- La nova proposta suposa incrementar les hores de les matèries de modalitat, que passarien de 3 a 4 hores setmanals, i que és on s’emmarcarien les matèries de Física i Química, i de Biologia, Geologia i Ciències Ambientals.
- Els actors implicats han tingut una rebuda positiva de la proposta i totes les parts s’han emplaçat a reunions futures per aprofundir en els acords.
- Els canvis, que es duen a terme per adaptar el decret de currículum a la normativa estatal, es posposen fins el curs 2026-2027.
El Departament d'Educació i Formació Professional ha presentat avui a societats científiques, col·legi de docents, direccions i inspecció la nova proposta d’adaptació del batxillerat científic. Durant tot el dia s’han mantingut reunions per tal d’explicar a la comunitat científica i a representants dels directors i directores els diferents escenaris possibles per tal que l’alumnat que cursa el batxillerat de ciències i tecnologia no perdi hores en algunes de les matèries ni qualitat en l’ensenyament. Aquestes reunions s’han mantingut en un clima cordial i constructiu, i els actors implicats han tingut una rebuda positiva de la proposta.
Per assolir aquestes fites el Departament ha plantejat avui la proposta d’incrementar a 1r de batxillerat les hores de les matèries de modalitat, que passaran de 3 a 4 hores setmanals, inclosa la matèria obligatòria de modalitat. També s’elimina una franja de matèries optatives trimestrals; i la franja d’optatives anuals passa de 3 a 4 hores, fet que permet que l’alumne cursi una quarta matèria de modalitat en aquesta franja. Alhora, es preveu crear dues matèries optatives complementàries anuals per compensar la pèrdua d’hores lectives i de sabers en les matèries de modalitat que no s’han pogut cobrir arran de la fusió: Contextos de Biologia, Geologia i Ciències Ambientals i Contextos de Física i química -ambdues amb 4 hores-.
Distribució horària actual:
Distribució horària proposada:
La consellera d’Educació i Formació Professional, Esther Niubó, ha valorat en una entrevista a Catalunya Ràdio les propostes que s’han posat damunt la taula perquè ”d’aquesta manera, no només reforcem aquests coneixements especialitzats en ciències sinó que també reforcem el conjunt d’itineraris en el batxillerat. Això vol dir més hores de matemàtiques i més hores de matèries científiques”.
Niubó ha explicat que “és una proposta que per les reunions que hem fet han estat molt ben acollides. Hem pogut treballar aquests dies de Nadal i veiem que fan una proposta molt semblant a la nostra i les plataformes de docents. El que estem proposant és incrementar les hores en les matèries de modalitat als batxillerats, no només en ciències, sinó també a la resta d’itineraris que guanyen una hora en cadascuna d’elles”.
Pel que fa a les literatures catalana i castellana, Niubó ha remarcat que “el que volem és adequar el currículum a la normativa perquè volem garantir els drets de l’alumnat. Però ho volem fer mantenint la singularitat cultural i lingüística de Catalunya i per això vam dir que hem de poder mantenir la literatura catalana i castellana com a modalitat a segon de batxillerat, i això serà així”.
En qualsevol cas, els canvis que s’acabin decidint no es faran efectius fins el curs 2026-2027. Per tal de treballar els diferents escenaris i arribar al màxim de consens possible, el Departament d'Educació i FP ha emplaçat els actors participants a reunions futures.