- El primer enviament d’una Alerta de Protecció Civil al mòbil es va fer durant l’exercici d’accident químic a Tarragona, la Canonja, Vila-seca i Salou del 2 de novembre de 2022
- S’han enviat 24 alertes als telèfons mòbils per simulacres i 42 per incidents reals, la majoria pel pla INFOCAT activat en alerta
- Aquest sistemes d'avís, com les sirenes d'alerta en casos de risc químic, sovint provoquen un augment immediat de trucades al telèfon d'emergències 112
- El telèfon d'emergències 112 ha de ser utilitzat exclusivament per a comunicar situacions d'emergència real per evitar la saturació o la sobrecàrrega de les línies del CAT112 que han de restar disponibles per a les situacions d’urgència que realment ho requereixin.
Les alertes de Protecció Civil als telèfons mòbils intel·ligents són una eina pensada per traslladar a la població les instruccions que ha de seguir de forma immediata per protegir-se i evitar danys quan es trobi a la zona afectada per una emergència, catàstrofe o accident greu. Des que el sistema Es-Alert està disponible –al novembre de l’any 2022–, Protecció Civil de la Generalitat l’ha activat 66 vegades. D’aquestes, 24 alertes es van enviar durant simulacres d’accidents, i 42 durant situacions reals.
Protecció Civil de la Generalitat va organitzar durant l’any 2023 diverses proves del sistema Es-Alert, que es van fer a tot el país de manera territorialitzada. Van ser el 28 de febrer a Lleida i l’Alt Pirineu i Aran; el 12 d’abril i el 13 de juny a les Terres de l’Ebre, Tarragona i Penedès; el 27 d’abril a Girona i la Catalunya Central; i el 14 de setembre a l’àrea de Barcelona.
Pel que fa als simulacres, l’enviament del primer Es-Alert a Catalunya va complementar l’exercici d’accident químic a Tarragona, la Canonja, Vila-seca i Salou del 2 de novembre de 2022. Posteriorment, s’han enviat sempre alertes als mòbils coincidint amb proves del sistema de sirenes d’avisos per risc químic vinculades Plans Especials PLASEQTA i PLASEQCAT, com per exemple el del passat 15 d’octubre als sectors químics de l'Anoia, l'Aran, el Bages, el Berguedà, el Gironès, la Selva i la Tordera (Vallès Oriental).
Pel que fa als casos reals, s’han enviat quan la situació ha requerit que la població prengués mesures d’autoprotecció. Els dos primers Es-Alert per un cas real es van enviar al Perelló (Baix Ebre) l’1 d’agost del 2023, per un incendi que va afectar una zona boscosa prop de Puig Moltó, i es va demanar el confinament de la població que es trobava en les urbanitzacions i cases aïllades properes. Posteriorment es va enviar un missatge indicant la fi del confinament. De fet, dels 64 Es-Alert enviats la majoria dels casos reals han estat pel pla INFOCAT activat en alerta (35%), seguit del pla INUNCAT (22%). També se n’han enviat pel pla PLASEQCAT (6%) i PLASEQTA (3%).
Funcionament del sistema
- Notificacions emergents a la pantalla. Les alertes consisteixen en la recepció de notificacions (missatges de text) emergents a la pantalla dels telèfons mòbils intel·ligents que estiguin ubicats a la zona de l’emergència (o quan pugui produir-se de forma imminent), en el moment de l’enviament de l’alerta i mentre estigui activa. El so dels missatges d’avís al mòbil és fort i estrident per poder alertar degudament. Està predeterminat i no es pot configurar. Pots escoltar el so en aquest enllaç.
- Difusió gràcies a les antenes de telefonia. La difusió i recepció de les alertes es fa mitjançant la tecnologia de difusió per cel·les (cell broadcast), que permet que les antenes de telefonia mòbil situades en una zona definida (la de l’emergència) enviïn el missatge als telèfons mòbils que reben la seva cobertura. La zona de recepció del missatge és la corresponent a la cobertura de les antenes de telefonia que s’activen i, per tant, pot no coincidir totalment amb la zona de l’emergència (pot ser superior o inferior segons la ubicació de les antenes).
