- El nou programari garantirà una resposta encara més ràpida i àgil en cas d’incidència a la xarxa
- Amb una inversió de 5,2 milions d’euros, la implantació serà progressiva, amb una durada prevista de 24 mesos

Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) ha adjudicat avui la renovació del sistema tecnològic del Control de Trànsit Centralitzat (CTC), amb el qual es gestiona en remot i en temps real la circulació de trens d’FGC. El nou sistema comptarà amb eines i funcionalitats per permetre a la companyia disposar d’una solució avançada de control de trànsit i donar cobertura a les necessitats del servei.
El president d’FGC, Carles Ruiz Novella, ha destacat que “aquest nou sistema suposarà un important pas endavant pel que fa a la gestió ferroviària de Ferrocarrils”. Ruiz ha subratllat que “es tractarà d’una solució avançada de control de trànsit adaptada al moment actual però preparada, també, per als avenços tecnològics que es puguin produir en el futur”.
El Control de Trànsit Centralitzat és un element fonamental del Centre de Comandament Integrat (CCI) de Ferrocarrils, ubicat a Rubí, des d’on es controla la circulació ferroviària i les estacions de les línies Barcelona-Vallès i Llobregat-Anoia d’FGC. El CTC, en funcionament les 24 hores del dia els 365 dies de l’any, gestiona la circulació dels trens de viatgers i de mercaderies durant el servei comercial i també dels trens de treballs de manteniment i obres.
El nou sistema de Control de Trànsit Centralitzat gestionarà en temps real més de 2.000 circulacions diàries, tant les comercials com les de maniobres, amb una freqüència de pas d’1 minut i 53 segons en hora punta a la línia Barcelona-Vallès i de 4 minuts a la línia Llobregat-Anoia.
Incorporarà funcionalitats avançades per a la gestió del trànsit centralitzat que facilitin i optimitzin l’operació del servei. Així, realitzarà una anàlisi en temps real de la situació i podrà generar alertes i avisos de l’operació. En aquesta línia, oferirà informació en temps real de les principals dades d’activitat per avançar-se a qualsevol possible desviació del servei i aplicar la correcció d’una manera més àgil. A més, incorporarà eines de simulació per garantir la fiabilitat dels dissenys de noves automatitzacions i implantacions i facilitar tant l’anàlisi de l’explotació existent com la possibilitat d’introduir millores. També permetrà la integració i exportació d’informació en temps real a d’altres sistemes del Centre de Comandament Integrat, que donen suport a l’explotació com són les radiocomunicacions, la gestió d’incidents, la informació al client o el geotren; tot amb l’objectiu de facilitar la usabilitat i l’automatització d’operacions.
El nou programari comptarà amb una única interfície ajustada a les necessitats detectades i incorporar funcions específiques, disponibles des de telèfon mòbil o tauleta, que els inspectors i inspectores d’FGC podran realitzar des dels diferents punts de la xarxa de Ferrocarrils.
La renovació del sistema tecnològic del Control de Trànsit Centralitzat (CTC) s’ha adjudicat a SIEMENS RAIL AUTOMATION SAU per un import de 5.252.500 euros (abans d’IVA). Està previst que es dugui a terme una implantació per fases amb una durada total del projecte de 24 mesos. La renovació completa del Control de Trànsit Centralitzat (CTC) també suposarà la renovació de la infraestructura de còmput, prevista per a finals d’any.
Aquest projecte està alineat amb l’Estratègia Digital de la companyia i s’emmarca en el procés de renovació i transformació digital del Centre de Comandament Integrat de Ferrocarrils, a Rubí, iniciat l’any 2022.