1. La mesura forma part del pla de reforma de l’Administració i millora dels serveis públics
  2. Els nous membres hauran d’acreditar experiència laboral i l’absència de conflictes d’interessos
  3. Es preveu que se n’incorporin a gairebé 90 entitats del sector públic de l’Administració de la Generalitat
  4. La proposta segueix les directrius de diferents organismes internacionals en el sentit de cercar, des de la perspectiva de les millors pràctiques del govern corporatiu, una composició més equilibrada amb l’objectiu d’afegir valor, transparència i pluralitat a la presa de decisions i el retiment de comptes

El Govern ha aprovat els criteris pels quals es regirà la incorporació de membres independents als òrgans col·legiats o consells d’administració de les entitats del sector públic de la Generalitat. Aquesta mesura forma part de l’estratègia de reforma i millora dels serveis públics en l’àmbit de l’Administració de la Generalitat de Catalunya, iniciada també per l’Acord de Govern 217/2024, de 8 d’octubre. Aquell acord preveia la creació de la Comissió d’Experts per a la Definició de l’Estratègia de Transformació de l’Administració de la Generalitat de Catalunya i la Millora dels Serveis Públics (CETRA), concebuda com un òrgan d’estudi i assessorament en dotze àmbits prioritaris d’actuació, i també aprovava un pla de xoc amb mesures d’aplicació urgent per assolir els objectius establerts.

La iniciativa s’emmarca dins d’aquesta estratègia institucional i es vincula específicament al pla de xoc de l’Acord del Govern esmentat, relativa a la millora de la governança de les entitats del sector públic de l’Administració de la Generalitat. A més, segueix les directrius que recomanen diferents organismes internacionals, en el sentit de cercar, des de la perspectiva de les millors pràctiques del govern corporatiu, una composició equilibrada dels òrgans de govern de les entitats públiques dins de la diversitat de competències i experiències, amb l’objectiu d’afegir valor, transparència i pluralitat a la presa de decisions i el retiment de comptes.

L’acord afecta les següents entitats del sector públic de l’Administració de la Generalitat:

  1. Entitats autònomes administratives i comercials.
  2. Entitats de dret públic sotmeses a l’ordenament jurídic privat i les singulars.
  3. Consorcis amb participació majoritària de l’Administració de la Generalitat.
  4. Societats mercantils amb participació íntegra o majoritària de l’Administració de la Generalitat.
  5. Fundacions del sector públic de l’Administració de la Generalitat.

Resten excloses de l’àmbit d’aplicació algunes entitats per la seva singularitat, com ara les autoritats i entitats independents de l’Administració de la Generalitat (l’Autoritat Catalana de Protecció de Dades o el Consell de l’Audiovisual de Catalunya, per exemple), així com de l’Administració Tributària de Catalunya; les entitats en règim CERCA (ICREA, ICFO...) i les entitats en les quals l’aplicació d’aquests criteris pugui generar una posició no majoritària de l’Administració de la Generalitat en l’òrgan de govern.

En tot cas, les entitats del sector públic de l’Administració de la Generalitat han de tenir un nombre de membres independents no inferior al 10% dels membres proposats i designats per l’Administració de la Generalitat o el seu sector públic institucional. Concretament, amb aquesta proporció:

  1. Entre tres i deu membres de l’Administració de la Generalitat: un membre independent.
  2. Entre onze i vint membres de l’Administració de la Generalitat: dos membres independents.
  3. Entre vint-i-un i trenta membres de l’Administració de la Generalitat: tres membres independents.

Algunes entitats ja disposen de personal extern a l’Administració de la Generalitat en el seu màxim òrgan col·legiat de govern. Sense incloure aquestes entitats, on aquest personal extern ja pot reunir els requisits de membre independent, es preveu que aquesta mesura afecti unes 90 entitats, que hauran d’incorporar un, dos o tres membres independents en funció del nombre de representants de l’Administració de la Generalitat.

Els membres independents

Els òrgans de govern de les entitats del sector públic, doncs, hauran d’incorporar membres independents que aportin experiència professional, relacions externes i una visió estratègica per a la presa de decisions. Els principals criteris que hauran de complir els membres independents seran:

  1. Experiència professional rellevant en entitats públiques o privades.
  2. Absència de conflictes d’interès amb l’activitat de l’entitat.
  3. Actuar amb lleialtat, integritat, compromís amb l’organització, lideratge, capacitat d’anàlisi i de supervisió i visió estratègica.
  4. No tenir vincles laborals o professionals recents amb l'Administració de la Generalitat.

Paritat de gènere

La mesura també promou la paritat de gènere en la composició dels òrgans de govern, d’acord amb la normativa vigent sobre igualtat efectiva de dones i homes. A més, el desplegament de la mesura es compartirà amb el Consell del Diàleg Social, on hi ha els sindicats i les patronals més representatius de Catalunya.

Les persones designades membres independents hauran de formalitzar una declaració responsable en què es comprometen a actuar amb total independència, rigor i professionalitat en el desenvolupament de les seves funcions, i expressament a:

  1. Vetllar pel compliment de l’estratègia corporativa de l’entitat, de forma imparcial, objectiva i no mediatitzada per altres interessos.
  2. Procurar tenir un coneixement profund dels objectius i del context de l’entitat.
  3. Assistir a totes les sessions de l’òrgan de govern.
  4. Ajudar a la presa de decisions, amb plena observança de la normativa aplicable i els objectius d’estabilitat pressupostària.
  5. Guardar la confidencialitat deguda respecte dels assumptes de què tingui coneixement.

Els membres independents seran designats per a un únic mandat que tindrà la mateixa durada que el de la resta de membres i, en el cas que no estigui establert, per un període màxim de sis anys.

La incorporació de membres independents s’ha de produir durant l’exercici 2025, tret dels casos en què sigui necessària l’aprovació d’una norma amb rang de llei per habilitar la seva designació.