- El nombre de viatgers creix un 7% a les Línies Metropolitanes respecte el 2019, l’any que havia registrat més validacions
- La línia Barcelona-Vallès frega els 69 milions de viatges, un 6% més que el 2023, i la Llobregat-Anoia supera els 28 milions, un 10% més
- La demanda a la línia Lleida-La Pobla assoleix un nou rècord anual, amb prop de 450.000 viatges, un 20% més que l’any 2023

Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) ha tancat l’any 2024 assolint el rècord anual de demanda, amb un total de 97,4 milions de viatges a les Línies Metropolitanes. Es tracta d’un 7,2% més que els viatges que s’havien fet l’any anterior, el 2023, i d’un 7% més que els que es van comptabilitzar l’any 2019, un total de 91 milions, el rècord anual que s’havia produït fins ara. L’any 2023 ja s’havia igualat pràcticament aquesta xifra, però ha estat aquest 2024 quan s’ha superat amb escreix.
El president de Ferrocarrils, Carles Ruiz Novella, destaca que “les dades d’utilització de Ferrocarrils són molt bones: hem tornat a créixer en passatgers a totes les línies i també pràcticament a totes les estacions”. Aquest rècord de demanda anual, afegeix, “ens motiva per continuar treballant cada dia per oferir una opció de transport públic, fiable, segur i de qualitat, per tal de fomentar que cada cop més gent deixi el cotxe a casa amb l’objectiu final d’anar descarbonitzant la mobilitat”. Ruiz també ressalta que “els indicadors de puntualitat i de qualitat del 2024 continuen sent altíssims. Són sens dubte resultat de la tasca diària que duu a terme l’equip de Ferrocarrils per regular les circulacions i per revisar constantment l’estat de les nostres infraestructures i dels nostres trens”.

A la línia Barcelona-Vallès, durant l’any 2024 s’hi ha registrat prop de 68,8 milions de viatges, un 6% més que el 2023 i un 3,8% més que l’any 2019. En alguns municipis de la línia, l’increment de la demanda respecte el 2023 ha estat superior a la mitjana, com Sabadell (18,5%), Terrassa (15,3%), Sant Quirze del Vallès (10,8%) i Rubí (9,2%). En comparació amb el 2019, Sabadell i Terrassa són les ciutats on ha crescut més la demanda, un 40,4% i un 27%, respectivament.
A la línia Llobregat-Anoia, l’any 2024 ha registrat 28,6 milions de viatges, un 10,2% més que el 2023 i un 15,8% més que l’any abans de la pandèmia, el 2019. En alguns municipis de la línia, l’augment de la demanda respecte a l’any 2023 ha estat superior a la mitjana, com Cornellà de Llobregat (13,3%), Sant Andreu de la Barca (10,4%), Martorell (22,8%), Olesa de Montserrat (14,2%), Monistrol de Montserrat (17,8%), Sant Vicenç de Castellet (43,5%), Manresa (20,8%), Masquefa (35,2%), Piera (19,3%) i Igualada (13,5%). En comparació amb el 2019, els increments més significatius s’han produït en estacions com Sant Vicenç dels Horts (41,6%), Castellbisbal (64,3%), Martorell (55,2%), Abrera (56,3%), Piera (49,6%) i Capellades (75,6%).
Un 20% més de viatgers a la línia Lleida-La Pobla de Segur
Pel que fa a la línia Lleida-La Pobla de Segur, ha encadenat el tercer any consecutiu de rècord de demanda. En concret, aquest 2024 s’ha tancat amb més de 446.000 viatgers, un 19,8% més que el nombre de viatgers que s’havia registrat el 2023. La línia ja havia superat l’any 2022 la demanda prèvia a la pandèmia i, des de llavors, ha mantingut una tendència imparable a l’alça. De fet, la demanda del 2024 és un 77% més alta que la del 2019 i, a més, multiplica per 6 la demanda que hi havia a la línia l’any 2015 (74.603 viatges), l’any abans que Ferrocarrils n’assumís el servei.
Els índexs de puntualitat i de qualitat voregen el 99% a totes les línies
D’altra banda, l’Índex de Puntualitat de Ferrocarrils s’ha mantingut aquest 2024 a un nivell molt elevat a totes les línies, vorejant el 99%. En concret, ha estat d’un 99,77% a la línia Barcelona-Vallès, d’un 98,63% a la línia Llobregat-Anoia i d’un 98,95% a la línia Lleida-La Pobla de Segur. L’Índex de Puntualitat considera el retard d’una circulació a partir dels 3 minuts.
Pel que fa a l’Índex de Control de Qualitat, que permet a FGC controlar diàriament i de manera objectiva el grau de desenvolupament del servei real respecte al servei programat, també s’ha mantingut a un nivell molt alt. En concret, ha estat del 99,44% a la línia Barcelona-Vallès; del 98,58% a la línia Llobregat Anoia, i del 99,64% a la línia Lleida-La Pobla.
1