- L’acte central serà divendres 21 de març al CCCB i girarà entorn del seu poema “Desamor”, coincidint amb el centenari del seu naixement
- Centenars d’activitats es programen arreu de Catalunya

El Departament de Cultura posa en marxa diferents activitats per celebrar el Dia Mundial de la Poesia (DMP). Enguany, en la seva divuitena edició, la Institució de les Lletres Catalanes (ILC) i la Federació Catalana d’Associacions i Clubs UNESCO (FCACU) han escollit el poema “Desamor” de Josep M. Llompart per celebrar aquest dia. Així, per sisè any consecutiu, l’acte central del DMP passarà a formar part d’una commemoració oficial, en aquest cas l’Any Josep M. Llompart, decretada pel govern i impulsada pel Departament de Cultura a través de la ILC amb motiu dels 100 anys del naixement de l’autor.
Coincidint amb la data declarada per la UNESCO, l’acte tindrà lloc el divendres 21 de març, a les 19 h, al Hall del Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB). Però aquest serà només un dels molts actes i iniciatives que, tant a casa nostra com arreu del món, se celebraran per commemorar aquest dia. Cada any són centenars els ajuntaments, biblioteques, escoles d’ensenyament i escriptura, casals i d’altres institucions i entitats que s’afegeixen a aquesta gran festa mundial de la poesia amb activitats de tota mena.
La difusió massiva d’un poema, la traducció d’aquest poema a més d’una vintena de llengües i la celebració d’un acte central són els eixos entorn dels quals gira el Dia Mundial de la Poesia, organitzat per la ILC i la FCACU des de 2008. La celebració del DMP ha experimentat un creixement molt important durant els darrers anys, fins arribar a la mitjana de 250 activitats organitzades tant presencialment com a la xarxa. Aquestes accions són promogudes per la ILC i la FCACU, amb la col·laboració dels Serveis Territorials del Departament de Cultura, a més de moltes altres institucions i entitats.
La imatge d’aquesta edició és obra de l’artista i dissenyadora maria.ipunt i pot descarregar-se, juntament amb el pòster i el fullet que conté les traduccions del poema, des de la pàgina web de la ILC.
Inclusió i poesia
El 21 de març és, a més del Dia Mundial de la Poesia, el Dia Mundial de la Síndrome de Down, motiu pel qual l’acte central del DMP compta també amb una lectura del poema per part d’una persona de la Fundació Catalana Síndrome de Down. L’acte també serà interpretat a la llengua de signes catalana gràcies a l’Associació Gironina de Sords.
El poema de Josep M. Llompart ha estat traduït a 24 llengües diferents: alemany, amazic, anglès, àrab, aranès, basc, búlgar, castellà, esperanto, francès, ful, gallec, grec, italià, llatí, mandinga, panjabi (Pakistan), portuguès, romanès, rus, ucraïnès, urdú, wòlof i xinès. A aquestes traduccions s’hi sumen també les traduccions realitzades pels alumnes de català de la XarxaLlull de l’Institut Ramon Llull i per persones voluntàries, que podran consultar-se a la web de la ILC. Des de fa sis anys, s’ofereix, a més, la versió del poema escollit en Braille.
Entre les noves entitats que se sumen enguany a la celebració hi ha el Departament d’Unió Europea i Acció Exterior, la Secció Filològica de l’Institut d’Estudis Catalans, la Institució Francesc de Borja Moll, la Nova Editorial Moll, la Universitat de les Illes Balears, l’Obra Cultural Balear i la Fundació Bromera.
D’altra banda, es mantenen com a entitats col·laboradores la Fundació Tot Raval, una fundació comunitària que coordina i impulsa iniciatives de treball en xarxa per millorar la cohesió social, la convivència i la qualitat de vida al barri, i el Grup Social ONCE. Gràcies a la segona, el fullet i el pòster elaborats per a l’ocasió inclouen un QR que remet a la informació del DMP 2025 a la web de la ILC, segons un format i un contingut accessibles. A més, l’ONCE difondrà el poema en Braille entre els seus usuaris i organitzarà dues activitats destacades el mateix 21 de març, a les 12 h: a la Biblioteca pública de Tarragona hi tindrà lloc una trobada poètica i musical a càrrec de representants i alumnes de l’Escola Oficial d’Idiomes de Tarragona, el Departament de Filologia Catalana de la URV, persones cegues, entitats literàries de Tarragona i representants institucionals del territori. A la seu de l’ONCE a Barcelona s’hi durà a terme un vermut poeticomusical amb el club de lectura i de Braille que inclourà una secció oberta a tothom que vulgui recitar-hi poemes.
