1. El Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica licita les obres del primer tram de 2+1 que executarà a la C-12, entre Tivissa i Móra la Nova
  2. Els treballs començaran durant la tardor vinent i tindran un termini de 12 mesos, amb una inversió de més de 8 MEUR
La consellera Paneque durant l'anunci de la licitació de les obres del primer tram de 2+1 que executarà a la C-12, entre Tivissa i Móra la Nova{"name":"2025/04/17/12/33/e0640755-6057-4f2b-84ff-5c35315832a7.jpg","author":"THTE","type":"0","location":"0","weight":1457048}

“Amb el programa 2+1, que té com a objectiu principal millorar la seguretat viària a Catalunya, podem aconseguir una reducció del 20% en la sinistralitat viària”, ha emfasitzat la consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque, durant l’anunci avui de la licitació de les obres del primer tram de carretera 2+1 que el Govern executarà a les Terres de l’Ebre, a la C-12, entre Tivissa i Móra la Nova. Paneque ha assenyalat que les obres, amb una inversió prevista de 8,6 MEUR començaran aquesta tardor i tindran un termini de 12 mesos. La consellera ha explicat que “estudis recents sobre accidents de trànsit han posat de manifest que els xocs frontals són els accidents que presenten un índex més alt de mortalitat”.

Aquesta actuació s’emmarca en el Programa Carreteres 2+1 que està desplegant el Govern per reduir els accidents per xocs frontals, millorar la seguretat viària i la funcionalitat en carreteres convencionals de la xarxa de la Generalitat. Paneque ha destacat que “el Govern té com objectiu estendre el model 2+1 a 400 quilòmetres de carreteres convencionals de la xarxa de la Generalitat amb actuacions valorades en més de 660 MEUR fins al 2030”.

“La mobilitat és un element estratègic pels propers anys i el Govern té el repte de proveir el país amb el desenvolupament d’infraestructures adaptades als volums de trànsit i amb quotes de seguretat altes, perquè és la base per connectar adequadament el territori i garantir la màxima qualitat de vida a tot Catalunya”, ha subratllat la consellera.


L’Eix de l’Ebre

La C-12és un eix estructurant del territori que connecta les Terres de l’Ebre amb les comarques de Ponent i el Pirineu. El Departament ha inclòs tota la C-12, entre Amposta i Lleida, en aquest Programa, per executar en diverses fases i està treballant en els projectes per actuar en els 134 quilòmetres de l’eix, amb una inversió estimada en 223 MEUR.

L’Eix de l’Ebre és una carretera convencional amb un carril per sentit de lacirculació en pràcticament tota la seva longitud. Presenta característiques diverses, amb trams urbans i trams interurbans, i registra una intensitat de trànsit entre els 5.000 i els 10.000 vehicles diaris entre Lleida i Amposta, amb pics de més de 13.000 a l’entorn de Tortosa.


Tram Tivissa-Móra la Nova

Les obres que ara es liciten abasten un tram de 3,3 quilòmetres de longitud, des de la intersecció de la C-12 amb la carretera C-44, que connecta amb Tivissa i l’Hospitalet de l’Infant, fins a l’enllaç amb l’N-420 a Móra la Nova. En concret, es transformarà en una via 2+1, a partir de l’eixamplament de la carretera actual; es preveuen dos trams amb tercer carril -un tram en cada sentit- que sumen una longitud d’1,4 quilòmetres, entre la intersecció amb la C-44 i la intersecció amb el camí dels Magrells. Així mateix, s’hi s’instal·larà un element de separació física entre els dos sentits de la circulació.

Entre el camí dels Magrells i l’enllaç amb l’N-420, es disposarà un separador de fluxos per a millorar la seguretat viària en aquest entorn periurbà i s’executarà una rotonda que substitueix la intersecció actual entre la C-12 i els ramals sentit Reus de l'enllaç amb l’N-420.

Les obres inclouen la reordenació d’accessos mitjançant una nova xarxa de camins paral·lels al tronc de la C-12 i diverses connexions amb el tronc, i s’habilitarà la possibilitat de realitzar canvi de sentit en una nova intersecció, a l’altura de l’estació de servei, i a la intersecció amb el camí dels Magrells, així com a la rotonda final del tram.

D’altra banda, es configurarà un nou itinerari de vianants a l’enllaç amb l’N-420 amb tres passos de vianants: un amb la C-12 i els altres dos amb els ramals de l’enllaç situats en el marge dret de la C-12, que permet connectar Móra la Nova amb el Raval de Santa Teresa.

Així mateix, s’enllumenarà la nova rotonda, es canviarà l’enllumenat de la rotonda existent per noves lluminàries LED, s’instal·laran tres pantalles acústiques i es disposarà un tancament cinegètic a tot el tram de 2+1 per a prevenir l’entrada d’animals a la calçada.


Pròximes fites

En el marc de la programació recentment aprovada pel Govern, la consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, ha exposat que aquest any també es licitaran les obres en el tram entre Amposta i Vinallop, i se sotmetran a audiència els projectes de 2+1 en els trams entre Alfés i Lleida, Ascó i Flix, i Móra la Nova i Garcia, amb l’objectiu de licitar i iniciar-ne les obres durant el 2026 i 2027.


El model 2+1

El sistema 2+1 consisteix en configurar tres carrils de circulació, on el carril central es va alternant en un sentit i en l’altre, per tal d’habilitar trams d’avançament segurs per als vehicles. A més, s’implanta una separació reforçada dels dos sentits de circulació, que pot ser una barrera física de formigó o d’altre tipus, senyalització horitzontal o elements d’abalisament. Per les característiques, traçat o funcionalitat de la carretera, hi ha trams en què s’opta per una solució intermèdia, on la secció de la via es manté i s’implanta el reforç dels sentits de la carretera.

Així, aquest model incideix en dos factors relacionats amb els accidents frontals: la invasió del carril del sentit contrari per pèrdua de control o falta d’atenció i els avançaments inadequats. Incidint en el risc d’aquest tipus d’accidents, un dels que més víctimes greus i mortals provoca a la xarxa viària de la Generalitat, es podria reduir entre el 80 i el 100% dels accidents mortals en els trams on s’actuarà.

1  

Imatges

Anunci de la licitació del primer tram de 2+1 que s'executarà a la C-12, entre Tivissa i Móra la Nova

Anunci de la licitació del primer tram de 2+1 que s'executarà a la C-12, entre Tivissa i Móra la Nova 4741816