1. Un total de 136 persones han mort a les carreteres catalanes, un 11% menys que l’any passat i un 23% menys que el 2019
  2. El 45,5% de les víctimes mortals han estat de col·lectius vulnerables
  3. L’AP-7 registra 6 víctimes mortals enguany, 9 menys que l’any passat

El Servei Català de Trànsit (SCT) informa que aquest 2024 han perdut la vida 136 persones en 121 accidents mortals a la xarxa viària interurbana de Catalunya. Durant el mateix període de l’any passat, van morir 152 persones en 136 sinistres mortals, xifra que suposa una reducció de l’11% de les víctimes mortals. Si ho comparem amb el 2019 (any de referència per al compliment d’objectius), període en què van morir 175 persones en 161 sinistres, la reducció és del 23%. Tanmateix, en aquest 2024, s’han registrat 803 persones ferides greus en accident de trànsit, que són un 11,5% més que el 2023.

Aquest mes de desembre han mort 10 persones a la xarxa viària interurbana, dues víctimes mortals menys que l’any passat i dues més que el 2019. Cal destacar que el 23 de desembre tres persones van perdre la vida en un sinistre a l’N-420 a Riudecols.

Quasi la meitat són vulnerables

El balanç d’enguany de víctimes que pertanyen als col·lectius vulnerables (motoristes, ciclistes, vianants i conductors de vehicles de mobilitat personal) suposa gairebé la meitat del total de morts (45,5%). En concret, han mort 47 motoristes (7 menys que l’any passat), 8 vianants (5 menys que el 2023), 6 ciclistes (2 més que l’any passat) i 1 usuari de vehicles de mobilitat personal (VMP). La proporció de motoristes morts respecte al total de víctimes continua sent d'una tercera part, en concret, un 34,5% i se situa en valors pròxims als d’ocupants de turismes (amb 53 morts).

D’altra banda, per tipologia de vehicle cal destacar que enguany es manté un augment en la sinistralitat de les furgonetes. De l’1 de gener al 31 de desembre, han mort 13 persones que viatjaven en furgoneta. El 2023 només es va registrar una víctima mortal; en canvi, el 2019 hi va haver 9 morts en aquest tipus de vehicle.

Pel que fa al tipus de sinistre, dels 121 accidents mortals, 44 han estat accidents amb un sol vehicle implicat i la resta s’hi ha vist implicat més d’un vehicle. D’aquests, 30 han estat xocs frontals, però també hi ha hagut 16 xocs laterals i 15 encalçaments, entre d’altres.

Reducció de la sinistralitat a l’AP-7

Aquest 2024, la sinistralitat a les carreteres catalanes s’ha mostrat molt dispersa. No obstant això, enguany, la carretera amb major sinistralitat és la C-37, amb 7 víctimes mortals (3 en un mateix accident a Castellfollit del Boix). En segon lloc, amb 6 morts cadascuna, hi ha l’Eix Transversal (C-25), l’N-II, l’N-420 (la qual va registrar també un accident a Riudecols amb tres morts) i l’AP-7. D’aquesta darrera via cal destacar, però, que s’hi manté una reducció de víctimes mortals, amb 9 menys que l’any passat i també 9 menys que en el mateix període del 2019 (abans de la gratuïtat).

Quant a les vies amb major sinistralitat a continuació se situa la C-32 amb 5 víctimes mortals, i després l’A-2, la C-12, l’N-340 i la C-31, les quals han registrat 4 morts cadascuna.

Sinistralitat masculina i a la tarda

Si analitzem la sinistralitat d’aquest 2024 des del punt de vista del gènere, convé destacar que de les 136 víctimes mortals, 117 eren homes (el 86%) i 19, dones. També entre els ferits greus hi ha majoritàriament homes: dels 803 ferits greus d'enguany, el 76% eren homes i el 24%, dones.

La franges d’edat que acumulen més morts enguany són la de 55 a 64 anys, amb 29 víctimes, i la de 45 a 54 anys, amb 21 morts. La franja d’edat, però, que registra un major augment respecte del 2023 és la d’entre 65 i 74, amb 17 víctimes, un 89% més que l’any passat (9).

Finalment, si analitzem els 136 morts per franja horària, un 50% es van accidentar a la tarda i és la franja que acumula més morts amb 68 víctimes, seguida del matí amb 46. Així mateix, els caps de setmana i festius, amb 70 víctimes, continuen acumulant la meitat dels morts en accident de trànsit a les carreteres catalanes.

Reducció en 3 de les 4 demarcacions

Cal destacar que es manté la reducció de la sinistralitat a la majoria de les demarcacions respecte al 2023.

Barcelona, amb 55 víctimes mortals, continua sent la demarcació amb més mortalitat, tot i que n’ha registrat 9 menys que l’any passat (-14%). Les comarques amb més víctimes han estat el Baix Llobregat i el Bages, amb 9 morts, seguides del Maresme, amb 8. En aquesta demarcació han mort 26 dels 47 motoristes i 7 dels 8 vianants de tot Catalunya.

Tarragona, amb 34 morts, registra un lleuger decrement respecte del 2023, amb 36 morts. Desembre ha estat el mes amb més mortalitat, amb 7 víctimes mortals. El Baix Camp, amb 12 morts representa el 35% de les víctimes de tota la demarcació. Cal destacar també que la meitat dels ciclistes morts enguany a les carreteres catalanes han perdut la vida en aquesta demarcació (3 de 6).

Pel que fa a Girona, amb 21 persones finades, 7 menys que l’any passat, confirma la tendència en la reducció de la sinistralitat al llarg del 2024. Quant a les comarques gironines, l’Alt Empordà, amb 6 morts i el Gironès, amb 4, són les que han registrat més mortalitat. A les carreteres gironines, han mort 9 motoristes, 1 vianant i cap ciclista.

Per acabar, Lleida, amb 26 víctimes mortals, dues més que l’any passat, és l’únic territori on ha augmentat lleugerament l’accidentalitat mortal. Quant a comarques, el Segrià suma quasi la meitat dels morts (11) i el Pallars Sobirà en registra 6. Pel que fa als col·lectius vulnerables, 7 motoristes i 2 ciclistes han mort a les carreteres lleidatanes.

(ADJUNTEM NOTA DE PREMSA AMPLIADA AMB GRÀFICS EN FORMAT PDF)

1  

Fitxers adjunts

Balanç sinistralitat 2024

Balanç sinistralitat 2024
PDF | 185782