L’Agència FPCAT ha lliurat els certificats d’acreditació de competències professionals a les 95 persones treballadores de les empreses i entitats que han participat en la prova pilot del nou procediment d’acreditació de caràcter massiu associat a plans de formació complementaris.


L’acte de lliurament, que ha tingut lloc avui, ha comptat amb la presència de representants de les empreses i entitats participants, així com d’algunes de les persones treballadores acreditades. També hi han assistit Francesc Roca, secretari de Formació Professional del Departament d’Educació i Formació professional i José Luis Durán, president executiu de l’Agència FPCAT.


Valoració positiva de la prova pilot


La prova pilot del procediment d’acreditació de competències professionals de caràcter massiu es va iniciar a l’octubre de 2024. A continuació, es presenten les entitats participants i les qualificacions professionals que inclouen les competències professionals acreditades:


• Associació d’Abastaments d’Aigües:

o Muntatge i manteniment de xarxes d'aigua.

o Organització i control del muntatge i manteniment de xarxes i instal·lacions d’aigua i sanejament.

o Operació d'estacions de tractament d'aigües.


• Associació d’Empreses de Catalunya d’Activitat Física i Fitness (ADECAFF):

o Condicionament físic en grup amb suport musical.

o Condicionament físic en sala d’entrenament polivalent (SEP).


• Boteros Amarradores de Tarragona S.L.:

o Amarratge de port i monoboies.


• Gremi Empresarial d’Ascensors de Catalunya (GEDAC):

o Instal·lació i manteniment d'ascensors i altres equips fixos d'elevació i transport.


• Societat General d’Aigües de Barcelona (Grup AGBAR):

o Muntatge i manteniment de xarxes d'aigua.

o Organització i control del muntatge i manteniment de xarxes i instal·lacions d’aigua i sanejament.

o Operació d'estacions de tractament d'aigües.


Les entitats participants han fet una valoració molt positiva de l’experiència i de les novetats que aporta el nou procediment, posant èmfasi en la nova aplicació informàtica i el paper actiu de les persones treballadores de l’entitat com a persones col·laboradores del servei, cosa que suposa un canvi substancial en la gestió dels procediments d’acreditació.


En paraules de José Luis Durán: “L’acreditació massiva ofereix un procés més flexible, adaptant-se a la realitat de cada entitat. La possibilitat de dur a terme l’acreditació als propis espais de l’entitat o empresa, així com la incorporació dels seus quadres professionals com a persones assessores i avaluadores, ha afavorit la participació de les persones treballadores en el procés”. Per la seva banda, Francesc Roca, secretari de Formació Professional del Departament d’Educació i Formació Professional, ha conclòs l’acte i considera que: “vivim en un món cada cop més dinàmic i canviant, un món en què els requisits laborals evolucionen a gran velocitat, on l’acreditació de les competències professionals, conjuntament amb la formació professional, es presenta com una resposta eficaç a aquesta realitat”.


L’acreditació massiva: un impuls per a empreses, entitats i persones treballadores


El nou procediment d’acreditació de caràcter massiu va entrar en funcionament el passat mes de febrer, després de la realització i el testatge de la prova pilot. S’adreça exclusivament a empreses, gremis, associacions empresarials i agents socials que, a través de la mateixa organització, facilita l’acreditació de les competències professionals adquirides per les persones treballadores a través de l’experiència laboral i/o la formació no formal.


Amb el nou procediment, les organitzacions participen de forma activa en el procés d’acreditació mitjançant la incorporació de les persones que hi treballen com a col·laboradores del servei en tasques d’assessorament i avaluació. A més, aporta flexibilitat i capacitat d’adaptació a les necessitats específiques de cada sector atès que pot dur-se a terme en els espais propis de l’organització.


Aquest nou procediment es consolida com una eina estratègica per millorar la qualificació del personal, impulsar el creixement de les organitzacions i incrementar la seva competitivitat.


Beneficis del procediment d’acreditació massiva


• Millora de la qualificació de les persones treballadores.

Actualitza i reconeix oficialment les competències professionals dels equips de treball, garanteix persones professionals més qualificades i assegura el compliment de les normatives del sector.

• Increment de la productivitat, la competitivitat i la reputació corporativa.

Les organitzacions que aposten per l’acreditació massiva es posicionen com a referents en el seu àmbit, i reforcen el seu compromís amb la formació, el desenvolupament del talent i la responsabilitat social corporativa.

• Model flexible i adaptat a les necessitats de cada empresa o entitat.

Cada organització pot personalitzar el procés d’acreditació per ajustar-lo als seus objectius estratègics.

• Possibilitat d’obtenir un certificat professional.

Les persones treballadores que acreditin totes les competències professionals d’un certificat professional podran sol·licitar-ne l’expedició al Servei Públic d’Ocupació de Catalunya (SOC), fet que millora el seu reconeixement professional i les seves oportunitats laborals.

• Adaptació del pla de formació de l'empresa o l'entitat.

L'entitat ha de definir un pla de formació complementari perquè les persones que no acreditin alguna unitat de competència puguin assolir-la. Aquest enfocament permet ajustar la formació a les necessitats específiques de cada persona treballadora, assegurant-ne l’evolució i el creixement professional.

• Facilitació de la implantació de models de gestió de competències.

Aquest sistema promou una millor comprensió de les responsabilitats i dels objectius dins l’organització, i fomenta el compromís, la satisfacció laboral i l’assoliment d’objectius estratègics.