1. Inclou la construcció de tercers carrils addicionals i la instal·lació d’elements per reforçar la separació dels sentits en 425 quilòmetres de carreteres convencionals, amb una inversió de més de 660 milions d’euros fins al 2030
  2. El sistema, inspirat en països capdavanters en seguretat viària com Suècia, facilita els avançaments amb millors condicions de seguretat i disminueix el risc dels xocs frontals, que tenen conseqüències molt greus
  3. S’implantaran bandes rugoses centrals en 700 quilòmetres de carreteres durant aquest any i el vinent per alertar les persones usuàries si envaeixen el sentit contrari


El Govern ha aprovat avui el Programa carreteres 2+1 de la Xarxa viària de la Generalitat de Catalunya per reduir els accidents mortals i greus a conseqüència dels xocs frontals. El Programa inclou actuacions per estendre el model 2+1 a 425 quilòmetres de carreteres convencionals, amb actuacions valorades en més de 660 milions d’euros fins al 2030. Incidint en el risc d’accidents frontals, un dels que més víctimes greus i mortals provoca a la xarxa viària de la Generalitat, el Govern vol reduir entre el 80 i el 100% dels accidents mortals en els trams on s’actuarà.

Així, aquest Programa abasta la transformació de carreteres que actualment tenen un carril per sentit (1+1) a l’esquema anomenat 2+1. Aquest format consisteix a configurar tres carrils de circulació, en què el carril central es va alternant en un sentit i en l’altre, per tal d’habilitar trams d’avançament segurs per als vehicles.

A més, una característica essencial per a la seguretat viària de les carreteres 2+1 és que disposen d’una separació reforçada dels dos sentits de circulació –pot ser mitjana de formigó, o d’altre tipus, senyalització horitzontal (que pot incloure zebrats centrals, pintura vermella o ressalts) o elements d’abalisament. Aquest model s’inspira en experiències de països capdavanters en seguretat viària com Suècia i la Generalitat ja l’ha aplicat en trams de la C-55, la C-16, o la C-58, amb resultats satisfactoris.

El sistema 2+1 incideix en dos factors relacionats amb els accidents frontals: els avançaments inadequats i la invasió del carril del sentit contrari per pèrdua de control o falta d’atenció. I, a més de millorar la seguretat viària, en habilitar un carril addicional, la carretera pot guanyar en fluïdesa de la circulació.

L’Acord d’avui permet calendaritzar les actuacions següents entre el 2025 i el 2027 i impulsar els projectes per programar-ne la resta per al període 2028-2030. Per determinar els trams on s’actua, es tenen en compte factors com la intensitat de trànsit; el nombre d’accidents frontals i la seva gravetat i la continuïtat de l’itinerari amb la xarxa d’altes prestacions (com autovies i autopistes) i si pertanyen a la xarxa bàsica de carreteres.


Programació 2025

Descripció

Longitud

Inversió (M€)

C-12 Alfés - Lleida

5,5

13,7

c-12 Alcanó - Alfés

3,3

5,4

C-12 Amposta - Vinallop

8,2

19,0

C-12 Tivissa - Móra la Nova

3,3

8,6

C-35. Llinars del Vallès - Vilalba Sasserra

4,5

5,6

C-37. Manlleu – Torelló

5,6

5,6

C-66 Serinyà

2,9

8,8


Programació 2026

Descripció

Longitud

Inversió (M€)

C-31 el Far d'Empordà - Torroella de Fluvià

6,0

13,0

C-31 Vilanova i la Geltrú

8,4

10,1

C-35. La Roca del Vallès – Llinars del Vallès

5,0

5,6

C-55. Manresa – Sant Joan de Vilatorrada

3,0

2,5

C-55. Sant Joan de Vilatorrada - Callús

2,3

6,4

C-59 variant de Palau Solità i Plegamans

5,8

8,0

C-63Vidreres

3,4

8,5

B-224 Sant Llorenç d'Hortons - Sant Esteve Sesrovires

2,85

4


Programació 2027

Descripció

Longitud (km)

