El Departament de Política Territorial i Obres Públiques ha presentat un seguit d’al·legacions al projecte de millora del traçat de la carretera N-152 de Barcelona a Puigcerdà en el  tramo Ribes de Freser - La Molina. Aquestes al·legacions han estat acordades amb els Ajuntaments concernits i representen millores considerables que redueixen l’impacte territorial i paisatgístic d’aquest projecte. De tota manera, el govern català veu molt positivament l’actuació plantejada, la considera totalment necessària per millorar la comunicació entre la Cerdanya i El Ripollès, i insta el Ministeri a què la seva execució es porti a terme el més aviat possible.

L’Estudi Informatiu

L’Estudi Informatiu presentat pel Ministeri de Foment té quatre alternatives que són combinacions entre optar per una velocitat de projecte de 60 km/h o 80 km/h i optar entre seguir el corredor de l’actual carretera o bé del ferrocarril seguint la vall del riu Rigat.

Aquestes alternatives, que presenten grans diferències a la comarca del Ripollès, són gairebé coincidents en la comarca de la Cerdanya on totes elles transcorren seguint aproximadament el corredor actual de la carretera Giv- 4082.

La longitud total de nou traçat és aproximadament de 32 km amb un pressupost que oscil·la entre les 172 M€ i 241 M€, entre l’alternativa més barata i la més cara.

Cal destacar que totes les alternatives inclouen dos importants trams de túnel, un com a variant de Ribes de Freser de 1525 m de longitud, i un altre per sota de  la collada de Toses d’aproximadament 1700m, variable en funció de l’alternativa triada ( entre 1650 i 1790 m).

Els termes municipals afectats pel nou traçat són Ribes de Freser, Planoles, Toses, Alp i El Vilar d’Urtx.

Propostes de millora

El DPTOP, conjuntament amb els municipis i consells comarcals, ha estudiat les diferents alternatives presentades pel Ministeri i han acordat presentar un seguit  d’al·legacions per millorar el projecte, fer-lo més ambiciós  i reduir el seu impacte territorial i paisatgístic.

En aquest sentit el Departament de Política Territorial i Obres Públiques ha presentat les següents al·legacions:

1.- Velocitat

 Escollir una alternativa que contempli una velocitat de disseny de la carretera de 80km/h i no només de 60 km/h.

2.- Traçat

Optar pel traçat que discorre pel fons de la vall i millorar-lo reduint l’impacte territorial. En aquest sentit cal incrementar els túnels i falsos túnels per  evitar el fort impacte visual sobre els principals nuclis habitats.

3.- Afectació a nuclis habitats

 Els traçats previstos per la vall del riu Rigat, transcorren molt a prop dels nuclis de Planoles, Fornells de Muntanya i Toses. Aquests nuclis que en el passat van patir el fenomen del despoblament, han començat en els darrers anys a tenir una certa reactivació, fonamentalment a partir del desenvolupament d’activitats turístiques lligades a l’entorn natural  en el que es troben. És per això que cal que la nova infrastructura es projecti de manera que eviti l’impacte paisatgístic i acústic que les actuals propostes comporten sobre aquests nuclis.

§         Planoles: La nova via afecta habitatges de primera residència i és una barrera per la connexió entre la població i l’alberg de la Generalitat. Se sol·licita que abans de passar pel nucli, la carretera creui el marge dret del riu, s’executi un túnel de 80 m, superi el Torrent d’Aspre a cel obert, passi amb un túnel de 800 metres per davant del nucli i al finalitzar el túnel, passat el camp de futbol, creui de nou el riu per recuperar així el traçat original.

§         Fornells de Muntanya: De manera similar a l’anterior, es demana un túnel de 480 metres al pas per davant del municipi, però mantenint el traçat durant més recorregut en el marge dret del riu per evitar l’afecció que suposa la proposta sobre el cabdal actual.

§         Toses: Es demana considerar l’execució d’un túnel de 700 metres de longitud al seu pas pel municipi, però evitant el fort pendent de la proposta actual, cosa que exigeix una variació en tot el tram anterior. 

4.- Accessos

L’estudi informatiu dóna informació escassa sobre els accessos a les diferents poblacions. En aquest sentit se sol·licita que en la fase de  redacció del projecte constructiu es coordini amb els Ajuntaments afectats la definició d’aquests accessos, tenint en compte les necessitats locals.

5.- Variant de Ribes

El túnel que configura la variant de Ribes s’inicia en el seu costat sud a partir d’una rotonda sobre la carretera actual. Aquesta rotonda, a la sortida del túnel, planteja problemes de visibilitat i podria convertir-se en un punt de risc d’accidentalitat. Per aquest motiu se sol·licita una modificació de manera que es desplaci l’inici del túnel 300 metres més al Nord i que la rotonda sigui substituïda per un enllaç a diferent nivell. Els moviments que manquin en aquest enllaç caldria completar-los amb l’execució d’un enllaç simètric en el costat nord, a la zona on el nou traçat es superposa a la carretera actual.

En tot cas, el pas per l’interior del nucli de Roquetes s’ha d’evitar per l’impacte que suposa.