Característiques de les vendes en període de rebaixes

1- Els productes han d’haver estat a la venda amb anterioritat. El comerciant no pot adquirir-los especialment per a la venda en rebaixes ni poden tenir cap tara o defecte.

2- En els comerços es poden trobar articles rebaixats juntament amb articles que no ho estan. En aquest cas, han d’estar ben diferenciats els uns dels altres.

3- Els productes han d’estar sempre etiquetats correctament. És imprescindible que el preu rebaixat consti sempre al costat del preu habitual, tan si el producte s’exhibeix a l’aparador com si es fa a l’interior de l’establiment.

4- El producte ha de tenir la mateixa qualitat i garantia que tindrà a preu no rebaixat. El comprador ha d’exigir-ne la factura i, si escau, el document de garantia.

5- Si el producte és defectuós, l’establiment té l’obligació de canviar-lo o tornar els diners. Qualsevol altre canvi, tant en període de rebaixes com la resta de l’any, és una deferència que ofereix el comerciant i a la qual només està obligat si ho anuncia.

6- En un establiment concret, la durada mínima de la venda en rebaixa no pot ser inferior a una setmana.

7- Si un establiment admet habitualment targetes de crèdit com a forma de pagament, també ho ha de fer en èpoques de rebaixes.

8- Els establiments que estan obligats a tenir fulls oficials de reclamacions han de facilitar-los al client que els sol·liciti, com en qualsevol època de l’any. El client, si ho considera necessari, no ha de dubtar a presentar una reclamació en una associació de consumidors o als serveis de consum municipals o de la Generalitat de Catalunya.

Campanya de control de les rebaixes

Durant els mesos de novembre i desembre, la Direcció General de Comerç ha endegat una campanya d’ordenació del comerç per tal d’evitar l’avançament de les rebaixes i de comprovar el compliment de la normativa, especialment en els establiments reincidents.

La campanya es desenvolupa prioritàriament sobre el sector comercial de detallistes de peces de vestir i de calçat, els quals comercialtzen articles de temporada, que tradicionalment han estat objecte de rebaixes. Les actuacions s’estenen també al sector de joieria.

L’objectiu de la campanya consisteix en evitar que les empreses surtin al mercat realitzant rebaixes abans del període que marca la llei i, per tant, provoquin una competència deslleial en el sector.

Barcelona, 3 de gener de 2003