La rehabilitació del Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC) arriba enguany a la seva fi amb una operació financera de 6.242.334 euros, que permetrà afrontar la tercera i última fase de les obres. El Govern ha avalat avui l’operació del Consorci del Museu Nacional d’Art de Catalunya que donarà per finalitzat el procés de remodelació del Museu que va començar l’any 2000.
Amb la nova obertura, el MNAC afrontarà una nova etapa de creixement i d’integració en els circuits internacionals. Comptarà amb nous espais per acollir tots els serveis que ha d’oferir un gran museu; amb un restaurant i una cafeteria-restaurant, una llibreria i una botiga, dues sales d’audiovisuals, una ludoteca, i dues sales de tallers didàctics.
El Palau Nacional acollirà la totalitat de les col•leccions del MNAC, i s’hi incorporaran les col•leccions del Renaixement i del Barroc, les dels segles XIX i XX, les del Gabinet Numismàtic de Catalunya, les del Gabinet de Dibuixos i Gravats i les col•leccions de Fotografia. També comptarà amb la Biblioteca General d’Història de l’Art que es traslladarà al MNAC des de la seva seu del carrer de Comerç, 36.
Des de l’any 2001, el MNAC és un consorci format per la Generalitat de Catalunya i l’Ajuntament de Barcelona, i està gestionat per un patronat integrat per representants de la Generalitat de Catalunya, de l’Ajuntament de Barcelona i del Ministeri d’Educació, Cultura i Esports, als quals s’afegeixen dos representants de les empreses patrocinadores del Museu. El MNAC comprèn totes les arts (escultura, pintura, dibuixos, gravats, cartells, col•lecció de numismàtica, col•lecció de fotografia, etc...) i engloba l’art català, des del romànic fins a mitjan segle XX.
Fruit de l’aplicació de la Llei de Museus, fins ara han esdevingut Museus Secció del MNAC tres museus catalans. Així, entre el Museu Nacional d’Art de Catalunya, la Biblioteca Museu Víctor Balaguer de Vilanova i la Geltrú, el Museu Cau Ferrat de Sitges, i el Museu Comarcal de la Garrotxa d’Olot, s’estableix una relació que permet completar els discursos expositius d’aquests centres, amb l’objectiu d’oferir una millor comprensió de l’art català.