El Centre Penitenciari de Girona ha començat a aplicar un pla pioner de gestió mediambiental que té com a objectius facilitar a l’Administració penitenciària l’aplicació d’alternatives per minimitzar l’impacte dels residus generats; implementar-ne la recollida selectiva; optimitzar l’ús de l’energia (llum i gas) i sensibilitzar els treballadors i la població reclusa sobre la problemàtica mediambiental.
Aquest Programa neix d’una auditoria ambiental que va dur a terme un funcionari de serveis penitenciaris i un mosso d’esquadra, amb la col•laboració de la Secretaria de Serveis Penitenciaris, Rehabilitació i Justícia Juvenil. Els dos treballadors van fer unes anàlisis dels residus que generava el Centre Penitenciari i també van estudiar els consums energètics i d’aigua.
Un cop finalitzada aquesta auditoria, van dissenyar el Pla que s’està començant a aplicar en l’esmentat Centre i que s’articula mitjançant quatre eixos: la gestió dels residus, l’estalvi d’energia, la reducció del consum d’aigua i la formació adreçada als treballadors i als interns de l’establiment.
Pel que fa a la gestió dels residus, aquest Pla fa una catalogació dels residus que genera el Centre i que –segons aquesta classificació– s’aniran dipositant en diferents contenidors: residus especials (medicaments caducats, piles, fluorescents), envasos, paper, cartró, vidre, matèria orgànica. També s’ha fet una proposta per intentar reduir la producció de tot tipus de residus.
Quant al consum d’energia (llum elèctrica i gas natural), entre altres mesures, s’està instal•lant un sistema automatitzat per programar la il•luminació del Centre adaptant-la a les hores de llum solar. També s’està millorant el sistema de termòstats per tal que es puguin regular individualment els radiadors i es millorarà, en general, l’aïllament tèrmic de totes les dependències del Centre.
Per aconseguir estalviar aigua es farà un manteniment freqüent dels tancaments de les aixetes, es proporcionarà la formació adequada als interns encarregats de la neteja per tal que facin un ús més racional de l’aigua i dels productes i s’instal•laran limitadors de cabals a totes les aixetes del Centre (només amb aquesta mesura es preveu una disminució del 40% en el consum de l’aigua).
La formació mediambiental als treballadors i als interns del Centre es materialitzarà mitjançant la realització de diferents cursos per explicar les característiques d’aquest Pla, i també es faran visites programades a instal•lacions on ja utilitzen aquests sistemes.
Un cop finalitzat aquest Pla pilot, que té una durada de sis mesos, la Secretaria de Serveis Penitenciaris, Rehabilitació i Justícia Juvenil estudiarà els resultats i valorarà la viabilitat de fer-ho extensiu a altres centres penitenciaris de Catalunya.