Territori

La Generalitat posa en marxa una iniciativa per portar reproduccions de peces romàniques a les esglésies del Pirineu d'on provenen

query_builder   23 octubre 2003 14:14

event_note Nota de premsa

La Generalitat posa en marxa una iniciativa per portar reproduccions de peces romàniques a les esglésies del Pirineu d'on provenen

El conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Felip Puig, ha presentat avui una iniciativa per portar reproduccions d’obres d’art romànic a les esglésies del Pirineu d’on provenen. El projecte, amb un cost de 72.000 euros en la fase inicial, s’integra en les iniciatives generades per l’1% cultural (el percentatge de les inversions en obres públiques que es dediquen a la conservació i restauració de béns protegits per la Generalitat) i té l’objectiu de dinamitzar culturalment i econòmicament les comarques de muntanya.

La tria de les peces, que actualment estan exposades al Museu Nacional d’Art de Catalunya, ha estat consensuada amb els diferents Consells Comarcals i s’inscriu en un ampli procés de recuperació del patrimoni cultural de les comarques de muntanya. A més, vol contribuir a reforçar la identitat d’aquestes comarques i suposa un valor afegit en el context de la recerca d’un turisme de qualitat.

La iniciativa ha començat amb les següents peces: pintures de l’absis de Sant Pere de la Seu d’Urgell (Alt Urgell), Baldaquí de Sant Serni de Tavèrnoles (Les Valls de Valira, Alt Urgell), Frontal d’altar de Ferrera de Pallars (Vall Ferrera. Pallars Sobirà), Frontal d’altar de Baltarga (Bellvei de Cerdanya, Baixa Cerdanya) i Mare de Déu d’All (Isòvol, Baixa Cerdanya). (S’adjunten imatges en full annex).

Es preveu que les reproduccions estiguin enllestides al llarg del 2004.

El conseller Puig ha volgut remarcar que aquesta iniciativa “recull la il·lusió del territori i de la societat civil del Pirineu ja que és una forma de recuperar el seu patrimoni cultural i històric. De la mateixa manera que són necessàries les infraestrctures per arribar als pobles i millorar la qualitat de vida de la gent, també cal fomentar la pervivència del nostre passat”. Finalment, ha afegit que aquestes cinc peces “conformen una primera fase del projecte que s’ha d’anar estenent a altres obres en el futur”.

Mètodes de reproducció

Els mètodes triats per a la reproducció de les obres han perseguit aproximar-se a la peça original amb el màxim de versemblança i, a la vegada, tenir en compte totes aquelles mesures de seguretat i control necessàries per evitar la comercialització en cas de robatori. D’aquesta manera, en tots els casos quedarà ben referenciat que allò que hi ha a l’església és una reproducció de l’original que hi ha al MNAC i en alguns casos, les reproduccions són d’una mida lleugerament menor a la de l’original.

Pintures murals: s’ha optat per la reproducció “in situ” i sobre morter tradicional de les pintures amb acrílics a partir dels calcs, les proves de color i la documentació fotogràfica que faciliti el MNAC.

Talles (3 dimensions): s’efectuarà una reproducció amb resina epoxi de l’obra. L’obtenció de la reproducció es farà amb mitjans digitals sense tocar l’original i respectant les condicions d’exposició lumínica que marca el museu (50 lux i filtres de radiació no visible). Es minvarà en un 4% la mida de la peça. Hi constarà una marca que l’identifiqui com a reproducció.

Frontals d’altar i el baldaquí (2 dimensions): s’opta per la reproducció amb contraplacat de fusta del suport. En la part posterior es deixarà ben a la vista el suport nou i hi constarà una marca que l’identifiqui com a reproducció. Es minvarà en un 4% la mida de la peça.

Totes les reproduccions seran executades per professionals titulats de l’àmbit de la conservació-restauració i de l’escultura i estaran documentades.

PINTURES MURALS DE L’ABSIS DE SANT PERE DE LA SEU D’URGELL  

Dades de la Peça Original

Datació: primera meitat del segle XII

Pintura al fresc

Mides: 705 x 565 x 300 cm.

Procedeix de l’església de Sant Pere (avui Sant Miquel),

del grup episcopal de la Seu d’Urgell.

Adossada a l’angle sud-est del claustre de Santa Maria.

Adquirida pel MNAC el 1929-1923

Núm. inventari MNAC/MAC 15867

BALDAQUÍ DE SANT SERNI DE TAVÈRNOLES (LES VALLS DE VALIRA, ALT URGELL) 

Dades de la peça original

Datació: primera meitat del segle XIII

Pintura al tremp sobre fusta amb relleus d’estuc

Mides: 170 x 216 cm.

Procedeix del Monestir de Sant Serni de Tavèrnoles (Les Valls de Valira, l’Alt Urgell)

Adquirida pel MNAC el 1906

Núm. inventari MNAC / MAC 24060

FRONTAL D’ALTAR DE FERRERA DE PALLARS (VALL FERRERA, PALLARS SOBIRÀ)

Dades de la Peça Original

Datació: mitjans de segle XIII

Pintura al tremp sobre fusta

Mides: 103 x 147 cm.

Església de Farrera de Pallars (Vall Farrera, Pallars Sobirà)

Adquirida pel MNAC el 1911

Núm. inventari MNAC/MAC 15808

MARE DE DÉU D’ALL (ISÒVOL, BAIXA CERDANYA)

 Dades de la Peça Original

Datació: cap a 1200

Talla en fusta policromada al tremp i colradura.

Mides: 88 x 38 x 29 cm.

Procedeix de l’església de Santa Maria d’All (Isòvol, la Baixa Cerdanya)

Adquirida pel MNAC el 1920

Núm. Inventari MNAC/MAC 15917

*A http://www.gencat.net/ptop trobareu informació gráfica de les peces.