Un total de 59 persones han mort a les carreteres catalanes, de les quals gairebé la meitat pertanyen a col·lectius vulnerables
El Servei Català de Trànsit (SCT) informa que fins al 31 de maig d’enguany 59 persones han mort en 55 accidents mortals a la xarxa viària interurbana de Catalunya. Aquests cinc primers mesos de l’any hi ha hagut menys accidents amb víctimes (3.176 per 3.217 l’any passat) i menys víctimes totals (4.589 per 4.628 l’any passat) però s’ha produït un increment de 9 víctimes mortals respecte al 2024. Així, durant el mateix període de l’any passat, van perdre la vida a les carreteres catalanes 50 persones en 46 sinistres mortals. Si ho comparem amb el 2019 (any de referència per al compliment d’objectius), període en què van morir 69 persones en 66 sinistres, la reducció és del 14,5%. Al llarg d’aquests primers cinc mesos s’han registrat 294 ferits greus, per 287 en el mateix període del 2024.
El mes de maig s’ha tancat amb 7 víctimes mortals, quan el mes de maig de l’any passat n’hi va haver 14.En aquest sentit,s’ha contingut l’elevada sinistralitat que es va registrar el mes de març (17 morts) i el mes d’abril (13 víctimes mortals). De les 59 víctimes mortals que hi ha hagut aquest 2025, 48 eren homes i 11, dones.
Més víctimes menors de 35 anys
Pel que fa a l’edat de les víctimes mortals, en aquest inici de 2025 s’han produït més morts entre els joves de menys de 35 anys, una tendència que contrasta amb la registrada l’any passat, quan la franja de població que havia patit més sinistres mortals eren les persones majors de 55 anys. Així, aquests primers mesos de l’any 2025 hi ha una variació important en aquesta tendència i 24 de les 59 víctimes mortals son menors de 35 anys, el que representa el 40% de les víctimes mortals. En concret, hi ha hagut 12 morts de 15 a 24 anys i també 11 de 25 a 34 anys. Així mateix, la franja de 55 a 64 anys acumula 11 víctimes mortals.
Vulnerables, gairebé la meitat
Les víctimes de col·lectius vulnerables representen gairebé la meitat dels morts, ja que de les 59 víctimes mortals, 21 eren motoristes, 4 vianants i 3 ciclistes. En els primers cinc mesos de l’any passat van perdre la vida 15 motoristes, 3 vianants i un ciclista.El col·lectiu vulnerable amb més víctimes mortals son els motoristes, amb 21 víctimes mortals (20 víctimes 2019, 15 víctimes 2024). Atesa la proporció de morts en el col·lectiu de vulnerables, l’SCT fa una crida a motoristes, vianants i ciclistes a tenir més percepció del risc i consciència de la seva fragilitat, i a la resta d’usuaris, respecte i prudència per reduir les víctimes d’aquests col·lectius.
La resta de finats viatjaven en turisme (23), furgoneta (4) i camió (3).
Quant a la tipologia d’accidents, dels 55 sinistres mortals, 17 han estataccidents simples, 14 xocs frontals, 11 col·lisions laterals, 6 encalços i 4 atropellaments. En aquest sentit, s’han incrementat les sortides de via i s’han incrementat també els xocs frontals respecte al 2024 (de 13 a 14).
Si analitzem les morts per tipus de dia de la setmana, 29 han tingut lloc en dia feiner i els altres 30 en cap de setmana, festiu o vigília de festiu. El dissabtes i diumenges i els matins son els dos dies que acumulen més víctimes mortals.
Per últim, les carreteres que de moment acumulen més morts aquest 2025 són l’AP-7 (7) i la C-58 (5), malgrat que en general es manté la dispersió en la sinistralitat de la xarxa viària. A la C-25 i a l’A-2 n’hi ha hagut 4, a la C-16 i a l’N-II, 3, i a la C-14, la C-12, l’N-340 i la GI-555 s’han registrat dues víctimes mortals a cadascuna.
Barcelona i Tarragona acumulen el 75% dels morts
En aquests primers cinc mesos del 2025, dues demarcacions, Barcelona i Tarragona, han sumat 44 de les 59 víctimes mortals (75%). En el cas de Barcelona, 29 persones han perdut la vida a les carreteres, 7 més que el 2024. En aquesta demarcació han mort 12 dels 21 motoristes. A continuació, Tarragona, amb 15 morts enguany, registre els mateixos que l’any passat.
Quant a les carreteres lleidatanes, s’han registrat 8 accidents mortals, un menys que el 2024, i sis d’ells a la comarca del Segrià. Per últim, la demarcació de Girona suma un total de set morts a les carreteres gironines, tres més que en el mateix període de l’any passat.