Aquesta tarda s’ha presentat el Manual d’aplicació de la ISO 9001:2000 en els laboratoris clínics, una iniciativa conjunta de l’Associació Catalana de Ciències de Laboratori Clínic (ACCLC) i el CIDEM.

Dirigit a gerents de centres públics i privats del sector de l’anàlisi clínic, metges i tècnics de laboratori. El Manual està adaptat a les particularitats del sector del laboratori clínic, mitjançant la utilització d’exemples d’aplicació, comentaris i l’ús d’un llenguatge afí al col·lectiu científic de metges, farmacèutics, biòlegs i químics. Per l’estructura i el contingut del manual, la publicació també pot ser força útil per al col·lectiu de laboratoris d’assaig no clínic.

Innovar en qualitat, el camí del CIDEM

El nou entorn fa necessari l’aposta per la innovació en tots els àmbits empresarials. En el cas dels laboratoris clínics, la implantació i consolidació de models de gestió com els de qualitat ens permeten avançar no únicament en l’àmbit competitiu eruropeu, sinó cap a un horitzó de llocs de treball cada cop de més nivell.

Amb la publicació d’aquest Manual d’aplicació de la ISO 9001:2000 en els laboratoris clínics, el Centre d’Innovació i Desenvolupament Empresarial (CIDEM), del Departament de Treball i Indústria de la Generalitat, vol posar a l’abast del sector una eina pràctica que sintetitza i clarifica, amb l’ajut dels exemples, els aspectes més crítics de la norma, alhora que serveix d’eina informativa i de recolzament a la implantació.

En termes generals, el laboratori clínic és una organització que subministra productes sanitaris als seus clients. El producte bàsic que subministren és l’informe del laboratori clínic, constituït pels resultats dels exàmens in vitro de propietats biològiques i, eventualment, per comentaris interpretatius relacionats amb aquests resultats.

El Manual s’ha desenvolupat recollint les experiències de l’associació en l’aplicació de la norma de gestió de la qualitat en laboratoris clínics públics i privats, i ha comptat amb la validació i expertesa de l’entitat de certificació APPLUS per ajustar els criteris i requisits de la norma al sector objecte del projecte.

La norma ISO 9001:2000

Aquesta norma, com totes les de la sèrie 9000 en general, identifica i actua sobre tot un seguit de principis en els quals es fonamenta la millora de l’organització: orientació al client, lideratge, participació del personal, enfocament fonamentat en els processos, gestió fonamentada dels sistemes, millora contínua, presa de decisions fonamentades en fets i relació de benefici mutu amb el proveïdor.