El president de la regió de la Toscana i de la Conferència de les Regions Perifèriques i Marítimes d’Europa (CRPM), Claudio Martini, i el Secretari General del Departament de Medi Ambient de la Generalitat, Marià Morera, han clos aquesta tarda el Seminari sobre Desenvolupament Sostenible, organitzat per la CRPM a Saint Malo, a la Bretanya francesa, en motiu del seu trentè aniversari.
La CRPM, que agrupa més de 200 regions europees, ha convocat aquesta reunió amb l’objecte d’analitzar el paper de les regions en el desenvolupament sostenible, i dotar-se d’un programa de treball. Per liderar aquesta proposta va ser escollit un representant del Govern de la Generalitat.
El Departament de Medi Ambient ha realitzat durant els últims mesos una àmplia tasca per conèixer la realitat mediambiental d’aquests més de 200 socis i la seva voluntat d’implicar-se activament en polítiques de sostenibilitat, elaborant un pla de treball. A Saint Malo, la proposta catalana ha estat aprovada, i Catalunya ha quedat ratificada com a líder per a la seva implementació. El pla de treball anirà destinat al centenar de regions que, ja des d’un primer moment, es volen incorporar a aquest projecte.
El document presentat contempla els següents aspectes:
La constatació de les diverses realitats regionals, però amb reptes similars, que obre un ampli mosaic de possibilitats i ens proporciona importants experiències.
Potenciació dels efectes demostratius dels millors programes detectats.
Coordinació de les polítiques regionals en els temes més importants com: canvi climàtic, ús eficient de l’aigua o biodiversitat.
Accions de parteniariat i cooperació amb d’altres regions
Potenciació de la veu de les regions en els organismes internacionals
Calendari d’actuacions.
La CRPM va ser fundada a Saint-Malo l’any 1973, per iniciativa de la regió de la Bretanya, en el moment de l’entrada del Regne Unit, Irlanda i Dinamarca a la Comunitat Europea. Es van reunir una trentena de regions perifèriques i marítimes que van decidir crear la primera organització específicament regional amb la missió de defensar el mar i el litoral i contribuir a una millor valorització de la dimensió marítima europea, conscienciar les autoritats europees de la necessitat de lluitar contra les disparitats de competitivitat entre el centre i la perifèria d’Europa, i associar el nivell regional a la construcció europea.