- La mesura forma part del pla de xoc de l’estratègia per a la reforma de l’Administració i millora dels serveis públics aprovada pel Govern l’octubre passat
- L’objectiu és optimitzar i racionalitzar les organitzacions i estructures de l’Administració catalana per assolir una dimensió adequada i una distribució eficient dels efectius
- El pla preveurà, entre d’altres, fórmules per captar i retenir talent, impulsar accions per millorar els serveis públics o preveure una correcta planificació de les jubilacions
- El primer pla entrarà en vigor l’1 de gener del 2026
El Consell Executiu ha aprovat les directrius per a l’elaboració del Pla General d’Ordenació i Gestió dels Recursos Humans de l’Administració de la Generalitat (POGREH), un document que n’ha de dissenyar la planificació estratègica en matèria de recursos humans, amb l’objectiu d’optimitzar i racionalitzar les organitzacions i estructures de l’administració catalana per assolir una dimensió adequada i una distribució eficient dels efectius disponibles. L’elaboració del POGREH, i dels Plans d’Actuació de Recursos Humans (PARH) dels departaments de la Generalitat i dels organismes autònoms adscrits, és una de les mesures previstes al pla de xoc de l’estratègia de reforma de l’administració i millora dels serveis públics aprovada pel Govern el 8 d’octubre passat.
La planificació estratègica dels recursos humans és un procés estructurat i proactiu per optimitzar i racionalitzar les organitzacions i estructures de l’Administració de la Generalitat. Aquest procés contribueix a assolir una dimensió adequada i una distribució eficient dels efectius disponibles, tant quantitativament com qualitativament, amb l’objectiu de millorar l’eficàcia dels serveis públics i l’eficiència en l’ús dels recursos personals, econòmics, materials i tecnològics disponibles.
Per tant, la planificació estratègica de recursos humans persegueix construir una administració pública avançada, eficaç, sostenible, eficient i capacitada per respondre als reptes socials, econòmics i tecnològics del futur, i té com a finalitat principal assegurar que els recursos humans disponibles estiguin alineats amb els objectius i prioritats estratègiques de l’organització. En aquest sentit, la finalitat del POGREH és proporcionar un marc de planificació global que permeti harmonitzar les polítiques de recursos humans en els diferents departaments de la Generalitat, de manera que s’asseguri coherència, equitat i adaptabilitat davant dels canvis socials, econòmics i tecnològics.
Entre els objectius específics, destaquen diferents actuacions:
- Establir accions per planificar la plantilla futura, preveient les necessitats futures, identificant les competències, perfils professionals i recursos necessaris per poder cobrir les demandes i els canvis en les polítiques públiques.
- Preveure accions per a l’optimització dels recursos i les estructures per assignar i utilitzar els recursos humans de manera eficient, evitant duplicitats i garantint una distribució equitativa en les diferents àrees i serveis.
- Implementar actuacions alineades amb els objectius estratègics de l’organització de tal manera que s’asseguri que els recursos humans contribueixin al compliment de les prioritats definides en el Pla de Govern.
- Promoure la captació, desenvolupament i retenció del talent mitjançant plans de formació, desenvolupament professional i oportunitats de promoció interna.
- Implementar programes de formació i qualificació associats a competències.
- Preveure actuacions per millorar la qualitat del servei públic, potenciar una cultura de servei orientada a la ciutadania, amb personal motivat, qualificat i compromès amb criteris d'eficiència i la transparència.
- Preveure actuacions per a una correcta planificació de la jubilació i la renovació generacional i assegurar el traspàs de coneixements i experiència.
- Incorporar actuacions per impulsar la diversitat i la inclusió, i assegurar una plantilla diversa i inclusiva, amb polítiques que fomentin la igualtat d’oportunitats i la no-discriminació.
El POGREH s’ha d’elaborar durant el darrer trimestre d’aquest any 2025 i ha d’estar vigent, durant quatre anys amb actualitzacions anuals, a partir de l’1 de gener de l’any 2026. Els PARH departamentals s’han d’elaborar durant el primer trimestre de l’any 2026 i s’hauran d’aprovar no més tard de l’1 d’abril del 2026.



