- La nova Direcció General d’Intel·ligència Artificial, Eficiència i Dades a l’Administració dependrà del Departament de la Presidència, estarà operativa abans de l’estiu i s’articularà a través de dues àrees especialitzades que promouran la intel·ligència artificial i l’ús de dades obertes
- L'objectiu és que les iniciatives d’IA tinguin impacte a tota la Generalitat, siguin escalables i que una solució dissenyada per un departament pugui estendre’s fàcilment a altres àrees, tràmits o reptes de l’Administració
- L’organisme recull l’experiència acumulada pel programa GovTech, que ha desplegat més de 200 projectes d’innovació amb IA a l’Administració, el 40% dels quals en aquesta legislatura
- La direcció general neix amb l’ambició que aquesta legislatura el 100% de personal d’administració i serveis de la Generalitat incorpori la IA en les seves tasques diàries, i de redissenyar 120 procediments burocràtics en quatre anys
- Les actuacions s’emmarquen en la reforma de l’Administració que ha engegat el Govern per avançar cap a serveis públics més intel·ligents, eficients i centrats en la ciutadania
- Des d’assistents per fer tràmits fins a eines intel·ligents per redactar sentències o informes ambientals, la IA ja s'obre pas a l’Administració amb resultats mesurables
El Consell Executiu ha aprovat la creació de la Direcció General d’Intel·ligència Artificial, Eficiència i Dades a l’Administració, un òrgan que dependrà del Departament de la Presidència, i específicament de la Secretaria de Telecomunicacions i Transformació Digital. La nova direcció general estarà operativa abans de l’estiu i s’encarregarà de coordinar, liderar i executar l’estratègia d’innovació digital i ús de dades i tecnologies disruptives a tota l’Administració de la Generalitat. L’objectiu és que l’ús de la intel·ligència artificial i la innovació passin a ser una política de país estructural i transversal.
La creació d’aquesta direcció general neix en un context marcat per la irrupció de la intel·ligència artificial, que ha esdevingut una realitat transformadora i amb vocació de permanència. Des de l’inici, la Secretaria ha sigut capaç d’incorporar aquesta tecnologia gràcies als projectes pilot del programa GovTech, que donen resposta a reptes de l’Administració i de la ciutadania amb propostes d’innovació tecnològica.
Ara, per tal que aquestes iniciatives siguin escalables i que una solució dissenyada per un departament pugui estendre’s fàcilment a altres àrees, tràmits o reptes de l’Administració, es crea la nova Direcció General d’Intel·ligència Artificial, Eficiència i Dades a l’Administració.
Estructura i objectius de la nova direcció general
Aquest nou organisme se suma a les dues direccions generals ja existents de la Secretaria de Telecomunicacions i Transformació Digital: la Direcció General de Serveis Digitals i Experiència Ciutadana i la Direcció General d’Infraestructures Digitals. La nova direcció general s’articula mitjançant la Subdirecció General de Dades i Innovació Digital a l’Administració, de la qual depenen dues àrees especialitzades:
- L’Àrea de Dades, encarregada de fomentar la creació i reutilització de productes de dades, coordinar l’obertura de dades públiques i garantir la qualitat i interoperabilitat de la informació generada per l’Administració.
- L’Àrea d’Innovació i Intel·ligència Artificial, que desplegarà les polítiques i projectes d’IA a l’Administració, promovent-ne un ús ètic, responsable i segur, així com la identificació d’oportunitats d’innovació tecnològica aplicada als reptes públics.
La nova direcció general tindrà la responsabilitat d’impulsar l’ús avançat de dades i la integració de la intel·ligència artificial (IA) amb visió ètica per millorar la qualitat, eficiència i personalització dels serveis públics. Entre els objectius de la nova direcció general destaquen la definició i seguiment dels plans de transformació digital departamentals, la implementació de la IA per millorar processos i recursos, la promoció de la innovació aplicada a l’Administració a través del programa GovTech Catalunya, la gestió de l’analítica avançada a través de la Plataforma Transversal de Dades, l’impuls de l’Espai comú de Dades Obertes i la protecció de dades, així com el monitoratge de l’ús de la IA i l’impacte de la transformació digital en l’eficiència i qualitat dels serveis públics.
