Aquest any 2024, el programa Emmarca’t de foment de la llengua catalana adreçat especialment a marques notòries que operen a Catalunya ha obtingut els millors resultats en els sectors de cadenes de restaurants, d’automòbils, electrodomèstics, electrònica i informàtica i roba. El programa del Departament de Política Lingüística ha aconseguit l’increment de la presència del català en els webs, l’etiquetatge o els manuals d’ús de productes i serveis d’aquests sectors.
Quatre grans cadenes de restaurants amb cinc o més establiments a Catalunya han incorporat enguany la llengua catalana al web i, si en tenen, a l’aplicació mòbil. Es tracta de Burger King, McDonald’s, Ribs i Secrets City Food –abans Secrets by Fargas. Així, el sector ha passat en el període 2022-2024 d’un 40 % en la disponibilitat de la llengua catalana en els serveis digitals al 65 %. També han millorat el servei les tres grans agregadores de repartiment a domicili: Glovo, Uber Eats i Just Eat. La primera ja oferia l’opció en català al web i a l’aplicació, la segona ha llançat la versió en català de l’aplicació mòbil el primer trimestre de l’any, i la companyia Just Eat ofereix web i app en català des d’aquesta tardor.
El sector de l’automoció, durant el 2024, ha incrementat notablement la disponibilitat de manuals d’ús en línia en català gràcies a les publicacions digitals de Land Rover, Skoda i Volkswagen, prèvia introducció, en l’últim cas, del número de xassís de l’automòbil. Totes tres marques han incorporat també el català en els respectius webs oficials de llibrets del propietari. El sector ha anat augmentant fins al 36 % de disponibilitat de manuals en català d’ençà que l’any 2016 Política Lingüística va dur a terme l’anàlisi de base del Programa Emmarca’t: ara hi ha 13 marques amb algun tipus de manual en línia en català. A banda de les mencionades, també en tenen Cupra, Ford, Hyundai, Kia, Lexus, Mazda, Seat, Silence, Tesla i Toyota. Ara per ara, Política Lingüística ha rebut també la confirmació d’Audi, que a mitjan 2025 posarà els manuals a disposició dels clients en el sistema operatiu dels cotxes, en l’aplicació mòbil MYAudi i en el seu web específic. Quant a les motocicletes, Harley-Davidson ha esdevingut aquest 2024 la primera marca notòria a introduir el català en els sistemes multimèdia i de síntesi de veu, tal com es reflecteix en les especificacions tècniques dels seus últims models.
Pel que fa als electrodomèstics, el 2024 Electrolux, AEG i Zanussi han continuat ampliant el catàleg en línia amb més manuals d’ús dels seus productes. A més, s’hi han afegit LG, De’Longhi i Kenwood. En el sector de la informàtica i l’electrònica, ASUS ha publicat dotze manuals d’ús dels rúters o encaminadors, que representen més de mil pàgines de contingut nou en llengua catalana. Les guies dels encaminadors són un pas més de la marca taiwanesa per posar a l’abast dels consumidors catalans les informacions sobre el maneig i les advertències de seguretat dels productes, i s’uneixen als altres catorze manuals dels ordinadors portàtils i pantalles més venuts al mercat. En aquesta línia, després dels manuals digitals del Mac, l’iPhone, l’iPad i l’Apple Watch, Apple ha continuat ampliant-ne l’oferta amb els dels AirPods.
Com en anys anteriors, el català ha augmentat en l’etiquetatge de marques notòries de roba –les més ben valorades pels consumidors– i en les que tenen més de cinc establiments en territori català. El 2024 ha vist la llum la incorporació de la llengua catalana en les etiquetes de set marques: Adolfo Domínguez, Boston, Brighty&Co, C&A, Hug&Clau, Mayoral i Zeeman. Així, de 77 grans marques que s’havien tornat a analitzar el 2020, 12 tenien havien incorporat el català a l’etiquetatge gràcies a l’acció de foment de Política Lingüística, que representa el 15,6 % del total; i han continuat sumant-s’hi fins ara 29 grans marques, com ara Bimba y Lola, Cortefiel, Guess, H&M, Primark o Uniqlo, amb les quals se supera la barrera del 50 %. El 2025 també es produiran amb l’etiquetatge tèxtil en català les peces de roba d’Abercrombie&Fitch, Gilly Hicks, Hollister, Salsa Jeans i Scalpers, entre d’altres.
Amb relació al sector de logística i paqueteria, l’empresa GLS ja disposa del servei web per a clients en català. Decathlon l’ha introduït al web de lloguer d’articles esportius i també han fet el mateix en els respectius webs l’empresa de cotreball Aticco i l’alimentària La Menorquina.
El Departament de Política Lingüística continua treballant en el programa Emmarca’t perquè grans firmes incorporin la llengua catalana en productes o serveis que ofereixen als consumidors i que presenten algun dèficit lingüístic. Aquest programa fomenta l’ús de la llengua catalana en grans marques de 21 sectors generals amb els subsectors corresponents, amb l’objectiu que facin servir més el català en els seus webs, les aplicacions, xarxes socials, manuals d’ús i etiquetatge, en l’atenció oral i escrita, i en qualsevol altre mitjà pel qual s’estableixi una comunicació entre els béns i serveis de l’empresa i el consumidor.