Un total de 41 persones han mort a les carreteres catalanes, 35 de les quals han estat a les demarcacions de Barcelona i Tarragona

El Servei Català de Trànsit (SCT) informa que fins el 31 de març d’enguany 41 persones han mort en 39 accidents mortals a la xarxa viària interurbana de Catalunya. Durant el mateix període de l’any passat, van perdre la vida a les carreteres catalanes 28 persones en 27 sinistres mortals. Al llarg d’aquest primer trimestre s’han registrat 154 ferits greus, 4 menys que en el mateix període del 2024.

Aquests tres primers mesos de l’any hi ha hagut menys accidents amb víctimes (1.741 vs 1.882 l’any passat), però s’ha produït un increment de 13 víctimes mortals respecte l’any anterior, amb un repunt de la sinistralitat aquest mes de març. En concret, aquest mes hi ha hagut 19 víctimes mortals, 7 de les quals es van produir el cap de setmana de Carnaval, i d’aquestes 6 la nit de dissabte a diumenge.

De les 41 víctimes mortals que hi ha hagut aquest primer trimestre, 33 eren homes i 8, dones, és a dir, el 80% son homes i el 20% dones. Les dades de sinistralitat del que portem d’any també mostren un alt percentatge d’homes entre els ferits de gravetat: dels 154 ferits greus en accident de trànsit, 115 són homes i 39 són dones.

Més víctimes menors de 35 anys

Pel que fa a l’edat de les víctimes mortals, en aquest inici de 2025 s’han produït més morts entre els joves de menys de 35 anys, una tendència que contrasta amb la registrada l’any passat, quan la franja de població que havia patit més sinistres mortals eren les persones majors de 55 anys. Així, aquests primers mesos de l’any 2025 hi ha una variació important en aquesta tendència i 18 de les 41 víctimes mortals son menors de 35 anys, el que representa el 44% de les víctimes mortals. En concret, hi ha hagut 9 morts de 15 a 24 anys (9) i 8 de 25 a 34 anys. Així mateix, la franja de 55 a 64 anys acumula també 8 víctimes mortals.

Vulnerables, gairebé la meitat

Les víctimes de col·lectius vulnerables representen gairebé la meitat dels morts, ja que de les 41 víctimes mortals, 12 eren motoristes, 4 vianants i 3 ciclistes. En els primers tres mesos de l’any passat van perdre la vida 8 motoristes, 2 vianants i cap ciclista.El col·lectiu vulnerable amb més víctimes mortals son els motoristesamb 12 víctimes mortals i un increment molt preocupant si pensem que comença la primavera (8 víctimes 2019, 8 víctimes 2024, 12 víctimes el 2025). Atesa la proporció de morts en el col·lectiu de vulnerables, l’SCT fa una crida a motoristes, vianants i ciclistes a tenir més percepció del risc i consciència de la seva fragilitat, i a la resta d’usuaris, respecte i prudència per reduir les víctimes d’aquests col·lectius.

La resta de finats viatjaven en turisme (16), furgoneta (3) i camió (3).

Quant a la tipologia d’accidents, dels 39 sinistres mortals, 10 han estataccidents simples, 9 xocs frontals, 6 col·lisions laterals, 5 encalços i 4 atropellaments. En aquest sentit, s’han incrementat les sortides de via i s’han incrementat lleugerament els xocs frontals respecte al 2024 (de 7 a 9).

Si analitzem les morts per tipus de dia de la setmana, 21 han tingut lloc en dia feiner i els altres 20 en cap de setmana, festiu o vigília de festiu. El dissabtes i diumenges i els matins son els dos dies que acumulen més víctimes mortals.

Per últim, les carreteres que de moment acumulen més morts aquest 2025 són la C-58 (5) i l’AP-7 (4), malgrat que en general es manté la dispersió en la sinistralitat de la xarxa viària. A la C-25, l’A-2, la C-16, la C-14 i l’NII s’han registrat dues víctimes mortals a cadascuna.

Barcelona i Tarragona acumulen el 85% dels morts

En aquest primer tram del 2025, dues demarcacions, Barcelona i Tarragona, han sumat 35 de les 41 víctimes mortals (85%). En el cas de Barcelona, 22 persones han perdut la vida a les carreteres, 9 més que al 2024. En aquesta demarcació han mort 8 dels 12 motoristes. Dels 18 morts d’aquest mes de març, 12 han estat a les carreteres barcelonines. A continuació, Tarragona, que registra un augment de la sinistralitat, amb 13 morts enguany, 5 més que l’any passat. Les 3 víctimes mortals de vehicles pesants han tingut lloc en aquesta demarcació.

Quant a les carreteres lleidatanes, s’han registrat 5 accidents mortals, un més nombre que el 2024, i quatre d’ells a la comarca del Segrià. Per últim, la demarcació de Girona només ha registrat una víctima mortalen aquests primers tres mesos. En el mateix període de l’any passat, van morir 3 persones a les carreteres gironines.