Aquest decret té per objecte establir un conjunt de mesures amb la finalitat de facilitar l’accés a l’habitatge i potenciar les polítiques de rehabilitació.En aquest sentit, el Decret determina els ingressos familiars (ponderats en funció del nombre de membres de la unitat familiar i de la ubicació de l’habitatge) per tal d’afavorir les famílies amb més fills o que viuen en municipis on el cost de la vida és més elevat.També fixa els preus màxims de venda i renda dels habitatges en funció de la seva ubicació en determinades àrees geogràfiques, i estableixen tres grups d’anomenats municipis singulars, que per les seves característiques tenen uns preus més elevats.D’altra banda també es regula la gestió dels ajuts previstos en el Reial Decret 1/2002, d’11 de gener, per a la promoció, adquisició i rehabilitació d’habitatges i per a la urbanització del sòl, per destinar-lo preferentment a la promoció d’habitatges de promoció social.Es potencien determinats tipus d’actuacions, establint ajuts específics per al seu finançament. Així es regula una subvenció per als promotors d’habitatges amb protecció oficial de règim especial, per tal de fomentar-ne la promoció i atès els preus màxims de venda establerts per aquests habitatges. També amb una subvenció al promotor, es vol fomentar la introducció de paràmetres de sostenibilitat en la construcció d’habitatges amb promoció oficial.En relació amb la rehabilitació s’estableixen ajuts específics per a habitatges que puguin ser destinats a lloguer, amb la finalitat de provocar la seva sortida al mercat, així com per a la rehabilitació d’habitatges de lloguer amb contractes subjectes a pròrroga forçosa. També es complementen els ajuts per a la rehabilitació d’habitatges situats en comarques i zones de muntanya.Per tal de facilitar l’accessibilitat als habitatges, es crea un ajut per finançar les actuacions d’instal·lació d’ascensors, també es preveu el finançament d’actuacions específiques de rehabilitació.Atesa la importància del manteniment dels edificis, es fa extensiu el programa per a la revisió de l’estat de conservació dels edificis d’habitatges als edificis construïts amb anterioritat a l’any 1970 i, en aquesta mateixa línia, també es preveu la continuïtat del programa de rehabilitació d’edificis d’habitatges afectats per patologies estructurals en aquells grups en què va ser declarada l’excepcionalitat.Pel que fa a les novetats del decret aprovat avui, cal destacar:- es crea la categoria d’habitatges denominada ’amb protecció oficial’ amb l’objectiu de donar un gran impuls a la situació d’inactivitat en què ara es troba la construcció d’habitatges amb protecció pública.- Pel que fa a la zonificació del preu de venda, s’ha establert una única zona amb el preu màxim de venda, amb la possibilitat d’incrementar aquest preu en un 40%, un 20% i un 10% en els municipis singulars. Aquests municipis es distribueixen de la següent manera: - Zona A:Barcelona, Badalona, Esplugues de Llobregat, l’Hospitalet de Llobregat, Montcada i Reixac, Sant Adrià de Besòs, Sant Cugat del Vallès, Sant Joan Despí, Sant Just Desvern i Santa Coloma de Gramenet- Zona B:Alella, Badia del Vallès, Barberà del Vallès, Cabrera de Mar, Cabrils, Castelldefels, Cerdanyola del Vallès, Mataró, Molins de Rei, Mollet del Vallès, Montgat, Pallejà, el Papiol, el Prat de Llobregat, Premià de Dalt, Premià de Mar, Ripollet, Rubí, Sabadell, Sant Andreu de la Barca, Sant Boi de Llobregat, Sant Feliu de Llobregat, Sant Quirze del Vallès, Sant Vicenç dels Horts, Santa Coloma de Cervelló, Sitges, Teià, Terrassa, Tiana, Viladecans, Villassar de Dalt i Vilassar de Mar- Zona C:Girona, Igualada, Lleida, Manresa, Tarragona, Vic, Vilafranca del Penedès, Vilanova i la Geltrú- Zona D:La resta de municipis de Catalunya- Per accedir a la subvenció, el preu bàsic del metre quadrat serà com a màxim de 937,08’/m2. No obstant això, la Generalitat ha determinat una llista de municipis singulars on el preu es pot incrementar un 10%, un 20% o un 40 % a partir d’aquest preu base.- Possibilitat de qualificar com a habitatges amb protecció oficial un nombre que sigui com a mínim d’un 20% de la totalitat dels habitatges que integren la promoció.- S’estableix la possibilitat d’adquirir un ajut a l’entrada per sol·licitants amb ingressos no superiors a 3,5 vegades el SMI; en cas que no s’opti per l’ajut directe a l’entrada es reforçarà la subsidiació de la quota.- Mesures referides a la construcció sostenible i que obligaran al promotor a tenir en compte determinats requisits com l’aïllament tèrmic de l’edifici, introducció de mecanismes destinats als aparells sanitaris o sistemes de recolida d’aigües pluvials.- Subvenció addicional d’un 10% en els casos d’instal·lació d’un ascensor- El fet que s’adopti el SMI com a paràmetre per a la ponderació dels ingressos comporta una revisió anual automàtica dels límits d’ingressos.- S’ha introduït un nou escalat d’ingressos (inferiors a 1,5 vegades el SMI, reforçant molt els ajuts d’aquest tram de població).- Hi haurà subvencions per rehabilitar habitatges de comarques i zones de muntanya.- S’amplia el programa per revisar gratuïtament la conservació dels edificis d’habitatges construïts abans del 1970.