10 milions d’euros de subvenció pels ens locals per reduir la sinistralitat i garantir una mobilitat més segura i sostenible
Per tal de donar impuls a les mesures recollides en el Pla de Seguretat Viària 2024-2026, des del Departament d’Interior -mitjançant el Servei Català de Trànsit- es resol la segona convocatòria d’aquest programa de subvencions que permetrà afavorir alguns ajuntaments, mancomunitats de municipis i entitats municipals descentralitzades de Catalunya que tinguin un màxim de població de 50.000 habitants.
Com en la primera convocatòria, ara es podrà finançar també fins al 100% del cost total del projecte, amb caràcter de bestreta, amb un import màxim de 150.000,00 euros per sol·licitud. Cada projecte podrà incloure com a màxim dues actuacions. S’estableix un termini de 18 mesos per a l’execució dels projectes.
La primera línia d’ajudes oberta al 2022 va arribar a un total de 90 municipis (28 a Barcelona, 26 a Girona, 26 a Lleida i 10 a Tarragona) que encara estan en període d’execució de les actuacions, atès que es va ampliar fins al març del 2025.
En aquesta segona convocatòria de subvencions, s’hi han presentat 296 ajuntaments i entitats municipals descentralitzades. Un cop revisades i valorades totes les sol·licituds, han resultat beneficiaris 70 ens locals dels 296 que s’hi van presentar. D’aquests beneficiaris, 18 ja van ser-ho també a l’anterior convocatòria de l’any 2022.
De les 70 sol·licituds beneficiàries de la subvenció, a 48 (68,6%) se’ls ha atorgat 150.000,00 € (la quantitat màxima), a 15 (21,4%) quantitats entre els 100.000,00 € i la quantitat màxima, i als 7 restants 10%), quantitats inferiors als 100.000,00 €. Pel que fa a la distribució territorial, la demarcació amb més ens beneficiaris i amb la quantia concedida més elevada és Lleida, amb 31 beneficiaris (44,3%), seguida de Tarragona i Barcelona, ambdues amb 14 beneficiaris (20% cadascuna) i, per últim, Girona amb 11 beneficiaris (15,7%).
Dels 70 ens locals beneficiaris, 37 d’ells desenvoluparan actuacions en travessera, 17 en travesseres i entorni 17 en àmbit urbà. Quant a la tipologia de les actuacions, pràcticament totes (un 98,6%) representaran millores en els itineraris accessiblesper a vianants (plataforma única, passos de vianants de ressalt, ampliació de voreres, etc.). Un 27% són actuacions en relació amb promoure la mobilitat segura amb bicicleta (com per exemple la construcció de carrils bici o la senyalització de prioritat per a bicicleta), així com d’altres mesures d’accessibilitat universal, mobilitat i pacificació del trànsit(com ara que un 37% implementaran semàfors i un 24% instal·laran radars i radars pedagògics o bé mesures de seguretat viària als entorns escolars).
Més del 90% de les actuacions es realitzen en les travesseres dels municipis, carreteres en l’entorn urbà que concentren bona part de la sinistralitat. Les actuacions que es realitzen en les travesseres i en l’entorn de les travesseres conjunt de mesures destinades a millorar la mobilitat i l’accessibilitat, contenir les velocitats ireduir les víctimes de trànsit especialment per atropellaments.
Les víctimes mortals de trànsit en l'àmbit urbà
L’any 2023, a Catalunya el 37% de les víctimes mortals de trànsit va tenir lloc en l'àmbit urbà. Per tal de reduir el 5% de les víctimes mortals en l’àmbit urbà que preveu el Pla de Seguretat Viària 2024-2026, les actuacions en aquest àmbit són imprescindibles.
Des del Servei Català de Trànsit tenim diferents línies de col·laboracióamb els municipis per tal de dur a terme polítiques locals de seguretat viària. Amb l’objectiu de donar impuls a la implantació de les mesures establertes als Plans Locals de Seguretat Viària i als Treballs tècnics de seguretat viària, és important donar un impuls econòmic als municipis. Per aquest motiu ara s’atorga aquesta nova línia de subvencions per a una mobilitat segura i sostenible i per a la reducció de la sinistralitat en els municipis de Catalunya.
Es subvencionen principalment els projectes que incloguin:
• Les actuacions en les travesseres (carreteres que creuen els municipis) mitjançant la intervenció urbanística i/o la incorporació d’elements en les travesseres que tinguin per objecte la pacificació del trànsit.
• Les reformes urbanes que promoguin la mobilitat segura i sostenible i molt especialment la mobilitat activa (a peu i en bicicleta). Reformes tals, com la construcció de carrils bicicleta i itineraris per a vianants que redueixin la superfície destinada al vehicle privat.
• Les reformes urbanes per a donar compliment a les zones de 30 km/h. Reformes tals, com la implantació de plataformes úniques, “superilles” i l’increment d’amplades de vorera que pacifiquin el trànsit i redueixin la superfície destinada als vehicles privats.
• La millora dels itineraris de vianants accessibles molt especialment en les travesseres. S’entén per itinerari accessible l’espai de vorera reservat al vianant i els creuaments de carrers.
• La millora de la senyalització i la incorporació d’elements que permetin la pacificació del trànsit i la restricció del trànsit.
• Les actuacions que comportin una millora del nucli urbà amb zones lliures de vehicles.
• Les actuacions que promoguin la mobilitat elèctrica compartida i la intermodalitat.
• Les actuacions digitals que comportin una millora de la mobilitat i la congestió del trànsit.