El conseller d’Agricultura, Ramaderia i Pesca, Antoni Siurana, i el conseller de Medi Ambient i Habitatge, Salvador Milà, presenten en roda de premsa al Parlament de Catalunya la proposta conjunta dels dos departaments pel que fa al nou model de gestió de la fertilització (orgànica i mineral) en una agricultura i ramaderia sostenibles

Idees fonamentals del nou Govern en el tema de les dejeccions ramaderes

1. Nou sistema de gestió que comprèn tots els fertilitzants i matèries orgàniques susceptibles de ser utilitzades als sòls agrícoles de Catalunya.

2. Aprofundiment en els criteris de sostenibilitat agrícola i ramadera, i afavorir l’aprofitament de la matèria orgànica que produïm perquè contribueixi al cicle natural de la vida.

3. Augment de la implicació pública juntament amb tots els sectors en la gestió de les dejeccions i les matèries orgàniques per facilitar aquesta gestió i aconseguir la millora ràpida de la qualitat dels sòls i les aigües del país.

4. Simplificació administrativa sobre dues bases: corresponsabilitat del ramader i control efectiu de l’Administració.

Proposta conjunta del Departament d’Agricultura, Ramaderia i Pesca i el Departament de Medi Ambient i Habitatge pel que fa al nou model de gestió de la fertilització (orgànica i mineral) en una agricultura i ramaderia sostenibles

I. Importància del sistema agroalimentari com a:

• factor d’equilibri territorial

• factor de desenvolupament

• sector econòmic.

 Les actuacions han de recollir les característiques agroclimàtiques específiques de cada part del territori català, i l’especificitat del sistema d’integració ramadera, en la seva funció de valorització de les dejeccions ramaderes.

II. Creació d’una taula, durant el mes de maig, amb tots els agents econòmics i socials implicats a fi de consensuar els plans operatius, tant en l’àmbit comarcal com de tot Catalunya.

III. Foment d’un sistema de fertilització combinat orgànic i mineral, prioritzant l’orgànic en el bon ús agrícola i en jardineria, i que inclou directament:

a. Enfocament en la importància de la gestió i protecció del sòl.

b. Pla de suport a serveis (públics i privats) de gestió de les dejeccions i d’altres matèries orgàniques tant en l’àmbit territorial com comarcal.

c. Millores en els sistemes d’emmagatzematge.

d. Impuls del tractament de dejeccions ramaderes prioritzant les granges de major dimensió, en plantes a la mateixa granja o grup de granges associades, tenint en compte les diferents tecnologies a l’abast (vegeu els estudis de la Universitat de Lleida i de la Universitat de Vic).

e. Pla de foment de plantes de biogàs amb estudi del potencial de reducció de gasos amb efecte d’hivernacle.

f. Impuls d’un marc econòmic estable i adequat de la cogeneració elèctrica a partir de les dejeccions ramaderes com a instrument complementari als altres sistemes de tractament.

IV. Revisió de l’actual declaració de zones vulnerables amb criteris de prevenció i amb programes d’actuació adients a polítiques actives de reducció de la contaminació.

V. Simplificació de les gestions administratives sota el criteri de corresponsabilitat del ramader, amb els programes de control i d’inspecció corresponents. En aquest sentit, es preveu establir una pròrroga per a l’adaptació de les explotacions ramaderes actuals a la Llei 3/1998 i la modificació del Decret 220/2001, de gestió de dejeccions ramaderes, amb el desplegament normatiu corresponent.

VI. Pla de recerca i desenvolupament en l’aplicació agrària de les dejeccions ramaderes i d’altres matèries orgàniques i en noves tecnologies de tractament de purins i dejeccions ramaderes, tant per millorar el seu ús agrícola i energètic com per reduir els gasos amb efecte d’hivernacle en la lluita contra el canvi climàtic.

VII. Pla de formació, informació i sensibilització:

a) Al sector agrari: formació i divulgació de Bones Pràctiques agràries (BPA) en la utilització dels adobs i en les millors tècniques disponibles en la construcció i gestió de les granges, i també en el tractament de les dejeccions ramaderes.

b) A la resta de la societat: divulgació i sensibilització sobre les especificitats de l’activitat del sector agrari i la seva actuació positiva per al país.

VIII. Elaboració i aprovació de plans sectorials, començant pel Pla d’ordenació del sector porcí a Catalunya, a fi d’ordenar-ne les activitats, tant en les zones declarades vulnerables com fora, de manera preventiva.