És un sistema accessible, independentment del proveïdor de serveis o del terminal mòbil sigui tecnologia Android o IOS. No suposa cap cost per a l'usuari, ja sigui resident local, visitant o estranger. Tots els terminals smartphone nous, si tenen cobertura de la seva operadora de telefonia rebran les alertes.
Per a més informació, es pot consultar el web de Protecció Civil, a l’apartat de FAQS.
Ús exclusiu del 112 per emergències reals: garantir la resposta salva vides
Les alertes de Protecció Civil als mòbils, implementades com a mesura per traslladar a la població les instruccions que ha de seguir de forma immediata per protegir-se i evitar danys quan es trobi a la zona afectada per una emergència, catàstrofe o accident greu, han demostrat ser un recurs eficaç per a la seguretat ciutadana. Tanmateix, aquests sistemes d'avís, com les sirenes d'alerta en casos de risc químic, sovint provoquen un augment immediat de trucades al telèfon d'emergències 112. En molts casos, les persones intenten obtenir més informació o confirmació sobre l'alerta rebuda, generant una alta càrrega de demanda pel personal que gestiona les trucades del CAT112.
Amb el temps, a mesura que els ciutadans es familiaritzen amb aquests sistemes d'avís i gràcies a les campanyes de sensibilització, la quantitat de trucades informatives al 112 disminueix considerablement.
Si analitzem el cas de les sirenes d’avís de risc químic, que fa més de 10 anys que estan implantades a Catalunya, veiem que durant el 2012 es rebien una mitjana de 382 trucades per cada prova de sirenes i enguany, al 2024, després de les campanyes informatives i a l’enviament al mòbil informant que sonaran les sirenes i que es tracta d’una prova de sirenes i no una emergència, la mitjana és només de quatre trucades per prova. De fet, en la darrera prova de sirenes, realitzada el passat 15 d’octubre, el 112 només va rebre una trucada informativa.
Pel que fa a les Alertes de Protecció Civil, si bé és cert que no disposem d’una mostra tan àmplia perquè es van implementar al 2022, sí que podem comparar les dades de una prova d’implantació amb un cas real. Utilitzarem Barcelona, un àmbit densament poblat, on el 14/9/2023 es va fer l’exercici d’implantació i el 112 va rebre un total de 421 trucades informatives. En canvi, el passat 4/11/2024 en l’enviament que es va fer a la ciutat de Barcelona derivat de l’Alerta INUNCAT de Protecció Civil, el 112 va rebre un total de 251 trucades informatives.
Tot i la tendència positiva, és fonamental recordar que el telèfon d'emergències 112 ha de ser utilitzat exclusivament per a comunicar situacions d'emergència real, com accidents, incendis o altres perills imminents. Per a qualsevol consulta o aclariment sobre les alertes, cal recordar que existeixen altres canals d'informació més adients, com les xarxes socials de Protecció Civil o les pàgines web oficials, per evitar la saturació o la sobrecàrrega de les línies del CAT112 que han de restar disponibles per a les situacions d’urgència que realment ho requereixin.
Context normatiu
La Directiva 2018/1972, del Parlament Europeu i del Consell, imposa l'obligació a tots els països membres de disposar de sistemes d'alerta basats en telefonia mòbil, ja que els mòbils tenen una amplíssima cobertura i així s'assegura la difusió d'alertes a pràcticament tota la població que es pugui veure afectada per qualsevol tipus d'emergència.
D’aquesta manera es va impulsar l’EU-Alert, un protocol de difusió i recepció d'alertes que funciona mitjançant la tecnologia de difusió per cel·les (cell broadcast), com s’ha explicat anteriorment.
Durant el darrer trimestre del 2022 es van fer proves a les diferents comunitats autònomes des del sistema estatal Es-Alert. En el cas de Catalunya, aquesta prova es va fer en el marc del simulacre de confinament per risc químic que va tenir lloc a la zona de Tarragona el dia 2 de novembre.
El sistema va estar plenament operatiu a partir de l'1 de febrer de 2023 i es van fer proves i enviaments per a incidents reals a tot el territori. Per comprovar i avaluar el funcionament del sistema, es van habilitar enquestes en línia i es va demanar a la població que respongués les qüestions sobre si havien rebut correctament les alertes. S’han fet 13 enquestes a la població i s’han rebut més 64.000 respostes.