1. El delegat del Govern a Catalunya i la sotsprefecta de Céret celebren la bona coordinació entre Espanya i França i entre els diferents cossos que han participat en el simulacre
  2. 65 figurants i 220 efectius de cossos policials i emergències amb 79 vehicles dels dos països han participat en el simulacre
  3. Dos drons de rescat s'han sumat per primera vegada al dispositiu d'emergències transnacional

Girona, 25 de març de 2025.- Entre les 23:59h d'aquest dilluns 24 de març i les 03:30h del dimarts 25 de març, la Delegació del Govern a Catalunya en col·laboració amb la Préfecture des Pyrénees-Orientals ha realitzat un simulacre sobre el terreny amb un escenari en el qual un tren amb passatgers de la Línia Figueres Perpinyà (LFP) descarrilava dins del túnel del Pertús, del costat espanyol, provocant diversos ferits i morts.

Aquest simulacre, que se celebra anualment i l'organització del qual és rotativa entre totes dues administracions, ha comptat amb 65 figurants que han actuat com a víctimes de l'accident i de familiars de les víctimes, i ha comptat amb efectius, per part espanyola, de Policia Nacional, Guàrdia Civil, Mossos d'Esquadra, Bombers de la Generalitat i el SEM (Sistema d’Emergències Mèdiques) al costat de la Policia Local de la Jonquera, voluntaris de Protecció Civil de la Jonquera i Creu Roja. Per part francesa, ha participat el servei interministerial de defensa i de protecció civil, la gendarmeria, els sanitaris del SAMU i els Pompiers.

Concretament, la Policia Nacional ha destinat 9 comandaments policials a la sala de crisi, la taula tècnica i la cèl·lula d'animació, 3 comandaments en el lloc de comandament avançat i prop de 25 agents entre policia científica i policia judicial. Per la seva part, la Guàrdia Civil ha enviat 10 efectius de seguretat ciutadana, policia judicial i criminalística.

A més, els Mossos d'Esquadra han comptat amb 35 agents i 17 vehicles, mentre que els Bombers de la Generalitat han habilitat 75 bombers i 32 vehicles. Protecció Civil de la Generalitat ha destinat 4 tècnics i 3 vehicles. El SEM ha aportat prop de 50 professionals, entre infermers, metges i psicòlegs, a més de posar a disposició 23 vehicles, entre ambulàncies i transport sanitari.

Per la seva part, la Creu Roja ha comptat amb 5 efectius i 2 vehicles, mentre que l'Associació de Voluntaris de Protecció Civil de la Jonquera ha aportat 4 voluntaris i 2 vehicles.

En la recerca policial i científica, que ha anat a càrrec de la Policia Nacional en coordinació amb la Guàrdia Civil i els Mossos d'Esquadra, també han participat els equips forenses de l’Institut de Medicina Legal i Ciències Forenses de Catalunya i la funerària judicial Mèmora.

El simulacre ha començat aquest dilluns a les 23:59h, quan s'ha simulat el descarrilament d'un tren amb 50 passatgers a causa d'un problema en un cotxe del comboi i el maquinista ha alertat de l'incident, activant així el Pla de Socors Binacional (PSB) i el Pla de Protecció Civil de la Generalitat.

Dos escenaris en paral·lel

Amb motiu del simulacre, s'ha tallat la via i s'ha fet de matinada, en un horari concret en el qual no circulen trens, a través de dues escenes en paral·lel per a maximitzar el temps.

La primera ha consistit en l'evacuació i trasllat dels ferits en funció de la seva gravetat, recuperació dels morts, així com l'atenció als familiars a la sala polivalent habilitada en el poliesportiu de la Jonquera (Girona).

El segon escenari ha consistit en la recerca policial i l'actuació forense amb la recollida de mostres ante mortem i post mortem i la funerària judicial.

El rescat

En el moment de produir-se l'accident, el maquinista ha avisat al lloc de control que tres vagons d'un tren de passatgers havien descarrilat i que hi havia diversos ferits i fins i tot alguns morts. Llavors, la Línia Figueres-Perpinyà ha enviat un avís de SOS a totes dues administracions, Delegació del Govern i Prefectura, especificant el tipus d'accident i el punt quilomètric exacte dins del túnel en el qual havia ocorregut, i ha demanat immediatament l'activació del Pla de Socors Binacional (PSB).

Després de l'activació del Pla, el delegat del Govern, Carlos Prieto, en funcions de Director d'Operacions de Socors (DOS), s'ha fet càrrec de la direcció de l'emergència assistit pel Comandament d'Operacions de Socors (COS) que ha estat assumit pel màxim responsable operatiu dels Bombers de la Generalitat, Jordi Martín, cap de la regió d'emergències de Girona.