Un camí iniciat amb GovTech Catalunya
En els últims cinc anys, la Secretaria de Telecomunicacions i Transformació Digital ha desenvolupat més de 200 projectes d’innovació amb intel·ligència artificial, que representen el 65% del total de projectes d’innovació realitzats. Gairebé el 40% d’aquests projectes (75) s’han impulsat durant l’actual legislatura, a partir de l’agost del 2024, amb 49 projectes iniciats el segon semestre del 2024 i 26 en el que portem de 2025. Aquest creixement accelerat ha estat possible gràcies a la capacitat del programa GovTech Catalunya, que connecta els reptes de l’Administració amb l’ecosistema empresarial per desenvolupar solucions digitals eficients, proactives i centrades en les necessitats de la ciutadania.
La IA generativa s’ha aplicat en 85 dels projectes (més del 40% del total), amb un increment molt destacat en els darrers dos anys, i una adopció actual superior al 80% en els projectes en curs. Fins al moment, s’han finalitzat 170 projectes, dels quals 100 han donat lloc a una solució implementable, i 50 d’aquests ja han passat a producció. Tot i això, la majoria de les implantacions tenen encara un abast limitat, i un dels principals reptes de la nova direcció general serà escalar i estendre transversalment les solucions d’IA dins de l’Administració.
El pressupost total destinat als projectes d’IA ha estat d’11,5 M€, amb una mitjana de 55.000 € per projecte. Des de l’agost del 2024, s’hi han destinat 6,6 M€, xifra que suposa triplicar la inversió anual mitjana dels quatre anys anteriors i elevar el pressupost mitjà per projecte fins als 88.000 €, un increment del 60%.
Els projectes d’IA desenvolupats impacten tant en els processos interns de l’Administració com en els serveis públics dirigits a la ciutadania, amb resultats que van des de millores incrementals (fer millor el que ja es fa) fins a transformacions profundes (fer possible el que abans no es podia fer). Alguns àmbits clau d’impacte són l’eficiència en processos i presa de decisions, la millora de l’atenció ciutadana, l’ampliació de capacitats de l’organització i el desenvolupament de nous serveis públics.
Alguns exemples recents de projectes amb IA que s’han impulsat són l’AI4JUSTICE, que millora l’eficiència en la redacció de sentències judicials; l’ús de drons i IA per al control de la població de conills en zones agrícoles; MIA, un avatar d’agent de policia virtual que pot atendre denúncies i redactar-les; una prova de concepte per fer traduccions automàtiques a les Oficines d’Atenció Ciutadana i un assistent web per fer tràmits digitals.
A partir d’ara, no només es continuarà impulsant aquest tipus de projectes, sinó que es garantirà que tinguin més recorregut i aplicabilitat a gran escala dins l’Administració. La nova direcció general neix amb l’ambició que el 100% del personal d’administració i serveis de la Generalitat de Catalunya (més de 60.000 persones) incorpori l’ús de la intel·ligència artificial en les seves tasques diàries, aconseguint una major productivitat. I s’estima que, a finals d’aquest any, el 60% d’aquest personal ja comenci a adoptar eines basades en IA per ajudar a fer les seves tasques.
A més, durant aquest any s’abordaran 20 projectes innovadors nous amb IA per a la millora de l’eficiència i la qualitat dels serveis públics en benefici de la ciutadania, en el marc de GovTech Catalunya. I es preveu redissenyar 120 procediments administratius en quatre anys incorporant tècniques d’automatització i IA, i prioritzant els més utilitzats per la ciutadania.
Cap a una administració més proactiva i intel·ligent
Amb la creació de la Direcció General d’Intel·ligència Artificial, Eficiència i Dades a l’Administració, el Govern fa un pas endavant per consolidar una Administració més proactiva, basada en dades i orientada a resultats. La direcció general treballarà de manera transversal amb tots els departaments per estendre l’ús de la IA, garantir-ne l’ús ètic i potenciar projectes d’alt impacte que millorin la qualitat dels serveis públics.
Aquesta iniciativa forma part de l’estratègia de reforma de l’Administració, i és una de les deu primeres accions presentades per la Comissió d’Experts per a la Reforma de l’Administració (CETRA), que també inclou la creació de serveis digitals proactius, millores en la tramitació de subvencions, impuls de la col·laboració publicoprivada i la transformació de la petició genèrica digital. La Generalitat reafirma així el seu compromís amb una transformació digital al servei de les persones, apostant per una governança tecnològica innovadora i respectuosa amb els drets fonamentals.