- La consellera, Sílvia Paneque i Sureda, posa de relleu que “el Govern aposta decididament per l’accessibilitat de la xarxa de metro i, per tant, pel transport públic i la millora de la qualitat de vida de la ciutadania”
- Els treballs corresponen a la primera fase de l’adaptació a persones amb mobilitat reduïda de l’intercanviador de metro i començaran la tardor que ve
- L’obra es licita per un import de 16,6 MEUR

El Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica ha licitat les obres d’adaptació a persones amb mobilitat reduïda de l’estació de l’L5 de plaça de Sants, per un import de 16,6 MEUR. Els treballs, que corresponen a la primera fase de l’adaptació de l’intercanviador de metro (L1 i L5), començaran la tardor que ve, amb un termini d’execució previst de 30 mesos. Aquesta actuació compta amb finançament del fons FEDER.
“El Govern aposta decididament per l’accessibilitat de la xarxa de metro, que significa una aposta pel transport públic i per la millora de la qualitat de vida de la ciutadania”, ha posat de relleu la consellera, Sílvia Paneque i Sureda. “Estem treballant de manera ambiciosa i constant per adaptar el conjunt de la xarxa de metro; el nostre objectiu és assolir el 100% de la xarxa adaptada, amb una inversió prevista de 115 MEUR”, ha manifestat.
L’intercanviador de plaça de Sants està format per dues estacions de metro, de l’L1 i de l’L5 ; en dia feiner, l’L5 rep 21.792 viatges i l’L1, 14.690. A més, es produeixen 9.950 intercanvis. En total, l’intercanviador suma més de 46.000 viatges al dia.
Les obres que ara es liciten permetran adaptar a persones amb mobilitat reduïda l’estació de l’L5, que compta amb dos accessos al carrer –plaça de Sants i carrer de Galileu– i un vestíbul. Els treballs que es preveuen abasten els diversos nivells de l’estació i inclouen:
- Generació d’un nou vestíbul mitjançant l’ampliació de l’existent.
- Incorporació de tres nous ascensors; un que connectarà el vestíbul amb el carrer i dos per a connectar el vestíbul amb cadascuna de les andanes i el passadís d’intercanvi amb l’L1.
- Construcció de dues noves sortides d’emergència des de les andanes; una desembocarà al nivell vestíbul i l’altra ho farà directament al carrer.
- Adaptació d’una part del passadís de connexió amb l’L1.
- Ampliació de l’accés a plaça de Sants.
- Eixamplament de les escales que connecten el nivell vestíbul amb el nivell pre-andana.
- Recrescut de les andanes per a salvar la distància entre aquestes i els combois.
- Disposició d’encaminaments podotàctils per a facilitar la mobilitat a persones amb dificultats visuals.
En paral·lel, el Departament té en redacció el projecte constructiu per a la millora de l’accessibilitat de l’estació de l’L1, segona fase de l’adaptació d’aquest intercanviador de plaça de Sants.
Adaptació de la xarxa de metro
La xarxa de metro compta amb 155 estacions d’un total de 163 que estan adaptades a persones amb mobilitat reduïda, el 95%, i el Departament està treballant per assolir-ne el 100%.
Així, recentment ha finalitzat l’adaptació de l’intercanviador d’Espanya (L1 i L3) i té en execució les obres de l’estació de l’L1 de Clot, de les estacions de Ciutadella I Vila Olímpica(L4) i de l’L4 de Verdaguer (primera fase de l’intercanviador). A més, està treballant en els projectes de les estacions que resten: Verdaguer L5, Urquinaona (L1 i L4) i, com s’ha esmentat, de plaça de Sants (L1).
Paral·lelament, estan en marxa un conjunt d’obres per a millorar l’accessibilitat en estacions ja adaptades, com Sants Estació (itineraris entre l’L5 i tren), passeig de Gràcia (connexions entre l’L3 i L4), la Pau (L4) i Catalunya (itineraris entre l’L1 i l’L3).
1