Dossier didàctic
Una altra iniciativa que es manté és l’elaboració d’un dossier didàctic que s’ha preparat expressament per donar eines per treballar el poema i l’autor a les aules de segon i tercer cicle de primària, ESO i batxillerat. Ha estat elaborat per Pilar Arnau i s’ha fet arribar a tots els centres educatius de Catalunya des del Departament d'Educació i Formació Professional. El dossier es pot consultar i descarregar des de la web de la ILC i el repositori digital d’educació.
“tot el gris de l’alba”, l’acte al CCCB
L’acte central del DMP, gratuït amb reserva prèvia, tindrà lloc el divendres 21 de març, a les 19 h, al Hall del CCCB. Amb el títol “tot el gris de l’alba”, que surt d’un vers del poema escollit de Josep M. Llompart, l’acte vol reivindicar la poesia de l’autor mallorquí, tot invocant el record i la memòria com a necessitat.
Llompart va assajar d’arronsar l’oblit amb la paraula i, en aquest acte, un estol de veus artístiques en seguirà el traç: Elvira Prado-Fabregat, Jaume C. Pons Alorda, Cèlia Riba, Vicenç Llorca, Francisco Marín, Biel Mesquida, Laura Taltavull, Núria Guiu, Antònia Vicens, Anna Calsina, Ölivias i Jèssica del Moral compartiran vol i tonada per eixamplar-nos, un raig més, els cantells de l’ànima. L’acte comptarà amb la participació de la Fundació Catalana Síndrome de Down i l’Associació Gironina de Sords.
Actes al territori
Per la celebració d’enguany, els Serveis Territorials del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya han treballat de manera coordinada amb la ILC per organitzar activitats arreu del territori:
A Lleida, el DMP i el Dia Mundial de les persones amb Síndrome de Down aniran de la mà en un acte que se celebrarà el 20 de març, a les 18 h, a la Biblioteca Pública de Lleida, organitzat conjuntament amb l’Associació Down Lleida, el Centre de Normalització Lingüística de Lleida, els Serveis Territorials de Cultura i la Biblioteca. Després de la lectura d’un manifest, alguns membres del grup Empoderats de l’Associació Down Lleida i alguns participants del Voluntariat per la Llengua del CNL de Lleida, llegiran el poema del DMP 2025 en diversos idiomes i un poema del grup de poesia de l’Associació. L’acte es clourà amb la representació de l’espectacle “Hotel Paris”, del grup format per Carles M. Sanuy, Xavier Monge, Enric Masip, Eloi Peralta i Pol Alonso.
El Penedès també celebrarà el DMP el dia 20. A les 18.30 h, a la Biblioteca Neus Català de Sant Martí Sarroca s’hi durà a terme una lectura del poema “Desamor” de Llompart en diverses llengües per part de la comunitat lingüística i de poemes d’autors i autores de la vegueria del Penedès per part de diferents escriptors i escriptores, entitats culturals i institucions del territori. L’acte inclourà música en directe i finalitzarà amb un brindis per la poesia.
A Tarragona s’hi realitzaran dos actes. El primer, el dimecres 19 de març, a les 19 h, a la seu dels Serveis Territorials de Tarragona, on Enric Casasses recitarà poemes del seu nou llibre La policia irà de bòlit. El segon, el divendres 21 de març, a les 12 h, a la Biblioteca Pública de Tarragona, on es realitzarà el tradicional vermut poètic del Dia Mundial de la Poesia. S’hi llegirà el poema de Llompart escollit per a la diada en diferents llengües, així com textos de poetes del Camp i dels poetes commemorats enguany.
