1. La I Jornada de salut comunitària de les dues regions sanitàries ha reunit avui 160 professionals de l’àmbit sanitari i el món local per debatre i compartir projectes sobre aquesta disciplina
Imatge de la Jornada de salut comunitària{"name":"2025/03/20/12/57/b91a28cf-2a04-4c7d-993d-f7a249cf0259.jpg","author":"Salut","type":"0","location":"0","weight":1055397}

La salut comunitària és un model d'intervenció que compta amb la participació de la comunitat com a protagonista de la gestió i la promoció de la seva salut, juntament amb la resta d'agents del territori. La mateixa comunitat intervé en la detecció de les necessitats de salut, així com en la planificació, la priorització, la implementació i l'avaluació de les accions dutes a terme per tal de donar-ne resposta. Aquest treball transversal entre els equips d’atenció primària i salut pública, el món local i les entitats ha centrat avui la I Jornada de salut comunitària de les regions sanitàries Lleida i Alt Pirineu i Aran, que ha reunit 160 persones a la capital lleidatana.

Durant la sessió, que és la primera de les que tindran lloc en els propers mesos en diferents punts del territori català, el director de l’Estratègia d’Atenció Primària i Comunitària (APiC) a Catalunya, Rafa Ruiz, ha presentat els resultats de l’Enquesta de seguiment de l'estratègia de salut comunitària a l'APiC a Catalunya, que portat a cap entre les direccions dels equips d’atenció primària i les comissions de salut comunitària del territori. Rafa Ruiz ha exposat que “l’enquesta posa de manifest la importància de continuar introduint canvis en l’organització dels equips per poder implicar a més professionals i destinar més temps a l’atenció comunitària, així com la necessitat d’incrementar el grau de participació de la pròpia comunitat en la planificació i disseny de les activitats comunitàries.”

Els assistents a la jornada han reflexionat i debatut sobre els punts forts i febles d’aquest treball transversal, a la vegada que han explorat estratègies efectives per enfortir la salut comunitària i han reflexionat sobre els desafiaments de futur. Així mateix, durant el matí s’han presentat projectes i iniciatives que s’estan duent a terme a les dues regions sanitàries, com per exemple el projecte AlimentAR-T del CAP Rambla Ferran de Lleida; el Pla de Salut Local de Cervera, o el Salut en Xarxa de Tàrrega.

De la Regió Sanitària Alt Pirineu i Aran s’ha ressaltat el projecte Connectem, de la Pobla de Segur; el Tramant Benestar, de l’Alta Ribagorça; el projecte de Dinamització d’activitats comunitàries en municipis menors 200 habitants i amb població envellida, de la Cerdanya, i el Grup de dones en xarxa de la Seu d’Urgell. Projectes, tots ells, que aborden els problemes de salut des d'una perspectiva col·lectiva i una visió salutogènica, i que promouen la prevenció i promoció de la salut.

De fet, a Lleida i l’Alt Pirineu i Aran, durant l’any passat es van organitzar 2.725 activitats de salut comunitària (1.739 a Lleida i 986 a les comarques del Pirineu), en què van participar un total de 16.211 persones (12.419 a la Plana i 3.792 al Pirineu). La majoria de les intervencions van ser tallers i xerrades que van girar al voltant de la salut mental i el benestar emocional, les malalties cròniques, la salut bucodental, l’activitat física i l’alimentació saludable o la prevenció i promoció de la salut sexual i reproductiva, entre d’altres.

La cap de Servei de Promoció de la Salut a Lleida i Alt Pirineu i Aran de l’Agència de Salut Pública de Catalunya, Teresa Hernàndez, ha reforçat la importància de potenciar la salut comunitària, ja que “ens ajuda a reduir les desigualtats en salut, garantint que tots els membres de la comunitat tinguin accés a recursos i oportunitats que els permetin portar una vida saludable.” I per fer-ho possible, ha remarcat, “és essencial la col·laboració entre diferents actors: professionals de la salut, entitats locals, organitzacions no governamentals i, per descomptat, la mateixa comunitat, que és un actor clau. Involucrar-la perquè identifiqui les seves necessitats i col·labori a implementar solucions fomenta un sentiment de pertinença i empoderament que és crucial per al benestar general.”

La jornada està organitzada per la Secretaria d’Atenció Sanitària i Participació del Departament de Salut, per mitjà de laRIS3CAT, juntament amb les dues regions sanitàries, i està cofinançada pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) en el marc del Programa del FEDER de Catalunya 2021-2027.

Finançament europeu

La RIS3CAT 2030 és l'Estratègia per a l’especialització intel·ligent de Catalunya aprovada pel Govern de Catalunya l’any 2022 i cofinançada pel Fons FEDER per fomentar la política d’innovació transformativa. L’estratègia és caracteritza per un lideratge col·laboratiu i sistèmic amb la implicació de l’administració, universitats i centres de recerca, empreses i societat civil per fomentar el coneixement com a motor de desenvolupament territorial.

Hi estan implicats 8 departaments de la Generalitat de Catalunya. Per mitjà de la RIS3CAT, el Departament de Salut pretén abordar problemes de la salut comunitària al món local que requereixen, a més del sistema sanitari, de la perspectiva d’altres àmbits.

3  

Imatges

Experts en salut comunitària han compartit experiències i reflexions

Experts en salut comunitària han compartit experiències i reflexions 1055397

Activitat de salut comunitària a Lleida

Activitat de salut comunitària a Lleida 225350

Activitat de salut comunitària a Oliana

Activitat de salut comunitària a Oliana 433534