- En les primeres proves pilot s’ha aconseguit reduir en dos dies de mitjana la demora per accedir als professionals de la llevadoria i una mitjana d’11 dies per als de ginecologia
- La iniciativa, anomenada Care4Women, pretén fomentar la continuïtat assistencial entre els serveis ASSIR i a les unitats hospitalàries de ginecologia i obstetrícia
- La implementació de vies clíniques consensuades contribuirà a millorar la coordinació entre els ASSIR i els hospitals, afavorint una atenció més adequada i promovent l’equitat territorial
El Departament de Salut de la Generalitat està duent a terme un projecte pioner de transformació de l’atenció a la salut afectiva, sexual i reproductiva que beneficiarà el conjunt de les dones de Catalunya, fent que aquesta sigui més resolutiva, eficient i equitativa en tot el territori català.
El projecte, anomenat Care4Women, que va arrencar a finals de 2023, inclou millores en la digitalització de la gestió de l’itinerari del pacient (les vies clíniques), en la gestió de les visites i en la reorganització de la manera de treballar dels professionals de llevadoria, obstetrícia i ginecologia involucrats en el servei. A més, també contempla un pla de formació per als professionals.
L’objectiu general del projecte Care4Women, que ha de concloure a mitjan 2026, és la transformació del model de relació entre les unitats ASSIR (Atenció a la Salut Sexual i Reproductiva) que hi ha al territori -48- iels Serveis d’Obstetrícia i Ginecologia ubicats en hospitals per tal de millorar els fluxos de pacients i d’informació, la qualitat i la seguretat de l’assistència i la recerca, i la satisfacció de dones i professionals. A la pràctica, la idea que es persegueix és que el recorregut de les pacients sigui molt més fluït, o sigui, que les dones no hagin de patir duplicitats, errors, desinformació o esperes innecessàries, en la seva atenció, ja sigui als ASSIR com a l’hospital, i que independentment d’on sigui atesa, a l’hospital o a l’ASSIR, la informació vagi fluïda.
“És una iniciativa pionera emmarcada en els projectes transformadors del CatSalut”, en destaca el director del Pla de Salut Afectiva, Sexual i Reproductiva del Servei Català de la Salut, Ramon Escuriet, codirector del projecte Care4Women junt amb la cap d'Obstetrícia i Ginecologia Reproductiva de l'Hospital Universitari Vall d'Hebron, Elena Carreras. “Als professionals tant de l’ASSIR com de l’hospital els hi donarà eines que milloraran les seves condicions per la pràctica clínica”, afirma Carreras.
Per assolir aquests objectius, en el marc del Care4Women els professionals han treballat amb experts de diverses empreses -consultores i empreses de l’àmbit digital- per canviar el model de tipus visites, estructurar les agendes dels professionals, definir els fluxos ideals de resposta a la demanda dels usuaris i elaborar les vies clíniques consensuades i validades.
Proves pilot i primers resultats satisfactoris
Per donar a conèixer a tots els professionals el treball ja fet amb el projecte, l’equip directiu del Care4Women ha celebrat avui una trobada a l’Acadèmia de Ciències Mèdiques i de la Salut de Catalunya i Balears on també ha participat el director de l'Àrea Assistencial del Servei Català de la Salut, Ignasi Carrasco, i la responsable del Programa d'Atenció a la Salut Sexual i Reproductiva de l’Institut Català de la Salut, Cristina Martínez.
Durant l’acte s’ha informat dels primers resultats obtinguts amb les proves pilots fetes als ASSIR de l’Alt Maresme i Selva Marítima, que són força satisfactoris.
En aquests centres, la reorganització dels processos ha permès reduir un 57% els punts de contacte de la usuària, passant d’un sistema que requeria fins a cinc contactes per arribar a la visita amb el ginecòleg a un procés més àgil i eficient d’1 o 3 contactes. Suposant un guany de temps per als professionals implicats, de ginecologia, medicina de família i administració, per a fer tasques de més valor.
La reorganització es veu reflectida també en la reducció de la demora per accedir als professionals. En les primeres proves pilot s’ha aconseguit reduir en dos dies de mitjana la demora per accedir als professionals de la llevadoria i una mitjana d’11 dies per als de ginecologia.
A banda de les usuàries del servei, els treballadors i treballadores han pogut notar de primera mà els beneficis d’aquesta reorganització. Els professionals de la llevadoria disposen de temps més homogenis en les visites. Els de ginecologia han vist com se’ls reduïa el temps dedicat a la validació de derivacions i com tenien més temps de treball assistencial i gestió de resultats clínics.
Pel que fa al personal administratiu, el canvi de model en la gestió de visites a l’ASSIR, fa que aquest gestioni la demanda de forma estandarditzada en base al que han definit els professionals, millorant així en la coordinació entre l’equip de professionals i les diferents entitats proveïdores.