Des dels Serveis Territorials de Cultura a l’Alt Pirineu i Aran també han organitzat dos esdeveniments per celebrar el DMP, que tindran lloc el 21 de març. El primer serà a les 12.45 h a la Sala Er Audiovisuau, de Vielha, i anirà a càrrec de l’alumnat de l’Institut d’Aran i membres de la Associació Adda, amb la col·laboració de l’Ajuntament de Vielha e Mijaran. La celebració conclourà amb l’espectacle “Versos en dansa” de Julia Rosó i Irene Baró. Durant l’acte també es commemorarà el Dia Mundial de la Síndrome de Down. El segon serà a la Sala Sebastià Bosom de l’Arxiu Comarcal de la Cerdanya, a les 20 h, i comptarà amb la complicitat del Grup de Recerca de Cerdanya i la Fundació Adis. La companyia la Inestable Ceretana de Teatre serà l’encarregada de concloure l’acte amb el seu espectacle “Poesia en colors”. El recitat es farà en nombroses llengües presents a la comunitat de la comarca, incloent-hi la llengua de signes.
A la Catalunya Central, a la Sala U d'octubre de la Biblioteca Pilarín Bayés, el dia 21 de març, a les 11.30 h, hi tindrà lloc un acte poeticomusical de commemoració de la figura del poeta Josep M. Llompart. L’acte inclourà una aproximació a la figura de Llompart a càrrec d’Antoni Pladevall, una lectura poètica en diferents idiomes per part d’alumnes del Centre de Normalització Lingüística d'Osona, una recitació a càrrec del mateix poeta commemorat gràcies a material d’arxiu conservat, les actuacions musicals de la violinista Coloma Bertran i la degustaciód'unes piruletes de xocolata amb el logotip del DMP elaborades pel Xocolater de Taradell.
A Girona també celebraran el DMP el 21 de març. A les 18 h, a l’Auditori del Centre Cultural La Mercè, s’hi realitzarà la lectura del poema “Desamor” de Josep M. Llompart en diverses llengües a càrrec de participants del programa Voluntariat per la llengua, d’Amics de la UNESCO de Girona i de la Fundació Astrid 21. L’acte comptarà amb interpretació a la Llengua de Signes Catalana a càrrec de l’Associació Gironina de Sords. També s’hi llegiran les creacions poètiques pròpies de l’alumnat de l’Aula d’escriptura Vicenç Pagès Jordà del Centre Cultural de La Mercè i de l’Institut Jaume Vicens Vives de Girona inspirades en aquest poema. La músic M. Helena Tolosa hi interpretarà temes del seu espectable “Poesi Llompart”.
A les Terres de l’Ebre, el mateix dia 21, a les 19 h, a la Cripta de l’església de la Reparació de Tortosa s’hi llegirà el poema "Desamor" de Josep M. Llompart, en la seva versió original en català. A continuació, hi haurà una lectura d’aquest poema en diversos idiomes per una desena d’alumnes dels cursos de català del Centre de Normalització Lingüística i una lectura de poemes per altres entitats col·laboradores com el col·lectiu diLLUMs d’Arts al Forn o l’associació d’amics i amigues de Tortosa per UNESCO. A la segona part de l’acte hi haurà les actuacions de Lia Sampai, amb Adrià Pagès a la guitarra, que interpretaràcançons del seu últim disc Un Delta fràgil, i Mireia Ibañez, que recitarà versos del seu nou poemari Esta negra mala herba.
A les biblioteques de les Terres de l’Ebre s’hi farà el taller creatiu d’il·lustració “Dibuixem Poesia per a xiquetes i xiquets”, a càrrec d’Albert Asensio:
•18 de març, a les 11.00 h, a Móra d’Ebre, Biblioteca Artur Cot i Miró.
•18 de març, a les 17.30 h, a Gandesa, Biblioteca Dr. Mn. Joan Baptista Manyà.
•19 de març, a les 17.30 h, a Amposta, Biblioteca Sebastià Juan Arbó.
•21 de març, a les 17.30 h, a Tortosa, Biblioteca Marcel·lí Domingo.
Finalment, entre el 13 i el 27 de març, a les biblioteques públiques de diferents ciutats de les comarques de Barcelona com Collbató, Sant Cugat del Vallès, Esparreguera, Sant Just Desvern, Sant Boi de Llobregat, Sant Adrià de Besòs o Cornellà hi haurà activitats diverses dedicades a la poesia com lectures, recitals i exposicions.
Catalunya Ràdio tornarà a jugar un paper destacat enguany en la difusió del DMP. El 21 de març s’aniran emetent postdates poètiques al llarg de tot el dia i la celebració es farà present en el contingut de bona part dels seus programes.



