“Els cursos universitaris han de ser exigents i han de demanar esforç i dedicació des del primer dia. Això és senyal de qualitat. No s’hauria de donar mai el cas que un alumne pogués pensar, amb justificació, que la universitat li demana menys esforç que el batxillerat”. Són paraules del conseller del DURSI, Andreu Mas-Colell, ahir al migdia durant l’acte d’inauguració del curs acadèmic de la UAB, que va presidir juntament amb el rector de la universitat, Lluís Ferrer Caubet.

Mas-Colell va centrar la seva intervenció en la importància de la funció docent i va citar tres tasques específiques que en la seva opinió cal portar a terme en un futur immediat. La primera fa referència a la necessitat d’enfortir el nivell d’exigència dels cursos universitaris i reduir el fracàs escolar universitari, reforçant el seguiment i l’avaluació contínua. Aquest seguiment continuat és la contrapartida a l’exigència de dedicació i treball per part de l’alumne i ha d’ajudar a reduir el fracàs acadèmic.

El segon punt que va destacar el conseller és el dèficit europeu en el que ha anomenat “educació liberal”, que hauria de ser complementària a l’”educació disciplinar”. Aquesta educació liberal no s’ha de traduir en assignatures suplementàries, sinó que hauria d’impregnar tota la vida universitària i es concreta en la transmissió a l’alumne d’habilitats com ara la capacitat d’anàlisi, la bona expressió oral i escrita o el domini de llengües estrangeres.

Finalment, Mas-Colell va parlar de la necessitat de reforçar la qualitat dels estudis de doctorat i de postgrau per acostar-nos al nivell de les universitats nordamericanes. Segons el conseller, la xifra actual de 300 doctorats a Catalunya és excessiva i va apostar per una reducció a un centenar de programes integrats de postgrau, de qualitat i amb vocació internacional, que podrien aprofitar l’experiència del programa IGSOC (International Graduate School of Catalonia).