1. Avui dilluns, demà i dimecres un total de 78.252 alumnes fan les proves de 6è de primària.
  2. Dijous i divendres, realitzen les proves 88.740 alumnes de 4t d’ESO.
  3. S’avalua el grau d’assoliment de les competències en llengua catalana, castellana, aranesa a l’Aran, llengua estrangera, matemàtiques, i ciències i tecnologia


Fotografia proves avaluació{"name":"2025/04/04/12/47/4a67130d-060f-40ae-82fd-3eb75f05be9f.jpg","author":"Departament d'Educació i FP","type":"0","location":"0","weight":61175}


Aquesta setmana, l’alumnat català de 6è de primària i de 4t d’ESO duu a terme les proves d’avaluació de final d’etapa que organitza el Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu. En total, hi participen gairebé 167.000 alumnes dels dos cursos en més de 3.400 centres educatius.

Les proves avaluen el grau d’assoliment de les següents competències: competència lingüística en llengua catalana, castellana, estrangera (anglès o francès), aranesa (a l’Aran), matemàtica i en ciència, tecnologia i enginyeria.

En els àmbits lingüístic s’avaluen aspectes com la comprensió oral i lectora i l’expressió escrita. En matemàtiques, la numeració i càlcul, l’espai, mesura i representació gràfica de dades, i les relacions i canvi. Pel que fa a l’àmbit cientificotecnològic, es té en compte l’explicació de fenòmens naturals i aplicacions tecnològiques, la investigació científica i la interpretació d'informació en forma de dades i proves.

La primera avaluació és la de final d’etapa de primària, i la fan un total de 78.252 alumnes que actualment estan cursant 6è en 2.258 centres educatius de totes les titularitats, ja que són unes proves censals. Així, avui dilluns es duen a terme els exàmens en català i llengua estrangera, demà en castellà i matemàtiques, i dimecres en l’àmbit cientificotecnològic i en aranès, si s’escau.

Dijous i divendres és el torn de les proves de 4t d’ESO, amb 88.740 alumnes en un total de 1.151 centres de secundària de totes les titularitats. Dijous s’avaluen les competències en llengua catalana, castellana i matemàtiques, i divendres en llengua estrangera, en ciències, tecnologia i enginyeria, i en aranès, si s’escau.

Les avaluacions tenen caràcter diagnòstic i no marquen, en cap cas, la superació o no de l’etapa. Els resultats no tenen efecte ni en l’avaluació final de l’alumnat, ni en la decisió de passar de la primària a l’ESO o d’obtenir el graduat de secundària. La informació obtinguda permet als centres saber en quines àrees tenen més bons resultats i en quines tenen més marge de millora, fet que els facilita treballar per reforçar-ho. Alhora, per a les famílies suposa conèixer el grau d’assoliment de les competències dels seus fills en acabar cada etapa. I pel sistema educatiu, és una font d’informació sobre els punts forts i febles en cadascun dels àmbits, per tal de treballar en les eines i recursos de millora educativa.


Barcelona, 7 d’abril de 2025