- L’objectiu del Programa d’activitats del Pla de seguretat viària a Catalunya per al 2025 és fixar les actuacions adequades per millorar la seguretat viària a Catalunya i potenciar una mobilitat segura i sostenible
- El Programa recull 662 activitats, xifra que implica un augment de 62 activitats respecte de l’any 2024
El Govern ha donat llum verda al Programa d’activitats del Pla de seguretat viària a Catalunya per al 2025, que inclou 662 actuacions (62 més que l’any passat) en 5 eixos estratègics per millorar la seguretat viària i potenciar una mobilitat segura i sostenible. L’objectiu és reduir en un 20% les víctimes mortals en vies interurbanes per a l’any 2026 respecte de l’any 2019, seguint les línies estratègiques del Pla de seguretat viària 2024-2026. Aquest pla conté les línies estratègiques i accions a realitzar en un termini de tres anys. Cada any, mitjançant el programa d’activitats, es concreta la planificació triennal de les polítiques de seguretat viària que es duran a terme en aquest termini, en coherència amb els objectius i eixos del PSV.
Per aconseguir aquests objectius, els diferents actors que formen part de la Comissió Catalana de Trànsit i Seguretat Viària (administracions i entitats públiques i privades) es comprometen a dur a terme les accions per a la millora de la seguretat viària i la mobilitat sostenible que queden recollides en el programa d’activitats 2025.
Les activitats d’aquest Programa 2025 s’engloben dins dels 5 eixos estratègics del Pla, amb activitats destacades del Servei Català de Trànsit i altres agents (Departaments de la Generalitat, Diputacions, Ajuntament de Barcelona i entitats privades):
Eix 1: SOSTENIBILITAT EN LA MOBILITAT (148 activitats)
- Execució i gestió del carril bus-VAO a la B-23, conjunta amb el Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica i el Servei Català de Trànsit.
- Execució del bessó digital a la xarxa viària interurbana de l’entorn metropolità de Barcelona per a l’estudi i simulació d’aquestes vies.
- Elaborar per primera vegada un Pla de seguretat viària específic per als districtes de Barcelona, conjuntament amb l’Ajuntament de Barcelona.
- Col·laborar amb els ens locals per establir mesures de pacificació de les travesseres.
Eix 2: CONTROL DE LA SEGURETAT VIÀRIA (160 activitats)
- Coordinar amb la UPC els treballs d'un doctorand industrial per definir un model de predicció de la sinistralitat a l'AP-7.
- Aplicar les noves tecnologies i la intel·ligència artificial (IA) al control dels factors de risc de l'accidentalitat: detecció de conductes de risc com no dur el cinturó o conduir utilitzant el telèfon mòbil; detecció de fauna a la via.
Eix 3: EDUCACIÓ, FORMACIÓ I SENSIBILITZACIÓ VIÀRIA (146 activitats)
- Desenvolupar circuits i tallers de mobilitat segura per a infants i joves.
- Formar els professionals i col·laboradors que participen en els cursos de reeducació i sensibilització viària del permís per punts.
- Realitzar una campanya de sensibilització on es mostren diferents agents comunicant “males notícies” derivades d’un sinistre viari.
- Realitzar la Formació 3.0 en modalitat “labour” per evitar sinistres en desplaçaments per anar a la feina del col·lectiu motorista.
Eix 4: INFRAESTRUCTURES I ITS A LA GESTIÓ DEL TRÀNSIT I SEGURETAT VIÀRIA (110 activitats)
- Executar el Projecte Eix Pirinenc. Fase 1 Centre.
- Executar el Projecte de velocitat variable a la C-58.
- Seguiment i avaluació del Pla d’implementació de separadors de fluxos.
- Desenvolupament del projecte AP-7: implementar 150 km de velocitat variable.
Eix 5: PARTICIPACIÓ I ATENCIÓ AL TERRITORI I A LES PERSONES (98 activitats)
- Redactar i desenvolupar unes noves bases de les subvencions als ens locals per al desenvolupament d’actuacions vinculades a la mobilitat segura i sostenible, la mobilitat intel·ligent, la pacificació del trànsit i la reducció de l’accidentalitat, amb una nova línia de formació per a ciclistes.
- Ampliar i difondre el servei INVICTES d'atenció postaccident a les víctimes ferides greus per sinistre viari per tal de facilitar-ne la inserció a l'entorn social.
El programa d’activitats del 2025 ja va ser informat el 12 de març de 2025 per la Comissió Interdepartamental per a la Millora de la seguretat viària (CIMSV) i compte amb l’informe favorable de tots els membres de la Comissió Catalana de Trànsit i Seguretat Viària (sessió de 2 d’abril de 2025).
En concret, per part de la Direcció General de la Policia, en el marc de les nostres iniciatives per millorar la seguretat viària, es posaran en marxa diverses campanyes de control per identificar i reduir els factors de risc associats a l’accidentalitat.
Aquestes campanyes, entre d’altres, inclouen actuacions per protegir els usuaris vulnerables de la mobilitat, com ara vianants i ciclistes, així com campanyes d’inspecció del transport de mercaderies i viatgers per garantir el compliment de les normatives de seguretat. A més, es realitzaran controls específics per a motoristes, amb un enfocament integral sobre les seves conductes i les condicions de seguretat de les motocicletes i ciclomotors, mitjançant els controls PREMOT.
A banda de les accions de control, es farà una forta aposta per la sensibilització dels conductors sobre els perills derivats del consum d’alcohol i altres drogues, així com de les distraccions provocades per l’ús del telèfon mòbil mentre es condueix. A més, s'estan millorant els procediments d'actuació en casos d’accidents greus amb afectacions viàries importants, per garantir una resposta ràpida i eficient que minimitzi els danys i millori la seguretat de tots els usuaris de la xarxa viària. Aquestes accions són fonamentals per crear un entorn més segur i sostenible en les nostres vies.
Entre les activitats del Pla, es preveu la participació del Departament de Justícia i Qualitat Democràtica per estudiar la possibilitat d’organitzar cursos de formació en cas de comissió de determinades infraccions administratives; dur a terme activitats de seguretat viària als centres penitenciaris per als interns i aplicar noves tecnologies per sensibilitzar sobre els factors de risc en la conducció destinades als interns condemnats per delictes contra la seguretat viària.
Aquestes activitats se sotmeten a aprovació del Govern de la Generalitat i es reflecteixen en els pressupostos de cada Departament