Mentre arribaven els primers equips de rescat dels Bombers i dels Pompiers, tres membres de la tripulació i el mateix maquinista han començat a treure del tren a 23 viatgers que han pogut sortir pel seu propi peu fins a la boca sud del túnel. Des d'aquesta sortida, s'ha atès els que tenien contusions lleus en les carpes sanitàries habilitades in situ pel SEM i el SAMU amb professionals sanitaris i psicòlegs.

Des de la boca nord, s'ha utilitzat un vehicle d'evacuació bimodal que serveix habitualment per a transportar material i personal, per a evacuar als ferits de gravetat mitjana perquè no podien caminar per si sols.

A la sortida de cada boca del túnel del Pertús, s'ha anat comprovant la identitat dels ferits i s'ha comprovat la coincidència amb la llista de passatgers que ha facilitat la companyia LFP.

D'altra banda, en la boca sud, s'ha habilitat una àrea sanitària amb ambulàncies per a realitzar el triatge i poder traslladar als passatgers més greus als hospitals de Figueres i al Dr. Trueta de Girona.

La investigació

Paral·lelament, quan ja han estat evacuats els ferits més lleus, la policia judicial i els equips forenses de la Policia Nacional que han dirigit la recerca s'han coordinat amb els agents de la Guàrdia Civil i els Mossos s'han desplaçat fins al lloc de l'incident per a iniciar la recerca policial.

Els especialistes han pogut identificar a 5 cadàvers in situ, i s'ha comptabilitzat un mort més en un centre hospitalari.

En una zona del poliesportiu de La Jonquera, s'ha habilitat el dipòsit de cadàvers on s'han traslladat els cossos mentre que, en un altre espai, s'ha instal·lat el punt d'informació i d'assistència per als familiars amb psicòlegs que els han atès la seva arribada. En aquesta sala, 15 figurants que han fet el paper de familiars han pogut tramitar les seves denúncies per a poder rebre ajudes, en el cas dels morts, o indemnitzacions per part de l'empresa, en el cas dels ferits.

Després del triatge realitzat per Bombers i el SEM, s'ha computat un total de 50 passatgers afectats: 27 ferits lleus que han pogut desplaçar-se a peu, 7 amb lesions de gravetat mitjana, 10 amb ferides de gravetat i 6 morts.

Una vegada finalitzats els treballs forenses d'aixecament de cossos i del trasllat de les restes humanes per part de la funerària judicial, s'ha desactivat el PSB.

Els drons

Una de les novetats que s'han introduït en aquesta edició del simulacre en el túnel del Pertús, ha estat la inclusió de dos drons dels Bombers de la Generalitat que han sobrevolat la zona de l'accident i han pogut transmetre imatges en directe de l'interior del túnel al lloc de comandament avançat i a la sala de crisi.

Gràcies a les imatges d'aquests drons, s'ha pogut distribuir als efectius de rescat i indicar-los amb més precisió els punts exactes on havien d'actuar.

Coordinació transnacional

El delegat del Govern a Catalunya, Carlos Prieto, ha qualificat el simulacre d'èxit i ha incidit en la importància de fer aquest tipus de pràctiques bianuals per a “estar preparats davant qualsevol catàstrofe que es pugui produir”, ja que “la seguretat de les persones és una prioritat del Govern d'Espanya”. A més, ha celebrat la bona sintonia, col·laboració i implicació que mantenen les autoritats franceses i espanyoles perquè aquesta iniciativa sigui productiva i fructífera.

Així mateix, el delegat ha agraït “a tots i cadascun dels cossos i efectius que s'han implicat en el simulacre” i ha lloat la coordinació entre totes elles com a “pedra angular de l'èxit de la mesura de seguretat”.

Fitxa tècnica

El simulacre ha començat a les 23:59 h d'aquest dilluns 24 de març i ha durat fins a les 03:30 h d'aquest dimarts quan un tren amb origen a Barcelona i destinació a Perpinyà amb 50 passatgers de la companyia SNCF Voyageurs ha descarrilat a l'interior del túnel (tub V1) en el punt quilomètric 24,820, ramal 38, en el costat espanyol de la frontera.

La línia ferroviària té una longitud de 44,4 quilòmetres entre Figueres i Perpinyà, 24,4 d'ells en sòl francès i 20 en sòl espanyol, 5 quilòmetres de vies de connexió amb la xarxa convencional francesa, amb un túnel transfronterer de 8,3 quilòmetres, el Túnel del Pertús; 7,4 quilòmetres en sòl francès i 0,9 en sòl espanyol.

El Pla de Socors Binacional (PSB) del túnel del Pertús estableix que s'hauran de realitzar exercicis operacionals sobre el terreny, alternant-los amb exercicis des d'un lloc de comandament per a comprovar el correcte funcionament de la cadena d'avisos d'alerta.