, protegim el servei de qualsevol incidència, de la mateixa manera que anem revisant i renovant constantment les nostres infraestructures per garantir la qualitat del servei”.
D’aquesta manera, Ferrocarrils ha dut a terme actuacions en una cinquantena de punts del traçat ferroviari, tant a la línia Llobregat-Anoia, en municipis del Baix Llobregat, l’Anoia i el Bages, com a la línia Barcelona-Vallès, tant a la capital catalana com a alguns municipis del Vallès Occidental. La majoria de treballs s’han dut a terme en franja nocturna, per no alterar el servei ferroviari, però en alguns casos s’han pogut fer de dia, ja que no causaven afectació a la circulació.
La meitat de les actuacions ha consistit en la instal·lació de noves tanques paral·leles a les vies, mentre que la resta de nous tancaments s’han instal·lat en passos superiors. En funció de l’entorn de cada ubicació, s’han instal·lat malles electrosoldades o reixats d’entramat d’acer, entre d’altres tipologies de materials, amb una alçada total d’entre 2 i 3 metres. En el cas d’instal·lació sobre murs existents, ampits o baranes, les alçades dels sistemes de tancament han estat les adequades per aconseguir l’esmentada altura.
1