1. El nou pla pretén consolidar una formació professional de qualitat, amb perspectiva feminista i inclusiva i adaptada al model productiu de Catalunya


L’Agència FPCAT inicia l’elaboració del V Pla general del sistema de formació i qualificació professionals de Catalunya (2025-2028), segons ha estat informat el Govern. El pla té com a objectiu avançar en la transformació de l’estructura de qualificació de la població activa de Catalunya, augmentar el nivell de qualificació mitjana i aproximar-se progressivament als estàndards europeus. Així mateix, el nou pla pretén consolidar una formació professional de qualitat, amb perspectiva feminista i inclusiva, adaptada a la transformació del model productiu del país i a les necessitats formatives de la ciutadania.

Seguint amb aquesta línia, l’Agència FPCAT va elaborar el IV Pla general del Sistema de Formació i Qualificació Professionals de Catalunya (2021-2023), que ha permès avançar en qüestions clau com:

  1. La prospecció de necessitats formatives.
  2. L’acreditació de competències professionals.
  3. La informació i l’orientació professionals.
  4. La creació de centres de formació professional integrada.
  5. Les diferents modalitats de formació professional.
  6. L’acompanyament de les persones professionals del Sistema de Formació i Qualificació Professionals de Catalunya (Sistema FPCAT).
  7. L’impuls i la incorporació de la perspectiva de gènere.
  8. El reconeixement de la formació professional.
  9. El model d’avaluació del Sistema FPCAT.

Per a l’elaboració del V Pla general del Sistema FPCAT (2025-2028), l’Agència FPCAT comptarà amb la participació del Consell de Formació i Qualificació Professionals de Catalunya; de les unitats competents en matèria de formació i qualificació professionals de la Secretaria de Formació Professional del Departament d’Educació i Formació Professional;del Servei Públic d’Ocupació de Catalunya; del Consorci per a la Formació Contínua de Catalunya del Departament d’Empresa i Treball i del Servei de Formació Agroalimentària del Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació. Mitjançant el diàleg social i permanent també es comptarà amb les organitzacions empresarials i sindicals més representatives de Catalunya en el marc de la Comissió Rectora del Sistema FPCAT.

Les línies de treball a desenvolupar són les següents:

  1. Disposar d’una diagnosi compartida en relació amb el context del Sistema FPCAT i el mercat de treball.
  2. Definir, concertar i validar els reptes prioritaris del Sistema FPCAT.
  3. Concretar els objectius, les mesures, les accions i els productes en el marc de cadascun dels reptes prioritaris del Sistema FPCAT.
  4. Concretar el pressupost directament relacionat amb cadascun dels reptes prioritaris del Sistema FPCAT.
  5. Planificar la temporalització de cadascun dels productes que s’inclouen en cadascun dels reptes prioritaris del Sistema FPCAT.
  6. Concretar els indicadors de seguiment.

Nous reptes per a la formació professional

Actualment, Catalunya ha de fer front als nous desafiaments derivats de l’evolució del mercat de treball i de les demandes creixents en sectors clau com la transformació digital, la transició energètica o l’atenció a les persones. En aquest sentit, el Govern està compromès amb el desenvolupament d’un Sistema FPCAT que posicioni el nostre país com a referent a escala nacional i europea, tant per la qualitat de l’oferta formativa com per la seva capacitat d’innovació i adaptació a les noves demandes professionals, i per facilitar la transició entre els diferents nivells de formació i la continuïtat en l’aprenentatge al llarg de la vida de les persones.