Inversió (M€)

C-12 Ascó - Flix

7,1

16,3

C-12 Móra la Nova - Garcia

4,8

15,3

C-12 Sarroca de Lleida – Alcanó

4,7

8,0

C-12 variant Amposta

4,8

2,4

C-12 Xerta - Benifallet

6,4

6,7

C-35. Riells i Viabrea- St Feliu de Buixalleu

2,6

8,5

C-66 Serinyà - Sant Ferriol

2,1

6,1

L-311 Cervera - Tarroja de Segarra 

5,99

11

Programació 2028-2030

Descripció

Longitud (km)

B-224 Sant Llorenç d'Hortons - Piera

8,6

C-12 Aldover - Xerta

4,5

C-12 Garcia - Vinebre

7,3

C-12 Ginestar

5,6

C-12 Llardecans - Sarroca de Lleida

10,8

C-12 Tortosa

3,8

C-12 Vinallop - Tortosa

4,1

C-12 Vinebre - Ascó

3,9

C-12 Xerta

6,7

C-14 Alcover – Montblanc

14,8

C-14 Vilanova de l'Aguda – Oliana

7,6

C-25D Enllaç C-17 – Enllaç C-25

1,7

C-26 Balaguer – Artesa de Segre

22,1

C-31 Torroella de Fluvià

3,5

C-31 Palafrugell -Torroella de Montgrí

8,5

C-31 Ullà - Viladamat

7,0

C-35 Sant Feliu de Buixalleu - Hostalric

6,6

C-37 Alcover – Valls

5,8

C-37 Torelló - la Vall d'en Bas

18,1

C-51 El Vendrell – Vila-rodona

22,3

C-55 Abrera – Castellbell i el Vilar

16,0

C-55 Callús - Súria

8,6

C-59 Caldes de Montbui

3,0

C-63 Lloret de Mar - Vidreres

8,4

C-65 Llagostera – Girona

19,8

C-66 Palafrugell – Bordils

22,5

L-310 Tàrrega - Guissona

18,6

L-311Tarroja de Segarra -Guissona

6,1


El model 2+1 s’emmarca en les polítiques internacionals de Visió Zero, per tal que no es produeixi cap víctima a conseqüència d’un accident de trànsit, i a més del programa aprovat avui per a carreteres ja existents, la Generalitat desenvolupa aquest tipus de solucions en els projectes de noves carreteres o en actuacions de seguretat viària en àmbits puntuals.

Bandes sonores contra les distraccions

Addicionalment, aquest Programa inclou una línia d’actuació immediata per reduir el risc d’accidents frontals causats per distraccions. En concret, la Generalitat implantarà en 700 quilòmetres de carreteres, entre aquest any i el vinent, bandes sonores centrals per alertar les persones usuàries de la carretera si envaeixen el carril del sentit contrari. Aquestes actuacions sumen un pressupost de 2,5 M€.

Actuacions banda sonora 2025-2026

Govern{"name":"2025/04/01/11/49/3c90c101-f6ae-447e-8cc7-1abe1ca4e27b.png","author":"Govern","type":"0","location":"0","weight":81831}


Carretera

Longitud (km)

B-224

14,7

BV-5105

5,0

C-12

133,5

C-13

7,5

C-14

34,5

C-1413a

14,7

C-16

20,1

C-25D

1,7

C-26

41,5

C-31

54,1

C-35

24,9

C-37

24,4

C-44

24,6

C-51

28,2

C-53

27,8

C-55

46,3

C-59

19,3

C-63

18,7

C-66

34,0

GI-512

8,6

GI-553

6,0

GI-681

15,6

L-310

18,6

L-311

12,2

N-141c

18,2

N-141E

7,8

T-310

2,4

T-340

6,5

T-344

2,78

T-350

2,4

T-721

0,5

TV-3141

4,4

TV-3454

7,0

TV-7211

5,4