El cinquè lliurament de la col·lecció RECERCLIPS explica la recerca de frontera de l’Institut Català d’Investigació Química (ICIQ) i està presentat per la influencer Cèlia Espanya

Recerclip ICIQ{"name":"2025/03/06/15/23/e1faaad9-8520-4251-b74a-ad03036fe610.JPG","author":"DREU","type":"0","location":"0","weight":169121}

Emmarcat en l’objectiu de continuar incentivant els valors de la recerca i les vocacions científiques entre els més joves, el Departament de Recerca i Universitats ha produït el vídeo Tenim química!, conduït per la influencer Cèlia Espanya. Adreçat a nois i noies d’educació secundària i dels darrers cicles d’educació primària, el vídeo fa un recorregut per la recerca duta a terme a l’Institut Català d'Investigació Química (ICIQ) de Tarragona.

El vídeo dóna veu de forma amena i desenfadada a diversos investigadors i investigadores del centre, que exposen la seva recerca en àrees com ara la medicina molecular, les energies renovables o la catàlisi sostenible.

Tenim química! és el cinquè vídeo de la col·lecció RECERCLIPS de divulgació de la recerca i promoció de l’interès per la ciència entre els joves del Departament de Recerca i Universitats. Cada any es produeix un nou vídeo de la sèrie, que es focalitza en un centre de recerca o gran infraestructura cientificotècnica del sistema català de coneixement. Les anteriors edicions del RECERCLIP s’han dedicat al Sincrotró ALBA, l’Institut d'Investigació Biomèdica de Bellvitge (IDIBELL), l’Institut de Ciències Fotòniques (ICFO) i l'Institut d'Estudis Espacials de Catalunya (IEEC).



Programes de foment de la recerca

El Departament de Recerca i Universitats desplega diversos programes de foment dels valors de la recerca i de les vocacions científiques infantils i juvenils. La col·lecció de Contes de la Laura i en Joan apropa els escolars a la recerca de les universitats i centres de recerca del país. A més, els textos d’aquesta col·lecció són els protagonistes d’activitats lúdico-científiques per a alumnat de quart i cinquè de primària mitjançant un programa de contacontes que s’ofereix a totes les escoles del país, amb especial atenció als municipis més petits. El programa també inclou el servei de préstec d’una maleta pedagògica dedicada a l’aqüicultura i d’un joc d’escape box centrat en el comerç i dret marítims medievals i la importància del Consolat de Mar.

La col·lecció de còmics RecerCòmics, destinada a alumnes de secundària i batxillerat, presenta casos d’èxit d’emprenedoria científica sorgits del sistema de recerca de Catalunya. La col·lecció de contes Tria la Recerca, adreçat a primària, connecta el personatge científic objecte de l’any commemoratiu i el seu llegat amb la recerca actual, a través d’un investigador que treballa en les línies de recerca del primer.

Recerkids és un programa de divulgació científica per a nois i noies de cinquè i sisè de primària, en el qual l’alumnat desenvolupa un projecte de recerca durant el curs i en presenta els resultats en un congrés científic. Per la seva part, el concurs de disseny de vídeojocs CientífiKs en joc, obert a escolars de cinquè de primària, dóna visibilitat a la recerca duta a terme per investigadores i permet que la proposta guanyadora en cada edició sigui desenvolupada per estudiants de grau universitari de Videojocs. Finalment, l’activitat A la recerca del món desplega tallers científics per apropar la ciència a les escoles de l’entorn rural, en el marc de la Setmana de la Ciència.

4  

Imatges

Imatge 1

Imatge 1 106951

Imatge 2

Imatge 2 135957

Imatge 4

Imatge 4 204954

Imatge 3

Imatge 3 169121